صفحه بندی در اکسل

کاربران در خیلی از موارد نیاز دارند فایل اکسل خود را صفحه بندی نمایند، بدین معنی که همانند یک فایل Word، فایل اکسل آنها دارای صفحه با تمام مشخصات مانند شماره صفحه، عنوان، Header، Footer، حاشیه و … باشد و در عین حال سلول های اکسل را بتوان همانند قبل فرمول نویسی نموده و از امکانات صفحه گسترده نیز بهره مند شد. از طرفی خیلی از کاربران با Print اطلاعات در اکسل به دلیل صفحه گسترده بودن این نرم افزار به مشکل بر می خورند که مقدمه یادگیری آن دانستن نحوه صفحه بندی در اکسل است که در این مقاله به تفصیل در مورد آن صحبت خواهیم نمود.

صفحه بندی در اکسل

نکته ی مهم این است که در صورت نیاز به اکسل صفحه بندی شده توصیه می گردد از اولین گام ایجاد فایل اکسل خود، صفحه نمایش اکسل را در حالت Page Layout قرار دهید و Header، Footer، حاشیه، عنوان، شماره صفحه و آنچه نیاز دارید در صفحات اکسل شما قرار گیرد را تعیین نموده و سپس اقدام به فرمول نویسی و تکمیل فایل خود نمایید.

نمودار زیر صفحه بندی در اکسل را شرح می دهد.

صفحه بندی اکسل

با توجه به ماهیت صفحه گسترده بودن اکسل، به شما اجازه داده نخواهد شد که پارامترهای صفحه بندی خود مانند حاشیه، اندازه صفحه، مقیاس بندی، افقی یا عمودی بودن، عکس زمینه، Page Break و خواص دیگر را برای هر صفحه ی خود جداگانه تعریف نمایید و این خواص برای تمام صفحات یکسان خواهد بود پس در ابتدای کار خود، در مورد تنظیمات صفحه بندی فایل اکسل خود تصمیم بگیرید و بنا به نیاز آن را تعیین نمایید.

تنظیمات صفحه در اکسل

اگر از فایل اکسل خود به صورت صفحه بندی شده استفاده می نمایید (Page Layout) احتیاج به تغییر ظاهر صفحات خود و بهینه نمودن آنها به منظور قرار دادن در مدارک یا اعمال Template مورد نظر کارفرما یا صرفاً ملموس تر نمودن حاصل کار خود دارید.

برای تنظیمات صفحه، اکسل امکاناتی از قبیل تعیین حاشیه، سایز برگه، عکس زمینه و افقی یا عمودی نمودن صفحه در اختیار کاربران قرار داده است.

حاشیه صفحات در اکسل

از مسیر زیر می توانید حاشیه بندی صفحات خود را در اکسل تغییر دهید.

Margin excel

در اینجا می توانید حاشیه های پیشنهاد شده اکسل را بپذیرید و یا برای خود حاشیه ی دلخواه تعریف کنید.

سایز صفحه در اکسل

از مسیر زیر می توانید سایز صفحات خود را در اکسل تغییر دهید.

سایز صفحه اکسل

اکسل بسته به سایز صفحه ای که شما تعیین مشخص می کنید، تعداد سطر و ستون های هر صفحه را تعیین می نماید، با کمی دقت می توانید به منطق صفحه بندی در اکسل پی ببرید.

هنگام تعیین سایز، حاشیه و دیگر پارامترهای صفحه بندی همواره تعداد سطر ها و ستون های قرار داده شده در یک صفحه را مورد توجه قرار دهید تا در فرمول نویسی سلول های خود دچار مشکل نشوید

افقی یا عمودی بودن صفحات در اکسل

برای تعیین افقی یا عمودی بودن صفحات اکسل خود (Page Orientation) می توانید مسیر زیر را دنبال نمایید.

orientation excel

قرار دادن عکس زمینه در اکسل

از مسیر زیر می توانید عکس دلخواه را در زمینه ی صفحات فایل اکسل خود قرار دهید.

عکس پشت زمینه اکسل

Page Break در اکسل

توسط دستور Break در اکسل می توانید تعداد سطر های صفحات اکسل خود را تعیین نمایید. برای این کار از مسیر زیر اقدام کنید.

Page Break Excel

Header و Footer در اکسل

شما در اکسل می توانید همانند نرم افزار Word برای صفحات خود Header و Footer تعیین کنید. در اکسل Header و Footer صفحات به صورت پیش فرض به سه قسمت وسط، چپ و راست تقسیم شده است. به کاربر این امکان داده شده که برای هر قسمت موارد زیر قرار دهد.

  • عکس (Picture)و امکان ویرایش آن ها (Format Picture)
  • شماره صفحه (Page Number)
  • تعداد صفحات (Number of Pages)
  • زمان فعلی (Current Time)
  • تاریخ فعلی (Current Date)
  • مسیر فایل اکسل شما (File Path)
  • اسم فایل اکسل شما (File Name)
  • اسم Sheet اکسل شما که صفحات در آن قرار دارند (Sheet Name)

برای دسترسی به موارد فوق بر روی Header یا Footer صفحات اکسل خود کلیک کنید، در اینجا شما می توانید با انتخاب هر کدام از قسمت های Header و Footer در تب Design که با کلیک بر روی این قسمت ها فعال شده است به سلیقه خود هریک از ۸ مورد ذکر شده را در قسمت وسط، چپ و یا راست Header و Footer خود قرار دهید.

Header & Footer

Header & Footer Excel

مقیاس صفحات در اکسل

در اکسل میتوانید مقیاس صفحات خود را تعیین نمایید. به این ترتیب می توانید مشخص کنید چه تعداد سطر و ستون در هر صفحه ی اکسل شما قرار گیرد و یا اینکه اطلاعات شما در چه تعدادی صفحه گنجانده شود. برای این کار از مسیر زیر اقدام نمایید. با کمی دقت و تمرین می توانید به منطق تعیین مقیاس صفحات در اکسل پی ببرید.

Scale in Excel

اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی: share on facebook share on google plus share on linkedin

۳۰ نظر

  1. داود رحیمی

    سلام ممنون از سایت خوبتون ! یه سوال داشتم چگونه می توان فقط تعداد خاصی سطر و ستون در یک sheet داشت و بقیه رو حذف کرد؟ ممنون میشم اگه راهنمایی کنید

    1. حامد قدیمی

      سلام، متشکرم، برای اینکار شما باید سطرها و ستونهای اضافه رو Hide کنید، یعنی مثلاً اگر سطر های ۱ تا ۱۰۰ را احتیاج دارید باید سطرهای ۱۰۱ تا ۱۰۴۸۵۷۶ (در اکسل ۲۰۱۳) را مخفی کنید، قطعاً کار بسیار زمانبری خواهد بود، با ماکرو نویسی میتوان کدی نوشت که اینکار را به صورت اتوماتیک انجام دهد. موفق باشید.

    1. حامد قدیمی

      شما باید در قسمت Page Setup و در قسمت Scaling اندازه ها را طوری تنظیم نمایید که نوشته های شما در یک صفحه جا شوند، و یا اینکه سایز برگه ی خود را تغییر دهید، در نهایت اگر از فونت کوچکتر و سلول های کوچکتر استفاده کنید نوشته های شما فضای کمتری اشغال میکنند. موفق باشید.

  2. لیدا

    با سلام
    من یک سوال داشتم، من یک فایلی داشتم که دارای چندین صفحه بود و همه را ذخیره کرده بودم، ولی متاسفانه نمیدونم چرا تمام صفحات را نمایش نمیده و فقط صفحه آخر را نمایش میده.
    در کامپیوتر های دیگر صفحات هست ولی در کامپیوتر خودم نیست. فکر میکنم یک تنظیمی به هم خورده، اگه لطف کنید راهنماییم کنید ممنون میشم.
    با تشکر

    1. حامد قدیمی

      سلام، منظور شما از “صفحه”، شیت (Sheet) هست؟ شیت ها را میتوان مخفی کرد، تنها در این حالت هست که نشان داده نمیشوند، اگر منظور شما از “صفحه”، اطلاعات موجود در یک شیت که صفحه بندی شده است میباشد! در این حالت، تنظیمات پیشفرض اکسل نمیتواند مانعی برای نشان داده نشدن اطلاعات باشد! یعنی تا جایی که من میدانم، در اکسل نمیتوانیم تنظیماتی انجام دهید که مثلاً یه بخشی از اطلاعات فایل باز شده را نشان بدهد و یه بخشی را نشان ندهد! مگر اینکه آن تنظیمات روی همان فایل مثلاً کد نویسی شده باشند یا به نوعی وجود داشته باشند!
      به هر حال بیش از چیزی به ذهن من نمیرسه، در قسمت “تماس با ما”، اگر تمایل دارید، میتوانید فایل خود را برای من ارسال کنید، سر فرصت نگاهی خواهم انداخت. موفق باشید.

  3. مصطفی ابوطالبی

    با سلام و تشکر از شما
    ببخشید اگر بخواهیم صفحه بندی از صفحه دوم و از شماره ۱ شروع شود چه کار باید انجام دهیم؟
    ممنون.

    1. حامد قدیمی

      سلام، خواهش میکنم، در تب Design مربوط به Header یا Footer گزینه Different First Page را تیک بزنید. موفق باشید.

  4. سعید

    با سلام و عرض تشکر
    دوست عزیز اگه بخوایم شماره گذاری در قسمت دلخواهی از صفحه یا سلول دلخواهی قرار بگیره و به طور خودکار شماره گذاری انجام بشه،آیا فرمول یا روشی هست یا خیر؟ممنون میشم راهنمایی کنید.

    1. حامد قدیمی

      سلام، متشکرم، تا جایی که من اطلاع دارم تنها در Header یا Footer میتوان شماره گذاری را تعریف کرد. قطعاً با فرمول نویسی و ماکرو نویسی هم میتوان این کار را انجام داد، یعنی شما ماکرویی بنویسید که در یک سلول خاص شماره صفحه را وارد نماید. موفق باشید. اگر راهی پیدا کردید ممنون میشم برای ما هم بیان کنید.

  5. مهدی

    با سلام و احترام . اگه بخوام عنوانی که در سطر اول می نویسیم با پر کردن سطر های بعد سطر اول ثابت بمونه باید چه کار کنیم.
    ممنون میشم جوابو برام ایمیل کنید
    باسپاس

    1. حامد قدیمی

      سلام، اگر داده های شما به صورت جدول هستند باید از Freeze استفاده کنید، لطفاً مقاله مربوطه را مطالعه نمایید. اگر داده های شما به صورت صفحه بندی میباشند که باید از Header یا Footer استفاده کنید. موفق باشید.

    1. حامد قدیمی

      سلام، تا جایی که من میدونم برای هر شیت باید هدر جداگانه تعریف کرد. و نمیتوان یک هدر همزمان برای چند شیت ایجاد نمود.

  6. محمود

    با سلام وخسته نباشید
    یه مشکلی من دارم .وقتی یه فایل اکسل باز است فایل اکسل دوم که میخوام باز بکنم سیستم اینقدر کند میشه که اخطار بستن برنامه ها رومیدم منم مجبورم فایلهای اکسل ببندم و تک تک باز کنم اگه ممکنه راهنمایییم کنید که مشکل از سنگین بودن فایلهامه یا چیز دیگه . باتشکر

    1. حامد قدیمی

      سلام، در بسیاری از موارد مشکلی که شما دارید در مورد فایل اکسل نیست، ممکن است فایل اکسل را از روی شبکه باز کنید و یا کامپیوتر شما به دلیل ارتباط با شبکه مشکل پیدا کرده باشد (لطفاً این فایل اکسل را در کامپیوتر های دیگر هم امتحان کنید). لطفاً در اینصورت، بدون اتصال به هر شبکه ای از فایل های اکسل استفاده نمایید و این مشکل را با متخصص این امور مطرح کنید. در صورتی که مشکل به شبکه ارتباطی ندارد و از فایل اکسل شما بر روی همه کامپیوتر ها همین قدر کند اجرا میشود، به این معنی است که فایل سنگینی دارید، تا جایی که میتوانید از ابزار های گرافیکی و فرمت سلول ها کم کنیدف حتی برای سلول ها Border هم تعریف نکنید، عکس، فیلم و سایر اشیا را تا جایی که میشود از فایل های اکسل حذف کنید. موفق باشید. لطفاً نتیجه را همینجا اعلام کنید.

  7. امید

    سلام و درود
    تبریک و تشکر بابت سایت آموزشی و کاربردی فوق العاده ای که دارید.
    بنده به یک مشکل برخوردم و نتونستم راهی برای برطرف کردنش پیدا کنم اون هم این هست که با ایجاد هدر و وارد کردن داده در هر یک از سلول های آن در یک شیت بصورت خودکار داده ها در تمام صفحات تکرار می شه حالا من می خواستم یکی از این سه سلول هدر یا فوتر مستقل باشه و داده های وارد شده بهش رو به صفحات دیگه تعمیم نده که موفق نشدم.
    خواستم از راهنمایی شما در این مورد بهرمند بشم که راهی برای رفع این مشکل هست؟

    سپاس

    1. حامد قدیمی

      سلام، خواهش میکنم، میتوانید از برای هدر های متفاوت باید از شیت های مختلف استفاده نمایید. یا اینکه هدر خود را در سلول های اکسل ایجاد کنید و نه در محل تعیین شده برای هدر ها. موفق باشید.

  8. علی

    با سلام
    فایل های اکسل من قابل پرینت نیستند.
    قسمت page setup هم غیر فعاله.
    چطور مشکلم رو میتونم حل کنم؟

    1. حامد قدیمی

      سلام، احتمالاً اکسل شما Protect شده است و قابل ویرایش نمیباشد. به صورت عادی همیشه میتوان اکسل را پرینت گرفت.

  9. کاظم چکاوه

    با سلام و عرض خسته نباشید و تکر فراروان از سایت فوقالعاده تون امیدوارم همیشه موفق باشید
    من یکسری اطلاعات دارم و میخوام ازشون یک نمودار درست کنم سوالم اینهکه من از نمودار ستونی استفاده میکنم من ۱۰ تا روستا دارم میخوام با نمودار مشخص کنم که در هر روستا چند تا اتفاقات آب داشتیم یاکدوم روستا بیشتر بود کدوم کمتر وقتی نمودار میگیرم تعداد اتفاق نشون نمیده کار کنم نمیدونم توستم خوب توضیح بدم یا نه ببخشید . ممنون میشم راهنمایم کنید

    1. حامد قدیمی

      سلام، خواهش میکنم، لطفاً مقالات آموزشی مربوط به رسم نمودار را مطالعه کنید. در مقالات، فیلم های آموزشی نیز قرار داده شده است. فیلم های آموزشی را هم دانلود و مشاهده کنید حتماً مشکل شما بر طرف میشود. موفق باشید.

  10. محمد اقدامی

    با سلام
    فایل اکسلی دارم که حدودا ۱۲۰۰ ردیف است . من هرماه باید این فایل را به صورت دستی شیت بندی کنم بر اساس کدهایی که در یک ستون وجود دارد حدودا ۵۰ شیت بسازم . راهی وجود دارد که خود اکسل بر اساس یک معیار یک شیت را به چند شیت تقسیم کند؟

    1. حامد قدیمی

      سلام، بله، شما باید ماکرو نویسی را یاد بگیرید، مقالات آموزشی را در قسمت پایگاه دانش مطالعه و تمرین نمایید. موفق باشید.

  11. فرناز رضائی

    سلام خسته نباشبد خدمت ادمین محترم
    بسیار متشکرم مطالب سایت عالی بودن.یک سوال داشتم.در حالت نمودار افقی چطور میشه دو دسته از نمودار های افقی را مقابل هم و در عین حل چسبیده به هم رسم کرد؟

    1. حامد قدیمی

      سلام، ممنون، شما باید اعداد را مثبت و منفی کنید، یعنی اعدادی که میخواهید سمت چپ باشند منفی شوند.

  12. فرناز رضائی

    خسته نباشید.یک سوال داشتم چطور میشه درصد اختلاف دو عدد رو در اکسل بدست آورد؟داخل سایت آموزش هست در این رابطه؟

  13. فرناز رضائی

    چطور میتونم بین ۳ ساختمان که اعداد مصرف انرژیشون مشخص شده ،بگم هرکدوم چند درصد نسبت به نمونه اصلی کاهش مصرف داشته و بهینه تره؟ آیا راهکاری در اکسل هست؟

دیدگاهتان را بنویسید؟