آدرس دهی در اکسل

در مقاله ی فرمول نویسی در اکسل در مورد آرگومان ها صحبت کردیم متوجه شدیم که فرمول ها در اکسل دارای آرگومان میباشند و یکی از انواع آرگومان ها نام یا آدرس سلول میباشد. به آدرس سلول ها در فرمول نویسی های اکسل Reference میگوییم. در ادامه با نحوه آدرس دهی در اکسل آشنا میشویم و یاد میگیریم که چگونه آدرس سلول مورد نظر را به عنوان یک آرگومان وارد فرمول نماییم.

آدرس دهی در اکسل

درگ کردن فرمول در اکسل

فرمول نویسی در اکسل اصول خاص خود را دارد و امری بسیار ساده است مشروط به اینکه در نوشتن فرمول ها اصول را رعایت نمایید و تمرکز داشته باشید. یکی از کاربردی ترین مواردی که در فرمول نویسی ها مورد استفاده قرار میگیرد درگ کردن (Drag) فرمول ها در اکسل  میباشد.

فرض کنید ستونی متشکل از ۲۱ عدد دارید که قصد دارید هریک از آن ها در عدد ۵ ضرب کنید. در سلول مجاور عدد اول فرمول مناسب برای این کار را بنویسید حال اگر نشانگر موس را بر روی گوشه ی سمت راست سلول حاوی فرمول قرار دهید علامت “+” برای شما نشان داده میشود که با درگ کردن این علامت تا انتهای ستون اعداد میتوانید فرمول نوشته شده را برای تمام سطرها داشته باشید. (البته با دوبار کلیک کردن بر روی همان علامت  “+” هم فرمول برای تمام آن ستون تکرار میشود).

درگ کردن در اکسل

انواع آدرس دهی سلول در اکسل

در مثال فوق نمونه ای از آدرس دهی نسبی را مشاهده نمودید، در فرمول نویسی های اکسل اگر نام سلول را به صورت عادی لحاظ نمایم در واقع آدرس دهی نسبی (Relative Referencing) استفاده کرده ایم و اگر از علامت “$” قبل از نام سطر یا ستون سلول استفاده کنیم آدرس دهی مطلق (Absolute Referencing) را استفاده نموده ایم. (فیلم آموزشی قرار گرفته در انتهای این مقاله را مشاهده نمایید).

استفاده از روش آدرس دهی نسبی و یا مطلق در فرمول های اکسل تفاوتی در پاسخ ایجاد نمیکند و تنها مزیت آن در درگ کردن فرمول میباشد که در مواردی میتواند زمان بسیاری را برای شما صرفه جویی کند.

آدرس دهی در اکسل

هرگاه از آدرس دهی نسبی در اکسل استفاده نماییم با درگ کردن سلول حاوی فرمول در راستای افقی نام ستون سلول های نوشته شده در فرمول تغییر میکند (B3 به C3 تبدیل میشود) ولی اگر علامت “$” را قبل از نام ستون قرار دهیم در صورت درگ کردن افقی تغییری در آدرس سلول ایجاد نمیشود.

برای تبدیل Reference های یک فرمول از حالت نسبی به مطلق میتوان از کلید میانبر F4 نیز هنگام فرمول نویسی استفاده کرد.

در آدرس دهی نسبی سلول در اکسل در صورت درگ کردن فرمول در راستای عمودی شماره سطر سلول نوشته شده در فرمول عوض میشود (B3 به B4 تبدیل میشود) ولی اگر علامت “$” را قبل از نام سطر قرار دهیم در صورت درگ کردن عمودی تغییری در آدرس سلول ایجاد نمیشود.

در فیلم آموزشی زیر، فرمول نویسی نسبی و مطلق در اکسل توسط حامد قدیمی تدریس شده است. (حجم این فایل ۲۷Mb میباشد):

برای دانلود فیلم آموزشی آدرس دهی نسبی و مطلق بر روی این خط کلیک نمایید.

دانلود “فیلم آموزش آدرس دهی در اکسل توسط حامد قدیمی”

اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی: share on facebook share on google plus share on linkedin

۴ نظر

  1. مهدی

    با تشکر از مطلب مفیدتان.
    لطفا shortcut تبدیل یک ادرس نسبی به مطلق و برعکس ش رو هم بفرمایید. بطوریکه با زدن میانبر دو تا علامت $ به ادرس اضافه یا حذف کنه

    ممنون

  2. مریم

    بسیار ممنونیم چون دوستم از صبح مانند لاک پشت در لاک خودش فرو رفته بود و تمام ریملهایش آمده بود پایین

دیدگاهتان را بنویسید؟