توابع تاریخ و زمان در اکسل-قسمت اول

دسته ای از توابع در اکسل که مربوط به تاریخ و زمان میباشند Date & Time Functions نام دارند. از توابع تاریخ و زمان در اکسل میتوان در محاسبات مربوط به کار کردها، Time Sheet ها، جداول زمان بندی، برنامه ریزی ها و یا فایل های اکسل مربوط به مدیریت و اجرای پروژه ها استفاده نمود. با توجه به گستره کاربرد این دسته از توابع یادگیری توابع تاریخ و زمان در اکسل بسیار مهم و کاربردی میباشد. برای آشنایی با اصول فرمول نویسی ها در اکسل توصیه میشود مقاله ی “فرمول نویسی در اکسل” را مطالعه نمایید.

توابع تاریخ و زمان در اکسل

مفهوم تاریخ و زمان در اکسل

تاریخ و زمان در اکسل به صورت عدد میباشند، به طور کلی، در اکسل هم تاریخ و هم زمان به صورت اعداد مورد استفاده قرار میگیرند و مانند اعداد میتوان بر روی آنها عملیات ریاضی انجام داد. هر روز در اکسل برابر یک است، یعنی یک روز از صفر شروع میشود و با یک به پایان میرسد، این بدان معناست که عدد صفر در اکسل برابر با ساعت ۰۰:۰۰:۰۰ و عدد ۱ برابر با ساعت ۲۴:۰۰:۰۰ میباشد، لذا در اکسل مثلاً عدد ۰٫۵ برابر با ۱۲:۰۰:۰۰ میباشد و عدد ۰٫۷۵ برابر با ۱۸:۰۰:۰۰ است. به این ترتیب هر ساعتی از روز را که خواستید میتوانید به این طریق محاسبه نمایید، به عنوان مثال ساعت ۰۸:۱۳:۲۱ در اکسل برابر با ۳۶۰۰×۸ بعلاوه ۶۰×۱۳ بعلاوه ۲۱ تقسیم بر ۳۶۰۰×۲۴ میباشد که برابر است با عدد ۰٫۳۴۲۶، این عدد در واقع یک Serial Number است که متناظر با ساعت ذکر شده میباشد.

توضیحات ذکر شده در بالا را در نظر بگیرید، مبدا تاریخ در اکسل January 1, 1900 میباشد، یعنی عدد یک برابر با ساعت ۰۰:۰۰:۰۰ این روز است، با این حساب عدد ۲ برابر با ساعت ۰۰:۰۰:۰۰ دوم ژانویه ۱۹۰۰ (January 2, 1900) میباشد، پس نتیجه میگیریم مثلاً عدد ۱٫۵ برابر با ساعت ۱۲:۰۰:۰۰ روز اول ژانویه ۱۹۰۰ میباشد، و به همین ترتیب مثلاً February 8, 1986 (هشتم فوریه ۱۹۸۶) برابر با عدد ۳۱۴۵۱ است و بنابراین عدد ۳۱۴۵۱٫۲۵ (یا Serial Number = ۳۱۴۵۱٫۲۵) برابر با ساعت ۰۶:۰۰:۰۰ روز هشتم فوریه ۱۹۸۶ است. با این تفاسیر تاریخ و ساعت معادل با اعداد کمتر از ۱ (زود تر از ساعت ۰۰:۰۰:۰۰ اول ژانویه ۱۹۰۰) در اکسل تعریف نشده اند، و از طرفی آخرین روز تاریخ اکسل December 29, 9999 برابر با عدد ۲۹۵۸۴۶۳ میباشد.

شکل زیر توابع تاریخ و زمان در اکسل را معرفی و دسته بندی میکند، در ادامه به بررسی این توابع میپردازیم:

توابع تاریخ و زمان در اکسل

معرفی توابع تاریخ و زمان در اکسل

همانطور که اشاره شد تاریخ و زمان در اکسل اعداد یا Serial Number هستند، هر عددی بین ۱ تا ۲۹۵۸۴۶۳٫۹۹۹ بیانگر یک لحظه از یک روز میباشد، توابعی که در ادامه ی این مقاله معرفی میشوند آن دسته از توابع هستند که به کمک آنها میتوان فهمید هر Serial Number چه سال، ماه، روز، ساعت، دقیقه و ثانیه ای را در بر دارد، در ادامه با دو تابع کاربردی دیگر برای بدست آوردن زمان و تاریخ فعلی آشنا میشویم.

به علت طولانی شدن مقاله، توابع تاریخ و زمان در اکسل در سه مقاله معرفی میگردند، با توجه به شکل بالا و با توجه به نیاز خود به مقالات آموزشی مراجعه نمایید.

در ادامه ابتدا توابع مربوط به بدست آوردن یا تعبیر یک Serial Number معرفی میگردند، این توابع همگی سینتکس مشابه دارند و همگی تنها یک آرگومان دارند که همان Serial Number است، خروجی این توابع، همانطور که از نام هریک پیداست، نشان میدهد Serial Number آرگومان چه زمان یا تاریخی است. پس از آن دو تابع برای بدست آوردن زمان فعلی در اکسل معرفی میشوند.

تابع YEAR در اکسل

خروجی تابع YEAR سال مربوط به سریال نامبر آرگومان است، به عنوان مثال اگر آرگومان عدد ۳۱۴۵۱٫۳۵۸ باشد (این عدد مربوط به ساعت ۰۸:۳۵:۳۱ روز هشتم فوریه ۱۹۸۶ میباشد)، خروجی تابع ۱۹۸۶ است. لازم به تذکر مجدد است که خروجی این تابع همواره عددی بین ۱۹۰۰ تا ۹۹۹۹ میباشد. سینتکس این تابع به صورت زیر است:

YEAR (serial_number)

تابع MONTH در اکسل

سینتکس این تابع دقیقاً همانند تابع YEAR میباشد و خروجی آن عددی بین ۱ تا ۱۲ معادل با ماه Serial Number آرگومان میباشد، برای عدد بالا خروجی این تابع ۲ است.

تابع DAY در اکسل

سینتکس این تابع هم دقیقاً همانند تابع YEAR میباشد و خروجی آن عددی بین ۱ تا ۳۱ معادل با روز ماه Serial Number آرگومان میباشد، برای عدد بالا خروجی این تابع ۸ است.

تابع WEEKDAY در اکسل

سینتکس این تابع هم دقیقاً همانند تابع YEAR میباشد و خروجی آن عددی بین ۱ تا ۷ معادل با روز هفته Serial Number آرگومان میباشد، برای عدد بالا خروجی این تابع ۷ است. لازم به ذکر است که روز ۱ معادل با یکشنبه، ۲ دوشنبه و الی آخر، از آنجایی که هشتم فوریه ۱۹۸۶ شنبه میباشد خروجی این تابع عدد ۷ است.

تابع HOUR در اکسل

سینتکس این تابع هم دقیقاً همانند تابع YEAR میباشد و خروجی آن عددی بین ۱ تا ۲۳ معادل با ساعت Serial Number آرگومان میباشد، برای عدد بالا خروجی این تابع ۸ است.

تابع MINUTE در اکسل

سینتکس این تابع هم دقیقاً همانند تابع YEAR میباشد و خروجی آن عددی بین ۱ تا ۵۹ معادل با دقیقه Serial Number آرگومان میباشد، برای عدد بالا خروجی این تابع ۳۵ است.

تابع SECOND در اکسل

سینتکس این تابع هم دقیقاً همانند تابع YEAR میباشد و خروجی آن عددی بین ۱ تا ۵۹ معادل با ثانیه Serial Number آرگومان میباشد، برای عدد بالا خروجی این تابع ۳۱ است.

جدول زیر خلاصه ای از توابع بالا را نشان میدهد:

مثال توابع تاریخ و زمان در اکسل

دو تابع NOW و TODAY برای بدست آوردن لحظه ی فعلی با توجه به ساعت و تاریخ تنظیم شده بر روی کامپیوتر شما میباشند، هر دو تابع بدون آرگومان هستند و سینتکس مشابه دارند.

تابع NOW در اکسل

این تابع زمان و ساعت فعلی کامپیوتر را در فرمت تاریخ و زمان نشان میدهد، Syntax تابع NOW به صورت زیر است:

NOW ()

تابع TODAY در اکسل

این تابع تاریخ فعلی (تاریخ امروز به روایت تقویم کامپیوتر شما) را نشان میدهد و تنها تفاوت آن با تابع NOW اینست که این تابع ساعت را نشان نمیدهد و به نمایش تاریخ امروز بسنده میکند.

TODAY ()

اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی: share on facebook share on google plus share on linkedin

۹۲ نظر

  1. حامد

    با عرض خسته نباشید و تشکر بخاطر آموزش های خوب شما
    فقط یه سوال
    فرمول تبدیل تاریخ میلادی به شمسی چطوریه؟
    من تاریخ آنلاین سیستم رو به برنامه میدم اما نمیشه به شمسی تبدیلش کرد

    1. حامد قدیمی

      سلام، خواهش میکنم، تابعی برای تبدیل تاریخ شمسی و میلادی به یکدیگر در اکسل وجود ندارد، شما باید از توابع موجود در غالب Add-ins ها استفاده نمایید.

  2. امید

    سلام راهنمایی بفرمائید ۰۸:۵۹:۰۰ در صورتی که بافرمول(INT(X6/$B$25000= درجدول برمبانی ۰۷:۳۰ معادل یک روز تبدیل میکنه همین ساعت رو بر مبانی ۸ ساعت محاسبه کنه
    عدد ۸*۳۶۰۰ معادل ۲۸۸۰۰ رو جایگزین کردم جواب نداد
    ممنون

    1. حامد قدیمی

      سلام، متوجه سوال شما نشدم، لطفاً مقاله را به دقت از ابتدا بخوانید و در صورت عدم رفع مشکل، سوال را بیشتر توضیح دهید. موفق باشید.

  3. سعید

    سلام
    من میخوام تابعی برای یک سلول که حاوی یک تاریخ هستش بنویسم که اگر تاریخ کامپیوترم نزدیک به تاریخ سلول مذکور شد سلول مذکور به رنگ نارنجی در بیاد و وقتی تاریخ رد شد به رنگ قرمز در بیاد. لطفا کمکم کنید
    خیلی ممنون

    1. حامد قدیمی

      سلام، باید از توابع تاریخ، شرطی و ابزار Conditional Formatting استفاده کنید. مقالات مربوطه را بخوانید.

  4. امیر

    سلام خسته نباشید ”
    خدمتون عارضم که بنده در یک اکسل چند pivot درست کردم و می خواهم در شیت آخر از یکجا فقط تاریخ وارد کنم و در pivot های دیگر بر اساس آن فیلتر شود؟؟؟؟
    ممنون می شوم اگر راهنماییم کنید”

    1. حامد قدیمی

      سلام، این کار ممکن نیست، مگر با برنامه نویسی و یا اینکه مرجع تاریخ تمام نمودارها یکسان بوده و به محل مورد نظر متصل باشد.

  5. نصب آسانسور

    سلام
    یه سوال داشتم اگه لطف کنید و جواب بدین ممنون میشم
    آیا امکانش هست که sumifs رو در محدوده match انجام داد مثلا شما از بین کل روزهای سال که در اکسل ثبت کردین میخواین یکبار از اول فروردین تا آخر فروردین گزارش گیری کنین یکبار دیگه میخواین از مثلا ۲۰ فروردین تا ۸ اردیبهشت گزارش بگیرین
    ممنون میشم کمکم کنید

  6. آرش كريمي

    سلام ، چطور میتونم یه سلول رو قبل از اینکه توش تاریخ رو وارد کنم آماده سازی کنم ،‌مثلا سال توش خورده باشه و نشه اون رو تغییر داد مثل –/–/۱۳۹۶

    1. حامد قدیمی

      سلام، باید از چند سلول استفاده کنید، به جای جاهای خالی، آدرس سلول های دیگر را بنویسید. موفق باشید.

    1. حامد قدیمی

      سلام، با یه فرمول ساده تقسیم و محاسبه باقیمانده البته باید مشخص کنید ماه ها چند روزه هستند. موفق باشید.

  7. پرنیان

    سلام . بسیار عالی بود مقاله ،
    من راستش یک فایل اکسل برای پورتفولیوی سرمایه گذاری ایجاد کردم که به طور اتوماتیک قیمت ارز رو از سایت میگیره و در مقدار سرمایه ضرب میکنه و به طور لحظه ای یک پای چارت از مقدار و و درصد سرمایه میده.
    حالا من قصد دارم بتونم بهش زمان تعریف کنم تا به طور روزانه با توجه به قیمت یک line chart بده . یعنی هر روز قیمت جدید را اضافه کنه .
    چطور باید اینکارو انجام دهم؟

    1. حامد قدیمی

      سلام، اگر میخواهید به صوزت اتوماتیک داده ها روزانه برداشت بشن و در سلول هایی ثبت بشن و نمودار به روزرسانی بشه باید براش کد نویسی انجام بدید، بدون کد نویسی اکسل قادر به انجام این کار نیست. موفق باشید.

    1. حامد قدیمی

      سلام، تابع today تاریخ امروز (بر اساس تقویم کامپیوتر شما) را در سلول وارد میکند.

  8. ثریا محمودزاده

    با عرض سلام و خسته نباشید
    ی سوال داشتم
    صورت مسئله:
    مثلا بنده ۱۲ جلسه کلاس دارم فقط روزهای زوج، که از تاریخ ۹۶/۱۱/۱ شروع میشود.
    از چه تابعی می توانم استفاده کنم که روز و تاریخ را نشان من بدهد؟

    1. حامد قدیمی

      سلام، متشکرم، برای مشخص کردن روزهای زوج و فرد در اکسل تابعی وجود ندارد، با توجه به اینکه این مفهوم معادل International ندارد. لیکن برای انجام این کار باید به دنبال توابعی باشید که افراد متخصص توسعه دهنده نرم افزار (Developers) ایجاد کرده و به اشتراک گذاشته باشند. در غیر این صورت در اکسل راهی وجود ندارد.

  9. Hesam

    درود..من بخوام ساعات ماموریتم جمع بخوره به چه صورت باید عمل کنم یعنی مثلا من ساعت ۸ صبح ۹۶/۱۲/۲۶ رفتم ماموریت تا ۱۸ عصر ۹۶/۱۲/۲۸ .. با چه فرمولی باید ساعت رو با در نظر گرفتن تاریخ جمع زد؟

    1. حامد قدیمی

      سلام، زمان و تاریخ در اکسل عدد میباشند،به همین دلیل شما میتوانید با یک تفرق ساده اختلاف دو زمان را بدست آورید تنها نکته این است که فرمت سلول را طوری تغییر دهید که عدد بدست آمده به صورت ساعت نشان داده شود
      [H]

  10. سهند

    هر سه مقاله رو مطالعه کردم
    بی اغراق بی نظیر بود تو منابع فارسی که تاحالا دیدم. خسته نباشید واقعا

  11. عارفه اعلایی

    خسته نباشید. من یک ستون به اسم زمان سفر دارم. مثلا زمان سفر برابر ۰۰:۲۵:۳۵ می باشد به معنی ۲۵ دقیقه و ۳۵ ثانیه اگر بخواهم تبدیل کنم به ثانیه و خروجی ۳۰۳۵ ثانیه باشد چکار کنم؟

    1. حامد قدیمی

      سلام، شما ابتدا باید با استفاده از توابع توضیح داده شده در این مقاله مقدار ثانیه، ساعت و دقیقه را از مقدار نشان داده شده در فرمول استخراج نمایید و سپس با استفاده از یک فرمول ساده آن را به مقدار مورد نظر تفسیر کنید. از توابع MINUTE، SECOND , HOUR استفاده کنید. موفق باشید.

  12. hossein

    سلام و خداقوت
    یه سوال داشتم.میخواستم بهم کمک کنید با ذکر مثال که من چطوری دوتا تاریخ رو از هم تفریق کنم و تعداد روز رو بهم بده.مثلا:(۹۷۰۳۲۰ رو از تاریخ ۹۳۰۲۱۵ تفرق کنم و بهم تعداد روز بده ).همینطوری تفریق میکنم یه عددی میده که اشتباه هست.میخوام تفریق شون بهم تعداد روز بده.مثلا ۱۵۲۰ روز بشه تفریق شون مثلا.
    از چه تابع ایی و چگونه استفاده کنم ؟
    خیلی ممنون و دمتون گرم

    1. حامد قدیمی

      سلام، متشکرم، از تفریق ساده باید استفاده کنید. تنها مشکل این است که فرمت تاریخ باید فرمت استاندارد میلادی باشد که برای اکسل قابل شناسایی است. در صورت نیاز به استفاده از تاریخ های شمسی ابتدا میبایست این تاریخ ها به میلادی تبدیل شوند و سپس بر روی آنها عملیات انجام شود. موفق باشید.

  13. َAdel

    با سلام و تشکر از مطالب مفیدتون
    میخواستم یه ستون که به فرمت [H] هست رو به ستونی با فرمت جنرال General تقسیم کنم. با تقسیم ساده جواب صحیح نمیده. چطور میتونم این کار رو بکنم؟

    1. حامد قدیمی

      سلام، ابتدا فرمت را تغییر دهید با توابعی مانند VALUE و.. و سپس عملیات ریاضی را انجام دهید به خاطر داشته باشید تنها اعداد به هم قابل تقسیم هستند و اینکه در به خاطر داشته باشید در صورت انجام اعمال ریاضی بر روی اعداد تاریخ و زمان عملیات بر روی سریال نامبر ها انجام میشود. موفق باشید.

  14. آزاده

    سلام
    من یه ستون توی اکسلم دارم که شماره هفته رو مشخص میکنه و شروع هفته رو یکشنبه در نظر گرفته.
    چجور میتونم شروع هفته رو از شنبه بزنم؟
    ممنون

    1. حامد قدیمی

      سلام، بستگی به آن تابعی دارد که از آن استفاده کردید، در این مقاله میتوانید توابع مختلف را به همراه کاربرد آن مطالعه نمایید.

  15. mohammad

    سلام میخواستم در اکسل ضمانتنامه ثبت کنم که ۱۰ روز مونده اعتبارش تموم بشه رنگش تغییر کنه میتونید کمکم کنید
    ممنون

  16. حسن

    سلام و وقت بخیر . در قسمتی از کار من تاریخ شش ماهه وجود دارد که اگر من تاریخ امروز رو وارد کنم در جای دیگر باید شش ماه دیگر را به من به فوریت نشان دهد . مثلا من اگر وارد کنم ۰۵/۰۹/۲۰۱۸ در جای دیگر به من ۰۵/۰۳/۲۰۱۹ را نشان دهد . لطفا فرمول را بفرمایید . متشکرم

    1. حامد قدیمی

      سلام، وقت بخیر، با استفاده از تابع EDATE میتوانید این کار را انجام دهید. موفق باشید.

  17. مریم

    سلام من دارم یک جدول برای کنترل پروژه در اکسل درس میکنم و مشکل ثبت تاریخ و روز برگزاری جلسات رو دارم . مشکل این هست که میخوام برای هر Task و متولی اون داخل جدولم زمان و روز جلسه رو در فرمم بیارم بدون اینکه دستی اونو وارد کنم . به صورتی که در تیتر جدول یک ستون برای روز یک ستون برای ماه داشته باشم و تاریخ ها در اون قسمت از قبل ثبت شده باشه و من اون رو فقط انتخاب کنم . یه چیزی مثل فیلتر کردن . آیا این قابلیت در اکسل وجود داره؟

    1. حامد قدیمی

      سلام، با توجه به توضیحات شما این کار قابل انجام است و یک ما نیا به ترسیم یک جدول دارید. اما در مورد انتخاب منظور شما را کامل متوجه نشدم، به هر حال پیشنهاد بنده این است که مقالات آموزشی مربوط به جدول و فیلتر و Sort را بخوانید. فکر میکنم مشکل شما حل بشود. موفق باشید.

  18. Milad

    سلام من می خواهم برنامه شیفت بنویسم m معادل ۷ ساعت جمع شود یا N (شب) ۱۲ ساعت جمع شود ولی نمی توانم

    1. حامد قدیمی

      سلام، راه حل پیشنهادی من این است که از Template های رایگان ماکروسافت و یا Template های رایگان در اینترنت استفاده نمایید. به این ترتیب بخش زیادی از کار فرمول نویسی انجام شده و شما تنها نیاز به بومی سازی آن به فراخور نیاز خودتان دارید. در اینترنت جستجو نمایید. موفق باشید.

  19. saman

    سلام به همه ی دوستان حرفه ای اکسل باز
    من ادم مبتدی تو اکسل هستم و توی کارم به مشکل بر خوردم تمام تلاشمو کردم که خودم یه سری تابع هارو برای کارم اجرا کنم چند جا مشکل دارم اگه کمکم کنید من ممنون میشم.

    ۱- میخوام تو سلول a1 تاریخ ۱۳۹۷/۰۹/۲۷ وارد کنم تو سلول b1 تاریخ ۲۲ روز بعدشو بنویسه.
    ۲-میخوام ۵ روز مونده که برسه به تاریخ سلول b1 بم الارم بده.
    ۳-تو سلول d1وe1 دو تاریخ دارم میخوام تعداد روز بین این دو تاریخ تو سلول f1 قرار بگیرد.

    1. حامد قدیمی

      سلام، پاسخ سوال اول شما و سوال سوم یکسان است و در درک مفهوم تاریخ و عدد در اکسل نهفته است. در اکسل در واقع هر عدد مثبت بزرگتر از یک معادل با یک تاریخ میباشد، عدد یک برابر با اول ژانویه سال ۱۹۰۰ و الی آخر، بنابراین برای محاسبه اختلاف دو تاریخ و محاسبه تاریخ چند روز پس از یک تاریخ خاص شما تنها نیاز به استفاده از جمع و تفریق دارد. در پاسخ به سوال دوم شما، میبایست از ابزار Conditional Formatting استفاده نمایید.

  20. رضا

    با سلام.من میخواستم به محض وارد کردن عددی در سلول ستون c (مقدار)عبارت متنی مجاور آن سلول در ستون b (نام محصول)را در سلول ستون d (جواب) نمایش دهد.لطفاً راهنمایی کنید.ممنونم
    d c b a
    کدکالا نام محصول مقدار جواب
    ۱۲۳۴۵ سیب ؟ ؟

    1. حامد قدیمی

      سلام، برای انجام این کار میتوانید از توابع جستجو و مرجع مانند ترکیب توابع INDEX و MATCH استفاده نمایید. موفق باشید.

  21. مهدیه

    سلام ببخشید من میخواستم یک فایل بر ثبت درخواست درست کنم میخوام وقتی من اسم کاربر رو وارد میکنم ساعت و تاریخ هم تو سلول کناری ثبت بشه ایا میشه به صورت خودکار این انجام بشه که من هر روز ثبت نکنم

    1. حامد قدیمی

      سلام، برای درج ساعت و تاریخ به صورت اتوماتیک از توابع TODAY و NOW میتوانید استفاه نمایید، اما این توابع دائم به روز رسانی میشوند لیکن استفاده از آنها به صورتی که شما مد نظر دارید کاربردی نیست، یک کد ویژوال بیسیک چند خطی میتواند این کار را برای شما انجام دهد که با کلیک بر روی ان تاریخ امروز را در سلول انتخاب شده درج نماید. البته باید روش استفاده از این Add-Ins را فرا بگیرید. موفق باشید.

  22. بهروز

    با عرض سلام و خسته نباشید
    چطور می تونم داده هایی که تو یک ماه برای من ثبت شدن رو به صورت هفتگی استخراج کنم؟
    فرض کنید برای یک مشتری ما هرروز فاکتور زدیم
    حالا میخواهیم بدونیم هر مشتری در هرهفته از ماه چه تعداد فاکتور براش ثبت شده
    مثلا در هفته اول ۵ در هفته دوم ۱۰ و غیره
    با تشکر فراوان

    1. حامد قدیمی

      سلام، برای انجام این کار اگر از فرمول نویسی بخواهید استفاده نمایید میتوانید از توابعی مانند SUMIFS استفاده نمایید. ترکیب توابع جستجو و مرجع مانند توابع INDEX و MATCH نیز برای این کار بسیار کاربردی است. برای انجام حرفه ای تر این کار نیاز به ماکرو نویسی در اکسل دارید. موفق باشید.

  23. علی حیدرزاده

    سلام خسته نباشید
    چطوری میشه اختلاف دو ستون که تاریخ هستن رو به روز محاسبه کرد؟؟؟

    1. حامد قدیمی

      سلام، اختلاف دور عدد را با یک عملگر تفریق بدست اورید و فرمت سلول را تغییر دهید به صورتی که اختلاف بدیت آمده به صورت روز نشان داده شود. برای این کار فرمت سلول را [dd] تعریف کنید. در قسمت Format Cell و Custome
      موفق باشید.

  24. مجتبی رضایی

    سلام .
    من با استفاده از تابع m2s(today()) در یک سلول تاریخ روز گذاشتم.ولی هر وقت سند باز میکنم تاریخ صدور ببینم تاریخ تغییر میکنه به تاریخ روز و نمی دونم درج صدور فاکتور چه روزی بوده.
    لطفا راهنمایی بفرمایید.

    1. حامد قدیمی

      سلام، تابع TODAY در اکسل تاریخ روز را در سلول مینویسد، بنابراین هر زمان که فایل اکسل را باز کنید تاریخ روز را بر اساس تاریخ کامپیوتر خود دریافت مینمایید. تاریخ ثبت فاکتور را مستقیماً در سلول تایپ کنید، نیازی به فرمول نیست، مثلاً بنویسید February 08, 1986 و سپس با استفاده از توابع تبدیل تاریخ شمسی و میلادی تاریخ شمسی معادل را ایجاد نمایید. موفق باشید.

  25. مهدی

    سلام و عرض ادب
    ی سوال دارم وممنون می شم جوابم رو بدین.
    من مجبورم همیشه از ی سایت گزارش خروجی بگیرم (خروجی اکسل) که موارد سطر و ستون هاش همیشه یک جوره و فقط تعدادش فرق می کنه. روش کارم اینه: ضبط ماکرو رو شروع می کنم و گزارش رو تبدیل به جدول می کنم و بعد فیلتر و بعد کپی محتویات فیلتر شده در یک ورک بوک جدید و بعد ذخیره و بعد استپ کردن ظبط ماکرو. (ماکرو رو در Personal Macro WorkBook ضبط می کنم) . جواب هم می گیرم. اما بار بعد که از سایت خروجی می گیرم و فایل ماکرو ذخیره شده رو اجرا می کنم اجرا نمی کنه و تو خط: ActiveSheet.ListObjects(“Table28”).TableStyle = “TableStyleLight13”
    گیر می کنه .
    ممنون می شم اگه کمکم کنین

    1. حامد قدیمی

      سلام، برای انجام این کار استفاده از روش ضبط ماکرو غیر ممکن است و حتماً باید کد ها نوشته شوند. بنابراین شما نیاز به دانش کد نویسی و انجام کد نویسی دارید، از ماکرو های ضبط شده صرفاً به عنوان یک راهنما میتوانید استفاده نمایید. موفق باشید.

  26. مهشید هنرور

    سلام
    دنبال روشی هستم برای محاسبه تعداد ماه های بین دو تاریخ !!
    برای این کار نمیشه از محاسبه روز بین دو تاریخ استفاده کرد ، چون تعداد روز های ماه مساوی نیستن.
    یک فرمولی هم تو نت پیدا کردم :
    =IF(DAY(L2)>=DAY(L3);0;-1)+(YEAR(L2)-YEAR(L3))*12+MONTH(L2)-MONTH(L3)
    بعضا در شرایط خاص اشتباه حساب میکنه!

    1. حامد قدیمی

      سلام، فرمولی که نوشتید به نظرم درست است، شاید کمی اصلاح احتیاج داشته باشد اما به صورت کلی به نظر من روش درستی است. موفق باشید.

  27. کوثر

    عالی بود مرسی
    فقط اگر تعداد روز داشته باشیم مثلا ۱۰۵۲۱ با چه تابعی میشه ۲۸ سال و … ماه و … روز را استخراج کرد؟؟

    1. حامد قدیمی

      متشکرم، به یک نکته توجه کنید، تعداد روز صرفاً نمیتواند یک تعداد سال و ماه را نشان دهد، مثلاً یک ماه میتواند ۲۹ روز باشد یا ۳۱ روز، بنابراین تعداد روز که فرمودید در صورتی قابل با توابع تاریخ و زمان قابل تبدیل است که اختلاف دو تاریخ واقعی باشد. در غیر اینصورت باید با روابط ریاضی تعداد روز و ماه را استخراج کنید، عدد مورد نظر را به ۳۶۵ تقسیم کنید و خارج قسمت تعداد سال میباشد، باقیمانده را به ۳۰ تقسیم کنید و خارج قسمت تعداد ماه است. و باقیمانده تعداد روز. موفق باشید.

  28. فاطمه

    با سلام
    آیا با تابع Month امکان دارد برای ۹ ماه اول اعداد ۱ تا ۹ نباشد و بعنوان مثال بصورت ۰۳ باشد؟

    1. حامد قدیمی

      سلام، بله، فرمت عدد نمایش داده شده در سلول را طوری تغییر دهید که اعداد یک رقمی به صورت دو رقمی نشان داده شوند. (یک صفر قبل از آنها اضافه میشود).
      برای این کار از قسمت Format Cell و Costume Format اقدام نمایید. موفق باشید.

  29. فاطمه

    با سلام
    یک سوال دارم ممنون میشوم جواب آن را بدهید
    میخواهم یک ستون که شامل اعداد میباشد را جمع بزنم و حاصلش محفوظ بماند و در یک سلول داشته باشم و با هربار ویرایش ستون مقدار عدد حاصلجمع قبلی با عدد حاصلجمع جدید جمع زده شود
    آیا در اکسل این امکان وجود دارد حاصلجمع یک ستون محفوظ بماند و با ویرایش ستون حاصلجمع قبلی با حاصلجمع جدید مجدد جمع شود.
    با سپاس

    1. حامد قدیمی

      با سلام، متشکرم، خیر این امکان وجود ندارد، باید در سلول های مختلف حاصل جمع در حالت های متفاوت درج شود، برای این کار میتوانید کد نویسی نمایید و یا به صورت دستی این کار را انجام دهید. موفق باشید.

  30. وحید

    سلام و خسته نباشید
    آیا در اکسل امکان این هست که با توجه به تاریخ خاصی، یک میانگین ستون متناظر با اون سطر رو محاسبه کنه؟
    مثلا روز های اول هر ماه رو پیدا کنه عددی که تو ستون دیگه ی متناظر هست رو جمع کنه و میانگین بگیره

    1. حامد قدیمی

      سلام، بله، برای انجام این کار میتوانید از توابع AVERAGEIF یا AVERAGEIFS استفاده نمایید. موفق باشید.

  31. حاجب

    با سلام و تشکر از شما
    آیا می توان در اکسل کاری کرد که مثلا زمان آغاز قرارداد را بدهیم بعد تعداد روز را بدهیم و در سلول دیگر خودش تاریخ پایان قرارداد را حساب کند

    1. حامد قدیمی

      سلام، بله، هر تاریخ در اکسل برابر یک عدد است و هر روز به اندازه یک واحد میباشد. لذا برای بدست آوردن تاریخ پایان قرارداد، باید مدت آن را به تعداد روز حساب کنید و سپس با عدد تاریخ شروع جمع کنید تا عدد تاریخ پایان بدست آید.

  32. فرزین

    سلام خسته نباشید
    ممنونم از مطالب مفید سایتتون یه سوالی داشتم
    میخوام یه گزارش درست کنم که تو ستونی تاریخ رو وارد میکنم ستون کناری بهم نشان بده که این تاریخ در چندمین هفته سال میباشد

    1. حامد قدیمی

      سلام، برای بدست آوردن شماره هفته (اینکه یک تاریخ بخصوص در چندمین هفته از سال قرار دارد) در اکسل میتوانید از تابع WEEKNUM یا ISOWEEKNUM استفاده نمایید.

  33. ali

    با سلام و خدا قوت
    می خواستم بدونم میشه تفاضل مقدار جدید و مقدار قبلی یک سلول را در سلول دیگری نمایش داد؟ سپاس

    1. حامد قدیمی

      سلام، خیر، در سلول های اکسل، مقدار (عدد یا داده) قرار گرفته در هر سلول به محض قرار گیری مقدار جدید در آن سلول از بین میرود و در جایی ذخیره نمیشود، لذا این امکان وجود ندارد که مقدار قبلی سلول را از مقدار جدید کسر کرد، دو را برای انجام این کار پیشنهاد میشود، یک، ذخیره مقدار قبلب در سلولی دیگر پیش از گرفتن مقدار جدید و دوم ذخیره مقدار قبلی در یک متغیر در محیط کد نویسی ویژوال بیسیک.

  34. میلاد

    سلام و تشکر. ببخشید یه اکسل دارم درباره محاسبات مالی. یه عدد مهم در یکی از سلولها وارد شده چطور می تونم بهمم اون عدد در چه تاریخی در آن سلول نوشته شده؟

    1. حامد قدیمی

      سلام، تا جایی که میدانم این کار ممکن نیست، مگر اینکه قبل از آن رویداد شما در فایل اکسل خود کدی نوشته باشید که در صورت تغییر بخصوص در داده ها تاریخ تغییر و سایر اطاعات مورد نیاز را در جایی ذخیره کند. اما اگر همچنین کدی نوشته نشده صرفا میتوانید به آخرین تاریخی که آن فایل اکسل تغییر کرد استناد کنید.

  35. مرجان

    سلام
    من می خواستم در یک ستون بر اساس تاریخی که مینویسم..ستون دیگه فصل اونو برام مشخص کنه

    1. حامد قدیمی

      درود بر شما، برای انجام این کار باید ساختار شرطی IF مورد استفاده قرار گیرد و برای هر بازه تاریخ مورد نظر، فصل مربوطه به عنوان خروجی تابع مشخص گردد.

  36. مرجان

    سلام وقتتون بخیر
    چطور میتونم در یک شیت که شرکت های مختلفی ثبت شد؛ جمع مبالغ یک شرکت معین رو به من بده

  37. مریم

    سلام . سلولی رو تعریف کردم با یک تاریخ مشخص که مثلا برای ۱۰روز اینده است. میخام تعریف کنم که اگر این تاریخ گذشت ،اکسل بمن الارم بده یا سلول تاریخ رو رنگی کنه.امکانش هست؟چگونه؟

    1. حامد قدیمی

      سلام، برای انجام این کار باید از ابزار Conditional Formatting استفاده نمایید. موفق باشید.

  38. حسین شریعتی

    سلام ممنون از اینکه وقت میذارید و جواب سوالات رو با حوصله میدین
    زمان لازم برای یک تسک در پروژه در برنامه مشخص شده.
    اگر هر فرد قبل از اتمام زمان برنامه ریزی شده، تسک رو انجام بده عملکرد اون بیشتر از ۱۰۰ درصد میشه.
    اگر هر فرد در زمان طی شده تسک رو انجام بده عمکرد اون ۱۰۰ درصد میشه.
    اگر هر فرد بیشتر از اتمام زمان برنامه ریزی شده، تسک رو انجام بده عملکرد اون کمتر از ۱۰۰ درصد میشه.
    حالا سوال من اینه : من از تابع NOW ,TODAY استفاده کردم وقتی که یک تسک تموم میشه باید عملکرد ثبت شده (حالا هر عددی که باشه) ثابت بشه ولی با تغییر زمان عملکرد ثبت شده تغییر میکنه و در پایان ماه من نمیتونم نمره واقعی عملکرد افراد رو محاسبه کنم.

    1. حامد قدیمی

      درود، بله، این توابع در به روز رسانی میشوند و بالتبع مقدار آنها نمیتواند ثابت باقی بماند، یک راه این است که در زمان اتمام تسک، تاریخ ها به صورت دستی یا برای حفظ فرمت با استفاده از Combo box و به صورت دستی وارد شوند. و راه دوم یک کد نویسی ساده ویژوال بیسک است که با کلیک بر روی یک دکمه تاریخ لحظه کلیک را در سلول مورد نظر وارد نماید.

  39. علی رضایی

    با سلام، نحوه جمع کردن سلول های یک ردیف شامل ساعت و دقیقه های یک تایم شیت کارکرد روزانه نفرات با چه تابعی در اکسل انجام میشه ؟ من با sum نتونستم و فقط با + کردن سلول ها به جواب صحیح رسیدم.

  40. علی

    سلام. میخوام ۷ سال و ۵ ماه و ۲۰ روز رو بر عدد ۳ تقسیم کنم. از چه فرمولی استفاده کنم؟ ممنون.

  41. حجت

    با سلام و احترام
    لطفا توابع بدست آوردن کسر تاریخ شمسی مثال ۱۴۰۰/۰۵/۰۶ از ۱۴۰۰/۰۷/۰۵ بفرمائید

  42. مریم

    سلام
    میشه لطفا کمکم کنید که تابعی بنویسم که از تاریخ داده شده فصل رو استخراج کنه؟
    اگر کمکم کنیم یک دنیا سپاسگزار میشم.

  43. امید

    سلام
    من برای کاری که قرار انجام بدم لازمه که شاید در روز ساعت و تاریخ ورود خروج یه سری از افراد رو وارد اکسل کنم
    میخوام بدونم ایا میشه کلمه یا میانبری رو برای اینکار تعریف کنم که وقتی اون دکمه یا کلمه رو بزنم تاریخ روز و ساعت به طور خودکار وارد بشه و لازم نباشه هر بار هی دستی وارد کنم.
    خیلی واجبه لطفا زود جواب بدید ممنون

دیدگاهتان را بنویسید؟