توابع ریاضی در اکسل – قسمت دوم

به علت طولانی بودن سرفصل “توابع ریاضی در اکسل”، این سرفصل در سه مقاله ارایه میشود، برای مشاهده ی مقالات دیگر به قسمت پایگاه دانش مراجعه نمایید و یا اینکه تابع اکسل مورد نظر خود را از طریق Search Box پایگاه دانش جستجو نمایید.

در این مقاله با توابع لگاریتمی، توابع تولید اعداد رندوم و برخی توابع کاربردی دیگر در اکسل آشنا میشویم. شکل زیر خلاصه ای از توابع معرفی شده در این مقاله را نشان میدهد:

فهرست توابع ریاضی در اکسل

در مقاله ی فرمول نویسی در اکسل، با اصول نگارش فرمول ها و ساختمان فرمول و اجزای فرمول در اکسل آشنا شدیم، همچنین در این مقاله توابع موجود در اکسل را دسته بندی کردیم. توابع ریاضی در اکسل از جمله توابع عمومی اکسل محسوب میشوند که تمام کاربران اکسل به آنها احتیاج دارند، لذا یادگیری توابع ریاضی در اکسل به تمامی تخصص ها توصیه میشود.

اکیداً توصیه میشود پیش از مطالعه ی این نوشته، مقاله ی فرمول نویسی در اکسل را به منظور آشنایی با ساختمان و اجزای فرمول ها و همچنین آشنایی با انواع آرگومان ها و عملگرها در اکسل مطالعه نمایید.

توابع ریاضی در اکسل

همواره در فرمول ها و توابع اکسل میتوان از سلول های دیگر به عنوان آرگومان استفاده نمود، در مقاله ی آدرس دهی در اکسل با روش های اشاره به سلول ها در فرمول نویسی ها و توابع اکسل آشنا میشویم و در مقاله ی نامگذاری محدوده در اکسل یاد میگیریم که نام دلخواه و متناسب با محتوای هر سلول را برای اشاره به آن سلول در فرمول ها و توابع در اکسل استفاده نماییم، لذا خواندن این مقالات نیز پیش نیاز یادگیری توابع و درک فرمول نویسی در اکسل میباشد.

معرفی توابع ریاضی در اکسل

توابع هندسه و ریاضی در اکسل یا Math & Trig Functions توابعی هستند که در ریاضیات و سایر علوم به صورت گسترده مورد استفاده قرار میگیرند، کارهایی ساده مانند جمع کردن، تفریق کردن، به توان رساند و ضرب کردن و کارهایی پیچیده تر مانند حساب کردن سینوس زوایا و یا لگاریتم اعداد همگی در این دسته بندی جای میگیرند. در این مقاله تمام توابع ریاضی در اکسل معرفی شده و کاربرد هریک مورد بررسی قرار میگیرد.

توابع لگاریتمی در اکسل

توابع لگاریتمی از جمله توابع ریاضی در اکسل میباشند که با استفاده از آنها میتوان لگاریتم اعداد در مبناهای مختلف را بدست آورد. اکسل برای بدست آوردن لگاریتم اعداد در مبنای ثابت نپر و عدد ۱۰ توابعی جداگانه در اختیار کاربران قرار میدهد.

توابع لگاریتمی در اکسل

تابع LN در اکسل

لگاریتم اعداد در مبنای ثابت نپر (در ریاضیات به آن LN میگوییم) را برمیگرداند.

تابع LOG در اکسل

لگاریتم اعداد در مبنای دلخواه را برمیگرداند، در واقع این تابع دو آرگومان دارد، یکی عدد مورد نظر و یکی عدد مبنا (Base).

تابع LOG10 در اکسل

لگاریتم اعداد در مبنای ۱۰ را برمیگرداند.

توابع ریاضی در اکسل

توابع تعریف اعداد رندوم در اکسل

در بسیاری از معادلات و مسائل ریاضی و مهندسی کاربران احتیاج به استفاده از اعداد رندوم دارند، توابع ریاضی در اکسل در اینجا به کمک کاربران می آیند و تولید اعداد رندوم را راحت میکنند.

توابع تولید عدد رندوم در اکسل

تابع RAND در اکسل

یک تابع بدون آرگومان است که در معادلات به صورت RAND() نوشته میشود، این تابع یک عدد رندوم بین صفر و یک و یا برابر با صفر تولید میکند. مثلاً برای تولید یک عدد رندوم به بزرگی صفر تا ۱۰۰ میتوان از عبارت ۱۰۰*Rand() استفاده کرد.

تابع RANDBETWEEN در اکسل

یک عدد رندوم در محوده ای که کاربر مشخص کرده است را تولید میکند، مثلاً اگر شما به عدد رندومی بین ۱ تا ۱۰۰ احتیاج داشته باشید میتوانید از این تابع استفاده کنید.

توابع ریاضی در اکسل

توابع کاربردی دیگر در اکسل

در این بخش برخی توابع کاربردی دیگر در اکسل معرفی میشوند.

تابع SIGN در اکسل

اگر عدد بزرگتر از صفر وارد این تابع شود خروجی آن عدد یک است، برای اعداد منفی، خروجی این تابع منفی یک است و برای عدد صفر خروجی این تابع صفر است.

تابع ABS در اکسل

مقدار مطلق اعداد را بر میگرداند، یعنی علامت مثبت و منفی را از جلوی عدد حذف میکند یا به عبارتی اعداد منفی را به مثبت تبدیل میکند.

تابع MULTINOMIAL در اکسل

حاصل تقسیم فاکتوریال مجموع چند عدد بر حاصلضرب فاکتوریال آن اعداد را برمیگرداند، فرمول تابع چند جمله ای (Multinomial) به صورت زیر است:

تابع چند جمله ای در اکسل

تابع QUOTIENT در اکسل

قسمت عدد صحیح (Integer) حاصل تقسیم یک عدد بر عدد دیگر را به عنوان خروجی میدهد، مثلاً حاصل تقسیم ۲۱ بر عدد ۵ برابر با ۴٫۲ میباشد، در حالی که خروجی عبارت =QUOTIENT(21;5) برابر با ۴ است.

تابع COMBIN در اکسل

تعداد ترکیبات مختلف دو عدد را میدهد، مثلاً فرض کنید شما ۸ نفر دارید و میخواهید بدانید که به چند صورت میتوان آنها را به تیم های سه نفره تقسیم کرد یعنی چند تیم سه نفره متفاوت میتواند وجود داشته باشد، در اینجا از تابع ترکیب (Combine) کمک میگیریم به صورتی که حاصل عبارت COMBIN (8;3) برابر با ۵۶ است، یعنی ۵۶ ترکیب سه نفره متفاوت برای هشت نفر وجود دارد. فرمول آن به صورت زیر است:

تابع ترکیب در اکسل

اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی: share on facebook share on google plus share on linkedin

۲ نظر

  1. حمید

    سلام، توابع ریاضی مربوط به ماتریس ها (ضرب ماتریس و غیره) در کدام مقاله توضیح داده شده اند؟ در کل خواستم بدونم آیا مطلبی در مورد ماتریس ها در سایت قرار دارد یا خیر؟
    با تشکر از سایت بسیار خوب و پر محتوای شما.

    1. حامد قدیمی

      سلام، توابع ماتریسی هم جز توابع ریاضی هستند، فعلاً مقاله ای در این مورد در سایت ننوشتم، لطفاً در خبرنامه عضو باشید تا از آخرین اخبار مطلع شوید. سوالات مربوط به ماتریس ها را هم در زیر همین مقالات و هم در قسمت “پرسش و پاسخ” میتوانید مطرح کنید، در قسمت “تماس با ما” هم میتوانید برای من ایمیل بفرستید. موفق باشید.

دیدگاهتان را بنویسید؟