توابع متنی در اکسل – قسمت سوم

به علت طولانی شدن مطلب، توابع متنی در اکسل به سه قسمت تقسیم شده اند، مقاله ی اول شامل توابع جداسازی و یکپارچه سازی متون و توابع ویرایش متنی میباشد، مقاله ی دوم توابع جستجو و جایگزینی و توابع تبدیل عدد و متن را مورد بررسی قرار میدهد و در این مقاله برخی دیگر توابع متنی در اکسل ارایه میشود.

توابع متنی در اکسل

همانطور که در مقاله اول توابع متنی در اکسل توضیح دادیم، توصیه میشود پیش از مطالعه ی توابع در اکسل، مقاله ی فرمول نویسی در اکسل را به منظور آشنایی با ساختمان و اجزای فرمول ها و همچنین آشنایی با انواع آرگومان ها و عملگرها در اکسل و مقالات آدرس دهی در اکسل و نامگذاری محدوده در اکسل را مطالعه نمایید.

شکل زیر خلاصه ای از توابع متنی در اکسل را نشان میدهد. به منظور مطالعه ی هر تابع به مقاله ی مربوطه مراجعه نمایید.

توابع متنی در اکسل

توابع متنی دیگر در اکسل

در این قسمت با چند تابع دیگر از مجموع توابع متنی در اکسل آشنا میشویم.

تابع LEN در اکسل

تابع LEN یکی از پرکاربرد ترین توابع متنی در اکسل میباشد، این تابع برای بدست آوردن تعداد کاراکترهای یک رشته متنی مورد استفاده قرار میگیرد، ساختار (Syntax) این تابع به صورت زیر است:

LEN(text)

خروجی تابع LEN یک عدد است، فراموش نکنیم که در اکسل Space هم یک کاراکتر محسوب میشود.

تابع EXACT در اکسل

تابع EXACT برای مقایسه دو رشته متنی استفاده میشود، تابع EXACT یک تابع Case-Sensitive است ولی تفاوت فرمت (فونت، سایز، Bold و …) را در مقایسه در نظر نمیگیرد.  Syntaxاین تابع به صورت زیر است:

EXACT(text1,text2)

تابع EXACT دو آرگومان دارد که رشته های متنی مورد نظر برای مقایسه هستند، خروجی این تابع در صورت یکسان بودن کاراکترها ی دو رشته True و در غیر اینصورت False میباشد.

تابع CHAR در اکسل

تابع CHAR برای بدست آوردن کاراکتر معادل یک عدد استفاده میگردد. ساختار این تابع به صورت زیر است:

CHAR(number)

آرگومان number عددی بین ۱ تا ۲۵۵ است که هر عدد معادل یک کاراکتر منطبق بر Character Set استفاده شده در کامپیوتر شما میباشد، برای Windows کاراکتر ست مورد استفاده ANSI میباشد.

تابع CODE در اکسل

تابع CODE برعکس تابع CHAR عمل می کند و کد معادل هر کاراکتر را به کاربر میدهد. ساختار این تابع به صورت زیر است:

CODE(text)

خروجی تابع CODE عدد معادل کاراکتر اول از رشته ی متنی انتخاب شده میباشد.

توابع متنی در اکسل

استفاده از توابع متنی در اکسل

به صورت کلی توصیه میشود قبل از شروع به کار با توابع متنی در اکسل ابتدا از یکسان بودن رشته های متنی و نگارش صحیح آنها اطمینان حاصل کنید، برای این کار میتوانید از توابع ویرایش متون مانند TRIM و CLEAN استفاده کنید تا فاصله های اضافی و کاراکترهای ناخوانا از داده های شما حذف شوند، پس از این گام از توابع جستجو و جایگزینی برای جایگزینی کاراکترهای غیر همسان استفاده کنید، مثلاً در بانک های اطلاعاتی بارها دیده شده که حرف “ی” در نام افراد گاهی فارسی و گاهی عربی نوشته میشود که نیاز به اطلاح دارد.

توابع متنی در اکسل معمولاً به صورت ترکیبی استفاده میشوند، لذا یادگیری استفاده و تمرین هریک از آن ها به شما کمک میکند که در مواقع لازم بتوانید عملیات مورد نظر خود را انجام دهید.

در ادامه یک مثال ساده از کاربرد توابع متنی در اکسل اریه شده است.

جدا کردن نام و نام خانوادگی توسط توابع متنی در اکسل

فرض کنید در سلولی نام و نام خانوادگی افراد در کنار یکدیگر نوشته شده، میخواهیم در یک سلول نام و در سلول دیگر نام خانوادگی فرد نوشته شود، لازم است محل قرار گیری کاراکتر Space به عنوان جدا کننده نام و نام خانوادگی شناسایی شود سپس با استفاده از توابع LEFT و RIGHT میتوان به نتیجه رسید. شکل زیر مسیر انجام اینکار را توضیح داده است:

کاربرد توابع متنی در اکسل

اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی: share on facebook share on google plus share on linkedin

دیدگاهتان را بنویسید؟