توابع متنی در اکسل – قسمت اول

در مقاله ی فرمول نویسی در اکسل، با اصول نگارش فرمول ها و ساختمان فرمول و اجزای فرمول در اکسل آشنا شدیم، همچنین در این مقاله توابع موجود در اکسل را دسته بندی کردیم. توابع متنی در اکسل از جمله توابع عمومی اکسل محسوب میشوند که تمام کاربران اکسل به آنها احتیاج دارند، توابع متنی در فایل های اکسلی که محتوی بانک های اطلاعاتی میباشند بسیار کاربرد دارد، در بسیاری از موارد آشنایی با توابع متنی در اکسل انجام کارهایی که تا کنون دشوار میپنداشتید را میسر میسازد لذا یادگیری توابع متنی در اکسل به تمامی تخصص ها توصیه میشود.

اکیداً توصیه میشود پیش از مطالعه ی این نوشته، مقاله ی فرمول نویسی در اکسل را به منظور آشنایی با ساختمان و اجزای فرمول ها و همچنین آشنایی با انواع آرگومان ها و عملگرها در اکسل مطالعه نمایید.

توابع متنی در اکسل

همواره در فرمول ها و توابع اکسل میتوان از سلول های دیگر به عنوان آرگومان استفاده نمود، در مقاله ی آدرس دهی در اکسل با روش های اشاره به سلول ها در فرمول نویسی ها و توابع اکسل آشنا میشویم و در مقاله ی نامگذاری محدوده در اکسل یاد میگیریم که نام دلخواه و متناسب با محتوای هر سلول را برای اشاره به آن سلول در فرمول ها و توابع در اکسل استفاده نماییم، لذا خواندن این مقالات نیز پیش نیاز یادگیری توابع و درک فرمول نویسی در اکسل میباشد.

معرفی توابع متنی در اکسل

توابع متنی در اکسل یا Text Functions توابعی هستند که در بانک های اطلاعات در اکسل به صورت گسترده مورد استفاده قرار میگیرند، کارهایی مانند تبدیل حروف بزرگ به کوچک، حذف فاصله های اضافه، جدا کردن نام و نام خانوادگی و بسیاری موارد دیگر از جمله کاربردهای توابع متنی در اکسل میباشند. در این مقاله تمام توابع متنی در اکسل معرفی شده و کاربرد هریک مورد بررسی قرار میگیرد.

توابع متنی در اکسل

به علت طولانی شدن مطلب، توابع متنی در اکسل به سه قسمت تقسیم شده اند، دسته ی اول شامل توابع جداسازی و یکپارچه سازی متون و توابع ویرایش متنی میباشد که در این مقاله به آن میپردازیم، مقاله ی دوم توابع جستجو و جایگزینی و توابع تبدیل عدد و متن را در برمیگیرد و مقاله ی سوم شامل برخی دیگر توابع متنی در اکسل میباشد.

شکل زیر خلاصه ای از توابع متنی در اکسل را نشان میدهد:

فهرست توابع متنی در اکسل

توابع جداسازی و یکپارچه سازی متون در اکسل

گاهی در اکسل نیاز پیدا میکنیم که قسمتی از یک رشته را جدا کنیم یا چند رشته را در کنار هم به عنوان یک داده متنی قرار دهیم، مثلاً اگر نام و نام خانوادگی افراد در یک سلول نوشته شده باشد با استفاده از توابع متنی در اکسل میتوانیم آنها را جدا کنیم و بسیاری کاربردهای دیگر، در ادامه توابع جداسازی و یکی کردن متون در اکسل معرفی میشوند.

تابع CONCATENATE در اکسل

تابع CONCATENATE مانند تابع & (AND) در اکسل میماند، از این تابع برای به هم چسبندن متن ها (متغیرهای رشته ای) استفاده میگردد. با استفاده از این تابع میتوانیم تا تعداد ۲۵۵ آرگومان را در کنار یکدیگر به عنوان یک رشته متنی (Text String) قرار دهیم. آرگومان های این تابع میتوانند اعداد، متن ها و آدرس سلول ها باشند. Syntax تابع CONCATENATE به همراه مثالی از کاربرد آن در ادامه آمده است:

CONCATENATE(text1, [text2], …)

CONCATENATE(“Excel”, “Pro”)=ExcelPro

تابع RIGHT در اکسل

با استفاده از تابع RIGHT میتوانیم به تعداد دلخواه کاراکتر از سمت راست یک رشته متنی جدا کنیم:

RIGHT(text,num_chars)

آرگومان اول رشته متنی و آرگومان دوم تعداد کاراکتر مورد نظر برای جدا کردن میباشد.

تابع LEFT در اکسل

مانند تابع RIGHT میباشد با این تفاوت که کاراکترها از سمت چپ رشته متنی جدا میشود.

تابع MID در اکسل

از تابع MID برای جدا کردن تعداد کاراکتر دلخواه از وسط (محل دلخواه) یک رشته ی متنی استفاده میشود، Syntax این تابع مانند زیر است:

MID(text,start_num,num_chars)

آرگومان اول رشته ی متنی مورد نظر، آرگومان دوم شماره کاراکتری از رشته ی متنی مورد نظر که میخواهیم جداسازی از آن صورت بگیرد و آرگومان سوم تعداد کاراکتر در نظر گرفته شده برای جدا شدن میباشد. آرگومان دوم و سوم همواره باید مثبت باشند و آرگومان اول همواره بزرگتر و برابر یک است، برای استفاده از این تابع حتماً به تعداد کل کاراکتر رشته متنی مورد نظر دقت کنید.

تابع REPT در اکسل

از تابع REPT برای تکرار یک رشته متنی به تعداد دلخواه در کنار یکدیگر استفاده میشود:

REPT(text,number_times)

آرگومان اول رشته متنی و آرگومان دوم تعدادی است که برای تکرار آن مورد نظر میباشد.

توابع متنی در اکسل

توابع ویرایش متن در اکسل

این دسته از توابع متنی در اکسل برای ویرایش رشته های متنی سلول ها مورد استفاده قرار میگیرند، استفاده از این توابع برای یکدست کردن داده های بانک های اطلاعاتی در اکسل اکیداً توصیه میشود.

تابع TRIM در اکسل

این تابع تمام Space های اضافی در یک رشته ی متنی را پاک میکند و تنها یک Space بین هر کلمه و کلمه ی بعدی باقی میگذارد. ممکن است در انتقال داده ها از فایلی به فایل دیگر و مخصوصاً انتقال از نرم افزاری دیگر به اکسل، Space های اضافه در ابتدا یا انتهای متون بوجود بیاید که با استفاده از این تابع میتوان آن ها را از بین برد.

TRIM(text)

دقت داشته باشید Space در اکسل به عنوان یک کاراکتر متنی شناخته میشود.

تابع CLEAN در اکسل

تابع CLEAN در اکسل تمام کاراکترهای غیر قابل پرینت شدن یک رشته ی متنی را از بین میبرد، در انتقال داده ها از نرم افزاری دیگر به اکسل ممکن است کاراکترهایی وجود داشته باشد که برای سیستم شما شناخته شده نیستند، تابع CLEAN این نوع کاراکترها را از رشته ای متنی پاک میکند. البته هنوز برخی کاراکترها هستند که تابع CLEAN آن ها را پاک نمیکند و مسیر پیچیده تری برای از بین بردن آنها وجود دارد.

CLEAN(text)

تابع LOWER در اکسل

تابع LOWER برای تبدیل حروف انگلیسی بزرگ (Uppercase) به کوچک (Lowercase) در یک رشته متنی مورد استفاده قرار میگیرد.

LOWER(text)

تابع UPPER در اکسل

تابع UPPER برای تبدیل حروف انگلیسی کوچک(Lowercase) به بزرگ (Uppercase)در یک رشته متنی مورد استفاده قرار میگیرد.

UPPER(text)

تابع PROPER در اکسل

حرف اول یک رشته ی متنی را تبدیل به حرف بزرگ (Uppercase) میکند، علاوه بر این، هر حرفی که بعد از یک کاراکتر غیر حرفی (any character other than a letter) قرار داشته باشد را نیز بزرگ میکند و تمامی حروف باقی مانده را به حروف کوچک (Lowercase) تبدیل میکند.

PROPER(text)

PROPER(“excelrpo”)=Excelpro

PROPER(“excelpro.ir”)=Excelpro.Ir

توابع متنی در اکسل

اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی: share on facebook share on google plus share on linkedin

۱۲ نظر

  1. علیرضا

    با سلام.
    اولا خیلی از آموزش شما متشکرم.
    میدانم که در اکسل میتوانیم محتوای چند سلول را با عبارت & ادغام و در یک سلول نمایش دهیم.
    سوال این است که آیا عبارتی مانند & وجود دارد که بتوان کلماتی را به شکل ضخیم (Bold) نمایش دهیم و بقیه کلمات عادی و نرمال نمایش داده شوند؟
    با تشکر.

    1. حامد قدیمی

      سلام، خواهش میکنم، تا جایی که من میدانم در اکسل هیچ تابع یا دستوری تایپی برای Bold کردن فونت وجود ندارد، به نظر من راه جایگزین این هست که شما آدرس سلول ها را با & بهم وصل کنید و سلولی که مد نظر دارید را Bold کنید. برای اینکه محتوای سلول ها هم به صورت خودکار در شرایطی Bold شوند میتوانید از Conditional Formatting استفاده کنید، موفق باشید.

  2. هادی

    سلام، از مطالب خوبتون بسیار تشکر میکنم.
    برای نشان دادن میزان پیشرفت پروژه چطور میتوان از تابع REPT استفاده کنم؟

    1. حامد قدیمی

      سلام، از ترکیب تابع IF و تابع REPT استفاده کنید، در تابع REPT آرگومان دوم تعداد تکرار آرگومان اول است که میتوانید برحسب پیشرفت پروژه، تعداد تکرار را تعیین نمایید. موفق باشید.

  3. مصطفی

    سلام وقت بخیر
    ممنون از آموزش هاتون
    یه سوال فنی دارم، من توی یک سلول اسم چندین شخص رو وارد کردم، حالا میخوام تعداد این افراد رو بشمارم ولی این شمارش کردن دستی برام عذاب شده!
    اسامی رو با ، یا – جدا میکنم، خواستم بپرسم چطوری میشه تعداد این ، یا – رو بشمرم که تقریبا +۱ میشه همون تعداد افراد!
    آیا راه حلی براش هست؟

    1. حامد قدیمی

      سلام، در اکسل تابعی (یا ترکیب توابع) وجود ندارد که بتوان با استفاده از آن تعداد یک کاراکتر را در یک رشته متنی بدست آورد (تا جایی که من میدانم)، سه راه دارید، اول اینکه در ویژوال بیسیک یک تابع تعریف کنید که کار مورد نظر شما را انجام دهد، تابع مورد درخواست شما نسبتاً ساده است. دو اینکه با استفاده از تابع SEARCH کاراکتر – را جستجو کنید و آرگومان سوم این تابع را هر بار شماره کاراکتر قبلی قرار دهید، میتوانید در یک سطر فرمول نویسی کنید، راه سوم اینکه با استفاده از Text to Column Wizard در تب Data و در گروه Data Tools سلول خود را به چند سلول تقسیم کنید و سپس شمارش نمایید. موفق باشید.

  4. مهدی

    با سلام.ممنونم از مطالب ارزشمندتون.
    من میخواستم بپرسم که در تابع proper ایا میشه ادرس سلول داد یا فقط رشته قبول میکنه.؟ ممنونم

  5. من

    سلام وقتتون بخیر
    خواستم ببینم اگر بخوایم متن و حروفی رو که توی یک سلول هستن جدا کنیم از چه فرمولی باید استفاده کنیم؟ حتما باید جزو توابع متنی باشه نه این که خودم فرمولی رو تعریف کنم. بعد توی سلولای مختلف هم تعداد کاراکترها با هم فرق میکنن.
    ممنون میشم جواب بدید

  6. حسن

    با سلام و خسته نباشید
    برای آدرس دهی بین دو فایل اکسل اگر فرض کنیم که یک فایل اکسل به نام KHORDAD 95.XLSX درایو D قرار دارد و می‌خواهیم مقدار ثبت‌شده در سلول A1 واقع در شیت اول آن به نام data base را در فایل دیگر فراخوانی کنیم، در این حالت، ساده‌ترین کار آن است که هر دو فایل را بازکرده و در سلول مقصد علامت مساوی را ثبت کرده، سپس وارد فایل KHORDAD 95.XLSX شده و در کاربرگ data base کلیک کرده و از آن کاربرگ سلول A1 را انتخاب نموده و سپس از صفحه‌کلید، کلید اینتر را زده، تا آدرس به‌صورت خودکار درون آن سلول ثبت شود. تا زمانی که فایل KHORDAD 95.XLSX باز باشد، آدرس ثبت‌شده به‌صورت

    =’[KHORDAD ۹۵٫XLSX]data base’!$A$1

    نمایش داده می‌شود ولی به‌محض بستن فایل KHORDAD 95.XLSX آدرس به‌صورت ذیل تغییر خواهد کرد.

    =’E:\[KHORDAD ۹۵٫XLSX]data base’!$A$1

    با این وجود اگه من این دو فایل رو به سیستمی دیگه و یا حتی مکانشون رو تغییر بدم دیگه ارتباطی بین این دو اکسل نیست. یعنی با تغییر فایل اول ، فایل دوم تغییری نمیکنه.
    ایا راهی برای حل این مشکل هست ؟؟

    1. حامد قدیمی

      سلام، خیر، راهی برای این کار وجود ندارد و باید محل فایل مشخص باشد. موفق باشید.

دیدگاهتان را بنویسید؟