توابع منطقی در اکسل

با توابع منطقی در اکسل یا Logical Functions کما بیش آشنا هستیم، این دسته از توابع در اکسل به دو دسته ی کلی تقسیم میشوند، دسته ی اول توابع منطقی هستند که خروجی این توابع عبارت True یا False میباشد و دسته ی دوم توابع شرطی میباشند که معروفترین تابع در این دسته بندی تابع شرطی If است. به دلیل اینکه در ساختار توابع شرطی همواره از عبارات منطقی برای تصمیم گیری استفاده میشود این توابع نیز در دسته  توابع منطقی در اکسل قرار گرفته اند.

توابع منطقی در اکسل

 اکیداً توصیه میشود پیش از مطالعه ی این نوشته، مقاله ی فرمول نویسی در اکسل را به منظور آشنایی با ساختمان و اجزای فرمول ها و همچنین آشنایی با انواع آرگومان ها و عملگرها در اکسل مطالعه نمایید.

دسته بندی توابع منطقی در اکسل

در این مقاله توابع منطقی مورد بررسی قرار میگیرند و بررسی توابع شرطی در مقاله ای جداگانه صورت میگیرد. شکل زیر توابع منطقی در اکسل را به صورت خلاصه نمایش میدهد:

توابع منطقی در اکسل

توابع AND، OR و XOR در اکسل

تابع AND همانطور که قبلاً اشاره شده دارای خروجی True یا False میباشد، آرگومان های این تابع همگی عباراتی هستند که ماحصل آنها True یا False میباشد، در صورتی که تمام آرگومان های این تابع True باشند، خروجی آن برابر True خواهد بود و در غیر اینصورت خروجی آن False میباشد. از این تابع مخصوصاً در ساختار شرطی If برای تعریف چند شرط به صورت همزمان میتوان استفاده نمود. ساختار تابع AND در اکسل به صورت زیر است:

AND(logical1, [logical2], …)

تعداد آرگومان های تابع AND حداکثر ۲۵۵ میباشد و در صورتی که آرگومان های قرار گرفته در تابع AND خروجی منطقی True یا False نداشته باشند، خروجی تابع AND برابر خطای !VALUE# خواهد بود. البته اعداد در صورت غیر صفر بودن True و در صورت صفر بودن False در نظر گرفته میشوند.

بجای آرگومان های تابع AND میتوان از عبارات مقایسه ای که جواب آنها True یا False میباشد نیز استفاده نمود، مانند مثال زیر:

AND(1<A3, A3<100)

ساختار تابع OR دقیقاً مانند تابع AND میباشد و در صورتی True خواهد بود که حداقل یکی از آرگومان های آن True باشد و در صورتی تمام آرگومان ها False باشند، خروجی False خواهد بود.

تابع XOR هم ساختاری مشابه دو تابع قبل دارد ولی عملکرد آن متفاوت میباشد، در صورتی که تعداد فرد از آرگومان ها (مثلاً یک، سه، پنج و…) True باشد خروجی آن True است و در غیر اینصورت  خروجی آن False میباشد.

توابع منطقی در اکسل

توابع TRUE، FALSE و NOT در اکسل

تابع TRUE یک تابع بدون آرگومان است که به صورت TRUE() نوشته میشود، خروجی این تابع برابر با True خواهد بود. تابع FALSE هم ساختاری مشابه ساختار تابع TRUE دارد و خروجی آن برابر با FALSE خواهد بود.

تابع NOT یک آرگومان دارد که مقدار منطقی True یا False میباشد، در صورت True بودن آرگومان، خروجی تابع NOT برابر با False و در صورت False بودن آرگومان خروجی آن برابر با True خواهد بود. ساختار این تابه به صورت زیر است:

NOT(logical)

 

اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی: share on facebook share on google plus share on linkedin

۱۱ نظر

    1. حامد قدیمی

      سلام، در تابع XOR اگر تعداد فرد از آرگومان ها True باشند خروجی تابع True است و در غیر اینصورت False است، تابع AND هم در صورتی خروجی True دارد که تمام آرگومان ها True باشند.

  1. HOORIYA

    با سلام و تشکر بابت اطلاعات مفید سایت خوبتون. یک سوال داشتم از خدمت شما. اگر من بخوام دو شرط با هم ترکیب OR رو داشته باشه و نتیجه اون با یک شرط دیگه AND چیکار باید بکنم؟

    1. حامد قدیمی

      سلام، خواهش میکنم، تابه OR را به عنوان یک آرگومان تابع AND تعریف کنید. موفق باشید.

  2. مژده

    سلام میخام در یک سلول وقتی رکوردی وارد میشه بجای ان در سلول کنارش معادل اون رکورد امتازی را بهد در کجا این رکورد ها و امتیاز ها رو وارد کنیم

  3. صدقی

    سلام خسته نباشید .ببخیشید شما کاربرد این توابع رو نگفتید .میشه اگه امکانش هست با ذکر مثال توضیح بدید.متشکرم

    1. حامد قدیمی

      سلامف بله حتماً، جدیداً شروع به بروزرسانی مقالات کردم، به تدریج تمام مقالات بروزرسانی میشود، حتماً تلاش میکنم مثال هایی از کاربرد تمام این توابع ارائه کنم. موفق باشید.

  4. Y

    سلام ، چطور میشه تو یه محدوده ای که بجز یک سلول همه فالس هست، متن سلولی که فالس نیست رو انتخاب کنیم؟

دیدگاهتان را بنویسید؟