رسم نمودار اسپارک لاین در اکسل

در اکسل ۲۰۱۰ به بعد به کاربران این امکان داده شده که علاوه بر رسم انواع نمودار که قبلاً وجود داشته در سلول های اکسل نیز نمودار رسم کنند، این نوع نمودارها که در یک سلول اکسل رسم میشوند Sparkline نام دارند، در این مقاله به بررسی کاربرد و روش رسم نمودار اسپارک لاین در اکسل میپردازیم. سه نوع نمودار اسپارک لاین در اکسل (Sparkline) وجود دارد، نمودار های Line، Column و win/Lose. در ادامه به معرفی هریک خواهیم پرداخت:

رسم نمودار اسپارک لاین در اکسل

آموزش خصوصی اکسل

انواع و روش رسم نمودار اسپارک لاین در اکسل

شکل زیر خلاصه ای از مبحث رسم نمودار اسپارک لاین در اکسل را نمایش میدهد:

کلیات رسم نمودار اسپارک لاین در اکسل

نمودار اسپارک لاین Line در اکسل

از این نوع نمودار برای نشان دادن روند تغییرات یک داده در یک سلول استفاده میشود، فرض کنید جدولی مشابه جدول زیر دارم که تعداد بیمه نامه های فروخته شده توسط چهار بازاریاب یک شرکت بیمه ای را نشان میدهد:

نمونه نمودار اسپارک لاین در اکسل

در رسم نمودار خطی یاد گرفتیم که چگونه میتوان برای هریک از بازاریابان جدول فوق نمودار تغییرات را رسم نمود، برای یادگیری روش رسم نمودار خطی مقاله ی مربوطه را مطالعه نمایید. میخواهیم در سلول های ستون H و در برابر نام هر بازاریاب روند تغییرات فروش او را با استفاده از نمودار Sparkline نوع لاین رسم کنیم. برای ترسیم نمودار اسپارک لاین در اکسل از تب Insert و در گروه Sparkline گزینه ی Line را انتخاب نمایید:

برای تمرین بیشتر، فایل تمرین رسم نمودار اسپارک لاین در اکسل را دانلود نمایید.

رسم نمودار اسپارک لاین در اکسل

پس از انتخاب گزینه ی فوق پنجره ی زیر باز میشود و داده های مورد نظر طبق مثال ذکر شده وارد میگردد و نمودار Line در هر سلول ستون H رسم میشود.

دقت داشته باشید برای هریک از سطرها یکبار باید مراحل زیر به منظور رسم نمودار اسپارک لاین در اکسل طی شود.

رسم نمودار اسپارک لاین در اکسل1

پس از پیمودن مراحل فوق برای هریک از بازاریابان خروجی رسم نمودار به صورت زیر خواهد بود:

نمونه نمودار Sparkline در اکسل

پس از انتخاب نمودارهای Sparkline رسم شده با استفاده از تب Design میتوان ظاهر نمودار ها را ویرایش کرد، در نمودارهای شکل بالا نقاط Max و Min توسط نقطه های سیاه رنگ مشخص شده و سایر نقاط به رنگ قرمز هستند. از طرفی در تب Design میتوان نمودار ها را با هم Group کرد و یا نوع آنها را تغییر داد، همچنین برای پاک کردن نمودار های Sparkline در تب Design باید گزینه ی Clear را انتخاب کنیم.

برای تمرین بیشتر، فایل تمرین رسم نمودار اسپارک لاین در اکسل را دانلود نمایید.

نمودار اسپارک لاین Column در اکسل

این نوع نمودار نیز کاربردی مشابه نمودار لاین (Line) دارد، تنها با این تفاوت که نمودار لاین بیشتر برای داده های پیوسته و نمودار ستونی (Column) برای داده های گسسته معنا دارد ولی به کار بردن هریک از این دو نمودار کاملاً بستگی به نیاز شما و نوع داده های شما دارد، برای مثال فوق نمودار ستونی را برای همان داده ها میتوان رسم نمود، مراحل رسم نمودار لاین و ستونی کاملاً مشابه میباشد و تنها تفاوت در انتخاب نوع نمودار است. در نهایت برای داده های فوق خروجی زیر را خواهیم داشت:

نمونه نمودار Sparkline در اکسل

در نمودار فوق بیشترین مقادیر با رنگ نارنجی، کمترین مقادیر قرمز و سایر داده ها با رنگ بنفش مشخص شده اند.

نمودار اسپارک لاین Win/Lose در اکسل

این نوع نمودار برای نشان دادن صرفاً منفی و مثبت یا برنده بازنده (Win/Lose) مناسب میباشد، برخلاف دو نمودار Line و Column بزرگی و کوچکی اعداد اصلاً مهم نیست و تنها مثبت یا منفی بودن آنها اهمیت دارد، داده های مثبت رو به بالا و داده های منفی رو به پایین رسم میشوند. در زیر یک نمونه تغییرات قیمت در روزهای یک هفته نشان داده شده است:

نمونه نمودار اسپارک لاین در اکسل

در شکل بالا، تغییرات مثبت با یک مستطیل رو به بالا و تغییرات منفی با یک مستطیل رو به پایین نشان داده شده اند، اندازه ی مستطیل ها یکسان میباشد، مستطیل های سبز رنگ بیشترین (مثبت ترین) تغییرات و قرمز رنگ ها کمترین (منفی ترین) تغییرات را نشان میدهد، تغییرات منفی با رنگ ابی و مثبت ها با رنگ بنفش نمایش داده شده اند.

برای تمرین بیشتر، فایل تمرین رسم نمودار اسپارک لاین در اکسل را دانلود نمایید.

در فیلم آموزشی زیر مراحل ترسیم نمودار اسپارک لاین در اکسل توسط حامد قدیمی تدریس شده است. (حجم این فایل ۴۴Mb میباشد):

برای دانلود فیلم آموزشی رسم نمودار اسپارک لاین در اکسل بر روی این خط کلیک نمایید.

آموزش خصوصی اکسل

اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی: share on facebook share on google plus share on linkedin

۴ نظر

دیدگاهتان را بنویسید؟