رسم نمودار حبابی در اکسل

با نمودار حبابی در اکسل (Bubble Chart)، مختصراً در مقاله ی رسم نمودار در اکسل آشنا شدیم، در این مقاله میخواهیم در مورد مراحل رسم نمودار حبابی در اکسل صحبت کنیم.

رسم نمودار حبابی در اکسل

با توجه به اینکه بسیاری از مباحث مربوط به رسم و ویرایش نمودار در اکسل برای تمام انوع نمودارها یکسان میباشد، لذا توصیه میشود برای یادگیری دقیق تر و کامل تر حتماً قبل از مطالعه این مقاله، مقاله ی رسم نمودار در اکسل را برای شناخت انواع نمودار در اکسل مطالعه کرده و پس از یادگیری روش رسم نمودار در اکسل به یادگیری نحوه ویرایش نمودارها در اکسل بپردازید.

آموزش خصوصی اکسل

نمودار حبابی در اکسل

نمودار حبابی در اکسل برای نشان دادن داده های خاصی به کار میرود و کاربرد به خصوصی دارد، نمودار حبابی در اکسل از یک محور عمودی و یک محور افقی تشکیل شده، هر دو محور نماینده ی متغیرهای عددی میباشند و نمیتوانند نام یا اسم را شامل شوند، مثلاٌ در رسم نمودار ستونی دیدیم که محور افقی شامل نام ماه های سال بود و لی در اینجا هر دو محور باید عدد باشند.

در نمودار حبابی در اکسل به تعداد جفت های X و Yدر نمودار، حباب (Bubble) وجود دارد که اندازه آن برابر با اندازه ی داده میباشد. همواره تعداد حباب ها با تعداد جفت های X (متغیر عددی محور افقی) و Y (متغیر عددی محور عمودی) برابر است.

رسم نمودار حبابی در اکسل

در نمودار حبابی زیر محور افقی متغیر نشان دهنده ی کیفیت کالا میباشد که از ۰ تا ۱۰ در جه بندی شده و محور عمودی نشان دهنده ی میانگین قیمت کالا میباشد، اندازه ی هر حباب تعداد کالای فروخته شده با یک کیفیت مشخص در یک محدوده قیمت را نشان میدهد.

نمودار حبابی در اکسل

رسم نمودار حبابی در اکسل

از آنجایی که نمودار حبابی کاربرد بخوصی دارد رسم نمودار حبابی در اکسل را با مطرح کردن یک مساله یاد میگیریم، فرض کنید شما میخواهید در مورد الگوی تصمیم گیری مشتریان یک فروشگاه اظهار نظر کنید، برای این کار جدولی در اختیار شما قرار داده میشود.

در این جدول چند کالای یکسان (به عنوان مثال انواع خودکار در یک فروشگاه لوازم التحریر) با بازه ی قیمت و کیفیت متفاوت در نظر گرفته شده اند، ستون اول سمت چپ کد کالا را نشان میدهد، ستون دوم و سوم بازه ی قیمت و میانگین آن را نشان میدهد و ستون چهارم کیفیت آن کالا را مشخص میکند، در ستون سمت راست تعداد فروخته شده از آن کالا در یک هفته درج شده است.

مثال نمودار حبابی در اکسل

میخواهیم با استفاده از رسم نمودار حبابی در اکسل در مورد اینکه خریداران به کیفیت بیشتر اهمیت میدهند یا قیمت اظهار نظر نماییم و در مورد خرید های آتی فروشگاه تصمیم بگیریم.

برای درک بهتر محتوا و تمرین بیشتر میتوانید فایل این تمرین را دریافت نمایید

رسم نمودار حبابی در اکسل

اصول و مراحل رسم نمودار حبابی در اکسل مشابه مراحل رسم نمودار های دیگر در اکسل میباشد. برای رسم نمودار حبابی در اکسل ابتدا ازمیسر زیر، نمودار Bubble را انتخاب نمایید.

رسم نمودار حبابی در اکسل

همانطور که در شکل بالا نمایش داده شده است، نمودار حبابی در اکسل خود اشکال متفاوتی دارد، میتوانید نمودار را به صورت دو بعدی یا سه بعدی رسم نمایید، از آنجایی که امکان تغییر نوع نمودار و فرمت آن بعد از رسم نمودار در اکسل هم ممکن میباشد، پس میتوانید بعد از اتمام رسم نمودار در مورد شکل آن تصمیم بگیرید.

برای جلوگیری از دوباره کاری در ترسیم نمودار در اکسل، هنگام Insert کردن نمودار در اکسل و طی کردن مراحل فوق یک سلول خالی را در حالت انتخاب قرار دهید، در اینجا اگر دقت کنید میبینید سلول A1 درحالت انتخاب قرار گرفته، بدین ترتیب پس از انتخاب نمودار مورد نظر یک صفحه ی خالی برای شما نمایش داده میشود که میتوانید رسم نمودار در اکسل را از آن آغاز نمایید.

رسم نمودار حبابی در اکسل

کادر خالی ایجاد شده در صفحه ی اکسل شما آماده ی معرفی داده ها برای رسم نمودار حبابی در اکسل میباشد، بر روی صفحه کلیک کرده و گزینه ی Select Data را انتخاب کنید، با انتخاب این گزینه پنجره ی انتخاب داده برای نمودار اکسل فعال میگردد. در اینجا شما میتوانید با کلیک بر روی Add نمودار حبابی جدید خود را در اکسل ایجاد نمایید.

برای ایجاد نمودار حبابی در اکسل برای مثال بالا مراحل زیر را دنبال نمایید:

رسم نمودار حبابی در اکسل1

رسم نمودار حبابی در اکسل2

پس از طی کردن مراحل فوق رسم نمودار حبابی در اکسل به پایان رسیده است و شما نموداری مشابه شکل زیر در اختیار دارید:

نمونه نمودار حبابی در اکسل

شکل ظاهری نمودار حبابی و نحوه ی نمایش دادن نام آیتم ها را به راحتی میتوانید در تب Design و تب های دیگر تغییر دهید برای آشنایی با نحوه ی ویرایش نمودارها در اکسل مقاله ی مرتبط با این موضوع را مطالعه نمایید.

با توجه به نمودار حبابی بالا میتوانید نتیجه بگیرید که کالاهایی با کیفیتی در بازه حدود ۴ تا ۸ بیشترین طرفدار را دارند و همینطور کالاهایی با رنج قیمت بالاتر در این بازه کیفیت، شانس بیشتری در فروخته شدن دارند. همینطور با استفاده از اندازه ی حباب ها خیلی سریع میتوان دو کاالا را با هم مقایسه نمود و تصمیم گرفت.

همانند نمودار نقاط پراکنده در اکسل، برای نمودار حبابی هم میتوانید منحنی یا خطوطی ترسیم نمایید که داده ها را توصیف کنند، برای یادگیری انجام این کار به مقاله ی آموزش ترسیم نمودار نقاط پراکنده مراجعه نمایید. در شکل زیر منحنی درجه دو برای توصیف نمودار حبابی بالا ترسیم شده است که موید اظهار نظر صورت گرفته در مورد الگوی خرید مشتریان میباشد.

این کار را به عنوان تمرین انجام دهید.

تمرین نمودار حبابی در اکسل

در صورتی که مثالی از کاربرد نمودار حبابی (Bubble Charts) در زمینه ی کاری خود دارید آن را در قسمت کامنت های این مقاله با دیگران به اشتراک بگذارید.

آموزش خصوصی اکسل

اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی: share on facebook share on google plus share on linkedin

۱۱ نظر

  1. حسين

    سلام حامد عزیز خسته نباشی

    در مورد رسم نمودار نقاط پراکنده همزمان با نمودار حبابی هر کاری کردم متوجه نشدم چطور میشه انجامش داد. ممنون میشم راهنمایی م کنی.بسیار ممنونم

    1. حامد قدیمی

      سلام، متشکرم، منظور شما را از رسم همزمان متوجه نشدم؟! نمودار حبابی و نمودار Scatter دو نوع متفاوت از نمودارها هستند و روش رسم آنها نیز متفاوت است و نمیتوان آنها را همزمان در یک نمودار ترسیم کرد. موفق باشید.

    2. ناهید

      سلام …برای ترسیم شکی اخر که یک خط منحنی روی نمودار هستش از ترند لاین استفاده کنید که انواع مختلف نمایش داده میشه و به دلخواه ترندلاین مدنظرتونو می تونین بکشید
      آدرس: ابتدا حباب را به حالت انتخاب در بیارین … راست کلیک …. انتخاب گزینه add trendline
      و یک صفحه سمت راست باز میشه و …….
      با تشکر از جناب قدیمی

  2. حسين

    با سلام مجدد منظور من همین تمرینی هست که اعلام کردید :
    همانند نمودار نقاط پراکنده در اکسل، برای نمودار حبابی هم میتوانید منحنی یا خطوطی ترسیم نمایید که داده ها را توصیف کنند، برای یادگیری انجام این کار به مقاله ی آموزش ترسیم نمودار نقاط پراکنده مراجعه نمایید. در شکل زیر منحنی درجه دو برای توصیف نمودار حبابی بالا ترسیم شده است که موید اظهار نظر صورت گرفته در مورد الگوی خرید مشتریان میباشد. ممنوم

  3. احسان

    سلام آقای حامد قدیمی عزیز
    سال نو مبارک باد
    خواهشمند است در مورد نحوه اضافه کردن لیبل بر اساس اسامی درخواستی راهنمایی بفرمایید
    فرض کنید به هرکدام از Bobble ها می خواهید اسم اضافه نمایید
    باتشکرفراوان

  4. پرستو موسوی

    با سلام
    من جدولی دارم که شامل: ستون اول ده صنعت مختلف، ستون دوم تعداد شرکتها در هر صنعت و ستون سوم مقدار خرید کل در آن سطر گردآوری شده.قصد دارم با رسم نمودار حبابی در مورد پراکندگی خرید در صنایع مختلف رو بررسی کنم و از اون برای تصمیم گیری در مورد صنایع بالقوه در هدف گیری های بعدی فروش استفاده کنم. اگر ممکنه راهنمایی کنید که نمودار x و y و اندازه حباب رو باید چطور تعریف کنم.
    سپاسگزارم

    1. حامد قدیمی

      سلام، در موردی که شما مطرح کردید، برای رسم نمودار حبابی نیاز به سه پارامتر عددی مرتبط با یدکدیگر میباشد، یک پارامتر برای X، یکی برای Y و یکی برای Z، در مثال شما تنها دو پارامتر عددی وجود دارد، بنابراین رسم نمودار حبابی ممکن نیست. موفق باشید.

دیدگاهتان را بنویسید؟