رسم نمودار دایره ای و Doughnut در اکسل

با نمودار Pie یا به بیان متداول تر، نمودار دایره ای در اکسل، مختصراً در مقاله ی رسم نمودار در اکسل آشنا شدیم، در این مقاله میخواهیم در مورد مراحل رسم نمودار دایره ای در اکسل صحبت کنیم، همانطور که در مقاله ی رسم نمودار در اکسل گفته شد، نمودار Doughnut (نمودار دونات یا نمودار پیراشکی) در اکسل مانند نمودار دایره ای میباشد و تفاوت این دو تنها در ظاهر آن ها است.

کاربران بنا به سلیقه و نیاز خود میتوانند از نمودار دایره ای یا نمودار Doughnut در اکسل استفاده نمایند. البته در نمودار Doughnut (دونات) میتوان چند نمودار را در یک شکل همزمان ترسیم نمود که این کار در نمودار دایره ای ممکن نیست.

رسم نمودار دایره ای در اکسل

با توجه به اینکه بسیاری از مباحث مربوط به رسم و ویرایش نمودار در اکسل برای تمام انوع نمودارها یکسان میباشد، لذا توصیه میشود برای یادگیری دقیق تر و کامل تر حتماً قبل از مطالعه این مقاله، مقاله ی رسم نمودارها در اکسل را برای شناخت انواع نمودار در اکسل مطالعه کرده و پس از یادگیری روش رسم نمودار در اکسل به یادگیری نحوه ویرایش نمودارها در اکسل بپردازید.

نمودار دایره ای در اکسل

نمودار Pie یا به بیان گویاتر، نمودار دایراه ای در اکسل به صورت معمول برای نشان دادن سهم پارامترهای مختلف از یک آیتم مورد بررسی به کار برده میشود. به عنوان مثال شما میتوانید سهم هریک از کالاها در درآمد شرکت خود را در یک نمودار دایره ای به راحتی مشاهد نموده و با هم مقایسه نمایید.

به عنوان مثال، تمرینی که در مقاله ی آموزش رسم نمودار ستونی و میله ای آورده شد را در نظر بگیرید، میتوانید فایل تمرین را دانلود کرده و نمودار دایره ای زیر را که نشان دهنده ی سهم هر ماه از سال در تعداد سفارشات دریافت شده از ایستگاه شماره یک میباشد را رسم نمایید. با نگاه کردن به این نمودار به سرعت میتوانید میزان دریافت سفارشات در ماه های مختلف را با یکدیگر مقایسه کنید.

نمودار دایره ای در اکسل

نمودار Doughnut در اکسل

نمودار Doughnut در اکسل مانند نمودار دایره ای میباشد وتنها در ظاهر با آن تفاوت دارد، ضمن اینکه در ادامه با قابلیتی از نمودار Doughnut (دونات) آشنا میشویم که در نمودار دایره ای وجود ندارد، نمودار Doughnut زیر، همان داده هایی که نمودار دایره ای بالا برای آنها ترسیم شده است را نشان میدهد. برای اطلاع بیشتر از داده ها و دانلود فایل اکسل حاوی جدول استفاده شده به مقاله ی رسم نمودار ستونی در اکسل مراجعه نمایید.

نمودار Doughnut در اکسل

رسم نمودار دایره ای در اکسل

اگر شما مجموعه ای از اعداد را به منظور رسم نمودار دایره ای در اکسل در نظر بگیرید، اکسل دایره ای ایجاد مینماید که سطح آن برابر با مجموع اعداد انتخاب شده میباشد و سپس این سطح را به تعداد پارامترها تقسیم نموده و به هریک از پارامترها سطحی متناسب با مقدار آن اختصاص میدهد.

بنابراین لازم نیست که شما حتماً داده هایی داشته باشید که به صورت درصد بیان شده باشند، یکی از خروجی های نمودار دایره ای در اکسل در واقع مشخص کردن درصد سهم یک پارامتر در یک جمع میباشد، مانند شکل اول و دوم این مقاله.

رسم نمودار دایره در اکسل

اصول و مراحل رسم نمودار دایره ای در اکسل دقیقاً مانند مراحل رسم نمودار ستونی در اکسل میباشد. نمودارهای دایره ای و Doughnut (دونات) بالا دقیقاً با طی کردن مراحلی مشابه آنچه برای رسم نمودار ستونی ذکر شده ترسیم شده اند.

در این مقاله مراحم رسم نمودار دایره ای در اکسل در قالب یک تمرین ارایه میشود، جدول زیر اجزای تشکیل دهنده ی وزن در یک سازه را نشان میدهد، اندازه گیری وزن ها با دو روش متفاوت انجام شده است، میخواهیم نمودار دایره ای در اکسل ترسیم نماییم که سهم آیتم های مختلف را در وزن سازه نشان دهد.

در جدول زیر آیتم های تشکیل دهنده ی وزن سازه لیست شده اند و در مقابل آنها وزن محاسبه شده آنها از دو روش، اول و دوم، نوشته شده است و سطر آخر مجموع وزن سازه را از دو روش نشان میدهد.

برای درک بهتر محتوا و تمرین بیشتر میتوانید فایل این تمرین را دریافت نمایید

رسم نمودار دایره ای در اکسل

قصد داریم نمودار دایره ای نشان دهنده سهم وزن آیتم های مختلف در وزن کل یک سازه را رسم نماییم، روش اول اندازه گیری وزن را در نظر بگیرید. برای رسم نمودار دایره ای در اکسل ابتدا از میسر زیر، نمودار Pie را انتخاب نمایید.

رسم نمودار دایره ای در اکسل1

همانطور که در شکل بالا نمایش داده شده است، نمودار دایره ای در اکسل خود اشکال متفاوتی دارد، میتوانید نمودار را به صورت دو بعدی یا سه بعدی رسم نمایید و یا از دو دایره برای نشان دادن داده ها استفاده نمایید، همینطور در صورت زیاد بودن تعداد داده ها و کم اهمیت بودن تعدادی از آنها میتوانید از نمودار دایره ای نوع Bar of Pie استفاده نمایید، امکان تغییر نوع نمودار و فرمت آن بعد از رسم نمودار در اکسل هم ممکن میباشد، پس میتوانید بعد از اتمام رسم نمودار در مورد شکل آن تصمیم بگیرید.

برای جلوگیری از دوباره کاری در ترسیم نمودار در اکسل، هنگام Insert کردن نمودار در اکسل و طی کردن مراحل فوق یک سلول خالی را در حالت انتخاب قرار دهید، در اینجا اگر دقت کنید میبینید سلول A1 درحالت انتخاب قرار گرفته، بدین ترتیب پس از انتخاب نمودار مورد نظر یک صفحه ی خالی برای شما نمایش داده میشود که میتوانید رسم نمودار در اکسل را از آن آغاز نمایید.

کادر خالی ایجاد شده در صفحه ی اکسل شما آماده ی معرفی داده ها برای رسم نمودار دایره ای در اکسل میباشد، بر روی صفحه کلیک کرده و گزینه ی Select Data را انتخاب کنید، با انتخاب این گزینه پنجره ی انتخاب داده برای نمودار اکسل فعال میگردد. در اینجا شما میتوانید با کلیک بر روی Add نمودار دایره ای جدید خود را در اکسل ایجاد نمایید.

برای ایجاد نمودار دایره ای در اکسل برای مثال بالا مراحل زیر را دنبال نمایید:

رسم نمودار دایره ای در اکسل2

رسم نمودار دایره ای در اکسل3

پس از طی کردن مراحل فوق رسم نمودار دایره ای در اکسل به پایان رسیده است و شما نموداری مشابه شکل زیر در اختیار دارید:

مثال نمودار دایره ای در اکسل

شکل ظاهری نمودار و نحوه ی نمایش دادن نام آیتم ها و سهم آنها را به راحتی میتوانید در تب Design و تب های دیگر تغییر دهید برای آشنایی با نحوه ی ویرایش نمودارها در اکسل مقاله ی مرتبط با این موضوع را مطالعه نمایید و یا فیلم آموزشی را در انتهای این مقاله مشاهد کنید.

در نمودار دایره ای زیر، سهم هر آیتم به صورت درصد و نام آن در کنار هر قسمت نشان داده شده است، در فایل تمرین این کار را انجام دهید.

تمرین نمودار دایره ای در اکسل

رسم نمودار Doughnut در اکسل

نمودار Doughnut در اکسل دقیقاً مانند نمودار دایره ای میباشد و روش رسم آنها یکسان میباشد، اگر مراحل بالا را برای رسم نمودار Doughnut (دونات) دنبال کنید، نمودار زیر را میتوانید ترسیم کنید، این کار را به عنوان تمرین انجام دهید.

مثال نمودار Doughnut در اکسل

در مورد نمودار Doughnut شما میتوانید چند سری داده را همزمان نشان دهید، برای این کار مراحل رسم نمودار را دنبال نمایید و یک سری جدید را اضافه نمایید، در اینجا روش اندازه گیری دوم هم در همان نمودار قبلی ترسیم شده است، شکل زیر خروجی را نشان میدهد.

تمرین نمودار Doughnut در اکسل

حلقه داخلی روش اندازه گیری اول و حلقه بیرونی، روش اندازه گیری دوم را نشان میدهد. شکل ظاهری و نحوه نمایش داده ها را میتوانید به دلخواه خود ویرایش نمایید.

فیلم آموزشی زیر توضیحات، روش رسم و ویرایش نمودارهای دایره ای و دونات را آموزش میدهد، این فایل توسط حامد قدیمی تهیه شده است. (حجم این فایل ۴۲Mb است):

برای دانلود فیلم آموزشی رسم نمودار دایره ای (Pie) و دونات (Doughnut) در اکسل بر روی این خط کلیک کنید.

 

دوره آموزشی تصویری رسم نمودارهای Percentage در اکسل

مدرس دوره: حامد قدیمی

در این دوره آموزشی با کاربرد، روش رسم و ویرایش نمودارهای Percentage در اکسل آشنا میشویم، نمودارهای Percentage شامل نمودا Pie یا دایره ای یا دیسک و نمودار Doughnut میباشد. این نمودارها برای نشان دادن سهم مشارکت آیتم های مختلف در یک جمع کل کاربرد دارند و جز پر استفاده ترین نمودارها در اکسل هستند.

برای خرید دوره آموزشی آشنایی با اکسل و انجام تنظیمات اولیه بر روی این خط کلیک نمایید.

حاصل دوره:

آشنایی کامل با کاربرد و روش رسم نمودارهای Pie و Doughnut

سرفصل های دوره:

  • معرفی نمودارهای Percentage شامل نمودارهای دایره ای یا Pie و نمودار Doughnutآشنایی با کاربرد نمودارهای Percentage،معرفی اجزای نمودارهای Percentage و روش ویرایش و فرمت آنها و آشنایی با منوهای تب های Design و Format برای ویراش اجزای نمودار،انتقال نمودارهای به Chart Sheet،نمایش سطرهای فیلتر شده و Hidden شده و غیرهمعرفی دوره،معرفی نمودارهای Percentage شامل نمودارهای دایره ای یا Pie و نمودار Doughnut

    آشنایی با کاربرد نمودارهای Percentage،

    معرفی اجزای نمودارهای Percentage و روش ویرایش و فرمت آنها و آشنایی با منوهای تب های Design و Format برای ویراش اجزای نمودار،

    انتقال نمودارهای به Chart Sheet،

    نمایش سطرهای فیلتر شده و Hidden شده و غیره

برای خرید دوره آموزشی آشنایی با اکسل و انجام تنظیمات اولیه بر روی این خط کلیک نمایید.

اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی: share on facebook share on google plus share on linkedin

۱۶ نظر

  1. سپهر

    سلام، با تشکر از سایت بسیار خوب شما، مقالات بسیار دقیق و کامل نوشته شده اند. آیا روش ویرایش نمودار های دایره ای در جایی توضیح داده شده است؟ با تشکر مجدد

  2. آوا صالحی

    بابت زحماتی که برای گذاشتن این اطلاعات در اختیار عموم کشیدین صمیمانه متشکرم

  3. مهدی زمانی نژاد

    با سلام
    واقعا دست مریزاد
    بسیار عالی و روان
    خصوصا در فیلم آموزشی
    حق یار و یاورتون

    1. حامد قدیمی

      سلام، بررسی کردم مشکلی وجود نداشت، فایل رو برای شما ایمیل میکنم. موفق باشید.

  4. کریم حویزی

    سلام. تشکر از سایت خوبتون سوال داشتم چطور میشه روی گراف و نمودار که منحنی است روی تک تک نقاط بجای فقط دایره از مثلث مستطیل مربع استفاده کنیم که متمایز باشه .

    1. حامد قدیمی

      سلام، خواهش میکنم، برای انجام این کار از قسمت Format Data Series باید اقدام نمایید. وارد این پنجره شوید و Marker را انتخاب کنید. برای فعال کردن پنجره Format Data Series بر روی خط ها کلیک راست کنید و از منوی باز شده این پنجره را فعال نمایید. موفق باشید.

  5. saeed

    سلام،
    ممنون از سایت خوبتون

    امکان این هست که ۶ نمودار دایره ای در یک صفحه (یک باکس) با هم رسم شود؟ یعنی به جای ۶ باکس مجزا برای هر نمودار ، در یک باکس ۶ نمودار قرار گیرد؟

    با تشکر

    1. حامد قدیمی

      سلام، خیر، این امکان وجود ندارد، البته شاید plugin ها و Addin هایی برای این کار وجود داشته باشند، اما خود اکسل این قابلیت را ندارد. باید در این مورد جستجو کنید.

  6. فاطمه

    سلام ببخشید سوالی داشتم. اگر بخواهیم نمودار دایره ای رسم کنیم و تعداد کل ۱۳۰ نفر دختر باشه و ۵۰ نفر از این تعداد دختر مثلا دانش اموز باشند و هیچ داده ی دیگه ای هم نداشته باشیم ، چطور میشه نمودار دایره ای ساخت؟ اگه لطف کنید راهنمایی کنید ممنون میشم

    1. حامد قدیمی

      سلام، باید ۲ سلول اکسل داشته باشید که در یکی عدد ۵۰ و در دیگری عدد ۸۰ نوشته شده باشد که هر ۱۳۰ مورد را پوشش دهد، برای هر عدد باید یک عنوان انتخاب نمایید، مثلا برای ۵۰ در سلول مقابل بنویسید دانش آموز و برای ۸۰ بنویسید غیره یا هر عبارت توصیفی بهتر با توجه به داده ها، سپس نمودار دایره ای در اکسل را ترسیم نمایید، سطح دیسک به دو قسمت تقسیم میشود و توزیع داده ها نمایش داده میشود.

دیدگاهتان را بنویسید؟