ضبط ماکرو در اکسل

مقدماتی ترین گام در یادگیری ویژوال بیسیک در اکسل آموزش نحوه ضبط ماکرو در اکسل و استفاده از ماکرو های ضبط شده میباشد. در بسیاری از موارد کاربران نیاز به تکرار یک سری عملیات در برای سلول های مشخص دارند، ضبط ماکرو در اکسل میتواند انجام این کار را برای شما بسیار آسان نماید.

نمودار شاخه ای زیر خلاصه ای از مبحث ضبط ماکرو در اکسل را نمایش میدهد.

ضبط ماکرو در اکسل

کاربرد ضبط ماکرو در اکسل

ضبط ماکرو در ا کسل به کاربر این امکان را میدهد که از انجام یه رشته عملیات تکراری در اکسل پرهیز نماید و انجام آن ها را بر عهده ی ویژوال بیسیک در اکسل قرار دهد.

باید توجه نمایید که ضبط ماکرو در اکسل دقیقاً به این معنی است که اکسل کارهایی که شما انجام میدهید را به همان ترتیب و کیفیت و بدون تغییر انجام خواهد داد، فلذا ضبط ماکرو در اکسل تنها در صورتی به شما کمک خواهد نمود که بخواهید یک کار عیناً تکرار شود، دقیفاً همان سری سلول ها باید مورد استفاده قرار گیرد.

 روش ضبط ماکرو در اکسل

برای شروع ضبط ماکرو در اکسل دو راه وجود دارد، راه اول استفاده از آیکون ضبط ماکرو در تب Developer است، نحوه ی فعال سازی تب Developer در مقالات قبلی آموزش داده شده است. راه دوم استفاده از آیکون ضبط ماکرو در گوشه ی سمت راست پنجره اکسل میباشد.

پس از باز شدن پنجره ضبط ماکرو در اکسل، برای ماکروی خود نام دلخواه که متناسب با کاربرد آن است اختصاص دهید تا در صورت زیاد شدن تعداد ماکرو ها تشخیص آن ها برای شما دشوار نگردد. علاوه بر این میتوانید توضیحاتی در مورد ماکرو خود بنویسید که در آینده بتواند در استفاده از آن ماکرو شما را یاری نماید، مانند نام پروژه ای که ماکرو برای آن نوشته شده و یا شرح کاربرد آن.

پنجره ضبط ماکرو در اکسل

محدوده عملکرد ماکرو در اکسل

در قسمت “Store Macro in” میتوانید تعیین نمایید که ماکرو شما در کجاها قابل دسترس باشد. اگر گزینه ی “Personal Macro Workbook” را انتخاب نمایید میتوانید به این ماکرو در تمام فایل های اکسل بر روی سیستم خودتان دسترسی داشته باشید. در صورت انتخاب گزینه ی “This Workbook” این ماکرو تنها در همین فایل اکسل در دسترس قرار میگیرد و قابل استفاده است و در صورت استفاده از گزینه ی “New Workbook” این ماکرو در فایل اکسل جدید که بر روی سیستم شما بلافاصله ایجاد میشود قابل مشاهده و کاربرد است.

نام گذاری ماکرو در اکسل

در بالا اشاره شده که میتوانید به ماکرو در اکسل نام دلخواه را اختصاص دهید، در انتخاب نام برای ماکرو در اکسل به نکات زیر توجه نمایید:

  • نام به انتخاب شده نباید جز نام های عناصر یا اشیا اکسل باشد، مثلاٌ شما نمیتوانید نام Excel را برای ماکروی خود انتخاب کنید.
  • در نامگذاری ماکرو در اکسل از فاصله بین کلمات نمیتوانید استفاده نمایید و تنها کاراکتر قابل قبول بین کلمات “Under Line” میباشد.
  • نام ماکرو ها نباید با عدد شروع شود
  • در صورتی که شما نام غیر قابل قبول برای ماکرو در اکسل انتخب کنید، اکسل به شما اخطار داده و نام وارد شده را قبول نمیکند.

ضبط ماکرو در اکسل

پس از پیمودن مراحل فوق، ضبط ماکرو در اکسل آغاز شده و از این به بعد تمام کارهای شما به صورت کد در برنامه ویژوال بیسیک ذخیره میگردد. در صورت اتمام عملیات خود بر روی آیکون ضبط ماکرو در اکسل که حال تبدیل به آیکون “Stop Recording” شده کلیک نمایید تا ضبط ماکرو در اکسل متوقف گردد.

اجرای ماکرو های ضبط شده در اکسل

برای اجرای ماکرو در اکسل در تب Developer گزینه ی ماکرو (Macros) را انتخاب نمایید تا به شما لیستی از ماکروهای موجود در فایل اکسل شما نمایش داده شود، از این مسیر می توانید ماکرو مورد نظر خود را  انتخاب نموده و یا با استفاده از گزینه ی Edit به ویرایش ماکرو در اکسل بپردازید. پنجره Macros در شکل زیر نشان داده شده است.

برای دسترسی ماکرو های ضبط شده در اکسل، علاوه بر مسیر فوق میتوانید با کلیک بر روی آیکون Visual Basic در تب Developer در اکسل وارد محیط ویژوال بیسیک شده و ماکرو مورد نظر را ویرایش یا اجرا نمایید.

ماکرو در اکسل

لازم به ذکر است ویرایش ماکرو در اکسل نیاز به درک کدها و اصول برنامه نویسی ویژوال بیسیک در اکسل دارد فلذا دستکاری کدهای ضبط شده توصیه نمیگردد. ولی کاربران با تجربه تر با دقت به کد های میتوانند تا حدودی بدون نیاز به آشنایی با اصول برنامه نویسی ویژوال بیسیک کدهای ضبط شده را درک کرده و ویرایش نمایند.

ذخیره ماکرو در اکسل

ذخیره و انتقال ماکرو در اکسل در مقاله ای جداگانه مورد بررسی قرار خواهد گرفت.

در این مقاله به این نکته اکتفا میکنیم که برای ذخیره ی فایل های اکسل باید از گزینه ی Save As و Excel Macro-Enabled Workbook استفاده نمود، در غیر اینصورت کد های ماکرو شما از بین خواهند رفت و دیگر به آن ها دسترسی نخواهید داشت.

 

 

 

اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی: share on facebook share on google plus share on linkedin

۱۴ نظر

  1. علیرضا

    بسیار عالی – ممنون از زحماتتون – من خیلی دنبال شروع برنامه نویسی تو محیط اکسل بودم – امشب راه شروعشو پیداکردم

  2. محمد طاهری

    سلام و تشکر از مطلب خوبتون ،من به یه مشکل برخوردم اگه راه حلو میدونید لطفا کمکم کنید:
    اینکه من تعداد زیادی عملیات مثل جمع و vlookup و خیلی نیازهایه دیگه رو به این روش و داخل چندین ستون مختلف ضبط میکنم و وقتی موقع اجرا میشه بعد از چند بار اجرا
    ماکرو به مشکل میخوره و به جایه اینکه فرمول هارو داخل سلولهایه از قبل مشخص شده قرار بده اونارو به صورت paste special داخل سلول قرار میده و از حالت فرمول خارجشون میکنه . دکمه خاصی داره که من باید بزنم یا record محدودیت تعداد فرمول هم داره ؟

    1. حامد قدیمی

      سلام، ضبط کردن ماکرو فرایند بسیار ساده ایست و تنظیمات خاصی ندارد، چند نکته مهم است: اول اینکه برنامه نویسان از قابلیت ضبط ماکرو در اکسل برای کامل کردن کد های خود و به عنوان کمکی برای کد نویسی استفاده میکنند و معمولاً ماکرو ضبط شده را برای انجام کاری در نظر نمیگیرند. دوم اینکه وقتی ماکرو در اکسل ضبط میشود، سلول فعال بسیار مهم است و تمام آدرس دهی ها نسبت به سلول فعال صورت میپذیرد، بنابراین اگر دفعه دوم اجرای ماکروی ضبط شده تغییری در شرایط اولیه بوجود آید حتماً خروجی کار با دفعه اول متفاوت خواهد بود و سوم اینکه بهتر است از ضبط کردن ماکرو در اکسل تنها برای انجام کارهای بسیار ساده تکراری استفاده کنیم، زیرا در صورت پیچیده بودن کار صحت سنجی آن زمان بر خواهد بود و نمیتوانید از خروجی مطمئن باشید. موفق باشید.

  3. karimi

    سلام.من می خواستم قابلیتی در اکسل ایجاد کنم که هنگامی که روی هر قسمت از اکسل که تعریف کردم کلیک می کنم شروع به ضبط و هنگام کلیک مجدد،قطع شود.مانند ضبط کردن صحبت های یک گروه روی هر گزینه از یک شیت.چگونه همچنین قابلیتی را ایجاد کنم؟

    1. حامد قدیمی

      سلام، برای این کار باید ماکرو نویسی کنید. البته شاید موفق شوید کد های آماده پیدا کنید. جستجو کنید. موفق باشید.

  4. مسعود

    با سلام و تشکر . دوستان من به یه مشکلی برخوردم تویی ماکرو ضبط کردن اونم اینه که اگر لیست ایجاد شده ای که شما توی اکسل دارید اون رو فیلتر می کنید و می خواید بعدا ماکرو اجراش کنه ، اگر آیتم های لیست فارسی نوشته شده باشند اصلا ماکرو نمیتونه صحیح اجرا کنه ! فقط لیست هایی که با ایتم های انگلیسی پر شده اند رو میشناسه . ممنون میشم کسی کمک کنه .

    1. حامد قدیمی

      با سلام، بله متاسفانه در بسیاری از موارد ماکرو با زبان فارسی مشکل داره، باید کدها رو طوری مدیریت کنید که به مشکل نخوره، برای این مورد شما اگر خودتون کد بنویسید و دست به دامان ضبط ماکر نشید، مشکلی ندارید. موفق باشید.

دیدگاهتان را بنویسید؟