فرمت سلول در اکسل

سلول های اکسل می توانند حاوی داده های متنوعی باشند و بنا به کاربرد در اسناد مختلفی گنجانده شوند و یا به منظور ارائه به فرمت خاصی آماده گردند. با انواع داده ها در اکسل قبلاً آشنا شدیم و دانستیم که چه نوع داده ای را میتوان در یک سلول اکسل قرار دارد، اما فرمت سلول در اکسل بحث متفاوتی میباشد، گاهی تشکیل ساختار یا قالب فایل ها اکسل ایجاب می کند که تغییراتی در فرمت سلول در اکسل ایجاد گردد، کلمه فرمت (Format) صرفاً اشاره به ظاهر سلول دارد و محتوای آن را در بر نمیگیرد، فرمت یک سلول شامل آیتم هایی مانند رنگ فونت، حاشیه، رنگ پس زمینه و مواردی از این دست میباشد که در این مقاله با تمام آنها و روش ویرایش آنها اشنا میشویم.

فرمت سلول در اکسل

کاربران در بسیاری از موارد برای تفکیک سلول های خود و بهتر دیده شدن آن ها از تغییر در فرمت سلول در اکسل استفاده می نمایند، لازم به یادآوری است، عبارت “فرمت”  تنها پارامترهای ظاهری سلول مانند Border، فونت و .. را در برمی گیرد.

معرفی فرمت سلول در اکسل

نمودار شاخه ای زیر مفاهیمی که در مورد بحث فرمت سلول در اکسل با آن سر و کار داریم را نمایش می دهد.

فرمت سلول در اکسل

فونت سلول ها در اکسل

تغییرات فونت سلول ها در اکسل همانند تمام نرم افزارهای آفیس (Microsoft Office) کاری ساده است. تنظیمات نام فونت، رنگ و اندازه ی آن در گروه Font در تب Home در اکسل شما وجود دارد. برای تنظیمات بیشتر، می توانید با کلیک راست بر روی سلول و انتخاب گزینه ی Format Cells وارد پنجره تنظیمات سلول شوید. در پنجره Format Cells و در تب Alignment، همانطور که در شکل زیر نشان داده شده است، میتوانید کارهای زیر را انجام دهید:

  • تنظیمات جهت متن (Text Direction)، که شامل تعیین Right-to-Left یا Left-to-Right بودن متن می باشد.
  • جانمایی متن در سلول (Alignment) که چپ، راست، وسط چین بودن و موقعیت عمودی متن در سلول را مشخص می نماید.
  • تنظیمات زاویه ی متن (Orientation) برای حالت هایی که شما می خواهید متن خود را به صورت مورب در سلول بنویسید فراهم شده است.
  • و در نهایت قسمت کنترل متن (Text Control) که می توانید انتخاب کنید که اندازه فونت متن داخل سلول را به اندازه ای کوچک کنید تا در سلول جا شود (Shrink to Fit) یا اینکه اندازه ی ارتفاع سلول را به اندازه ای بزرگ کنید تا متن نوشته شده در سلول جا شود (Wrap Text) و یا اینکه سلول هایی را برای ایجاد فضای بیشتر یا الزامات جدول بندی با هم ادغام نمایید (Merge Cells).

البته لازم به ذکر است، اگر در پی تشکیل یک پایگاه داده و یا جدول هستید به هیچ وجه سلول ها را با هم ادغام (Merge) نکنید، در آینده درک بهتری از این جمله پیدا خواهید کرد.

فونت در اکسل

با انتخاب تب فونت در پنجره Format Cells در اکسل، همانطور که در شکل زیر نشان داده شده است، به کاربر این امکان داده میشود که تنظیمات فونت سلول اکسل خود را انجام دهد. علاوه بر این در قسمت Effect می توانید از قابلیت هایی مانند Strikethrough، Super Script و Sub Script استفاده نمایید که با انتخاب هر گزینه در قسمت سمت راست (Preview) تاثیر آن بر روی متن نمایش داده می شود.

 

گزینه های Sub Script و Super Script در اکسل برای اندیس گذاشتن بر روی حروف مورد استفاده قرار میگیرند. برای اندیس های بالا در اکسل از Super Script و برای اندیس های پایین از Subscript استفاده می گردد. در فیلم آموزشی که در انتهای این مقاله قرار گرفته در مورد این نکته توضیح بیشتری داده شده است.

اکسل فونت

رنگ و طرح بندی سلول در اکسل

تغییر رنگ سلول ها در اکسل بسیار ساده است. در پنجره Format Cells در تب Fill می توانید علاوه بر تغییر رنگ سلول خود برای آن Pattern تعریف نمایید. مثلاٌ می توانید سلول اکسل خود را به صورت هاشور خورده نمایش دهید. علاوه بر این در تب Home و در گره Font گزینه ی Fill Color برای تعیین رنگ سلول ها قرار داده شده است، اما برای قرار دادن Pattern تنها را استفاده از تب Fill در پنجره Format Cells میباشد.

خطوط حاشیه در اکسل

برای تغییر خطوط حاشیه برای سلول های اکسل می توانید علاوه بر تب Border در پنجره Format Cells، از دکمه تنظیمات Border در گروه Font در تب Home استفاده نمایید. علاوه بر تعیین حاشیه برای سلول های اکسل خود، در این منو شما می توانید در قسمت Draw Border حاشیه هایی با ضخامت های متفاوت و رنگ بندی دلخواه خود بوجود آورید. برای یادگیری روش رسم خطوط حاشیه برای سلول ها فیلم آموزشی قرار گرفته در انتهای این مقاله را مشاهده نمایید.

Cell Style در اکسل

علاوه بر تمامی تنظیمات ذکر شده برای فرمت سلول ها در اکسل، اکسل به شما امکان استفاده از یک سری فرمت از پیش طراحی شده را می دهد که می توانید در گروه Style از تب Home به آن ها دسترسی داشته و فرمت دلخواه را برای سلول های اکسل خود تعیین نمایید، شکل زیر این قابلیت را در اکسل ۲۰۰۷ نمایش میدهد.

استایل سلول در اکسل

برای یادگیری جزییات بیشتر فیلم آموزشی زیر را مشاهده کنید. این فیلم توسط حامد قدیمی تهیه شده و در آن مبحث فرمت سلول در اکسل تدریس میگردد. حجم این فایل ۳۳Mb میباشد، در صورت تمایل آن را دانلود نموده و با اندازه بزرگ مشاهده نمایید.

 برای دانلود فیلم آموزشی فرمت سلول در اکسل بر روی این خط کلیک نمایید.

Excelpro Seperator

دوره آموزش تصویری انجام حرفه ای تنظیمات سلول ها در اکسل

مدرس دوره: حامد قدیمی

format Cell in Excel

سرفصل های دوره:

  • معرفی Cell و Format Cell،
  • تنظیمات فرمت سلول، حاشیه، فونت، رنگ،  Pattern، روش های نمایش داده ها در سلول ها
  • آشنایی با فرمت های عددی متفاوت در اکسل، دیدن اعداد به صورت تاریخ، ساعت و غیره
  • روش تعریف اندیس بالا و پایین (Superscript & Subscript)
  • روش نوشتن چند خط در یک سلول
  • استفاده از Wrap و Merge
  • روش ایجاد Border دلخواه به صورت دستی
  • استفاده از Cell Style
  • تنظیمات Horizontal Alignment شامل:
  • Justify، برای مرتب کردن متون در عرض سلول ها
  • Distributed، برای نمایش متون در عرض سلول
  • Fill ، تکرار کاراکتر در عرض سلول های انتخاب شده
  • Center Across Selection، برای نمایش متن ها در سلول های انتخاب شده
  • آشنایی با Fill Up / Down / Right / Left
  • آشنایی با  Fill Across Worksheet
  • استفاده از Flash Fill برای تکرار یک الگو (بدون استفاده از فرمول)
  • استفاده از گزینه Justify برای چینش متن ها در عرض سلول های مشخص شده.

برای خرید دوره آموزشی صفحه بندی و پرینت در اکسل بر روی این لینک کلیک نمایید.

فیلم معرفی دوره آموزشی در ادامه مقاله قابل مشاهد است:

 

اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی: share on facebook share on google plus share on linkedin

۱۵ نظر

  1. مصطفی

    با سلام و خسته نباشید خدمت شما
    می خواستم ببینم چه جوری میشه تویه یه cel مثلا H2 بنویسه ۲۰ و بعد تو H3 بنویسه ۴۰ و همین طور تو سلول های پایینی بنویسه ۶۰ ۸۰ ۱۰۰ و…
    فرمولی وجود داره؟
    خیلی ممنون

    1. حامد قدیمی

      سلام، در سلول H2 بنویسید ۲۰، در سلول H3 بنویسید =H2+20 بعد از این کار سلول H3 رو تا هرجا خواستید درگ کنید

  2. زهرا

    با سلام. چگونه میتوان در یک سلول( که از ادغام چند سلول ایجاد شده) قسمت بالا سمت راست سلول ادرس و در قسمت پایین سمت راست شماره و در قسمت پایین سمت چپ امضا را وارد کرد؟

    1. حامد قدیمی

      سلام، برای نوشتن چند سطر در یک سلول از ترکیب کلید های Alt+Enter استفاده کنید، قوانین نگارش در یک سلول ادغام شده و یک سلول تک، یکسان میباشد.

  3. حامد

    باسلام و وقت بخیر..ضمن تشکر از شما اگه بنده رو راهنمایی کنید ممنون میشم.
    این اخطار سیستم نشانه چیست؟
    scrap(2).shs::fileformat is not valid

  4. حامد

    میخوام یه فایل اکسل را باز کنم این اخطار میاد…البته وقتی فایل اکسل را ذخیره میکنم بصورت scrap میاد که دلیلش رو نمیدونم.
    سپاس

    1. حامد قدیمی

      سلام، به نظر میاد مشکل از ویندوز و اکسل باشه، شاید نیاز باشه یکبار نرم افزار اکسل را از اول رسم کنید. موفق باشید.

  5. پرهام

    سلام
    وقتی تاریخ در یک سلول به فورمت TNC-farsi وبه صورت مثلا ۹۶٫۰۵۰۲ ذخیره و بازیابی شده است چگونه می توانیم تعداد روزهای این تاریخ را با تابع محاسبه کنیم و چگونه میتوانیم به قسمتی از یک عدد با فورمت اینچنینی دست بیابیم مثلا عدد ۹۶ را از عدد تارخ ۹۶٫۰۵۰۲ برداریم ودر یک سلول دیگر ذخیره کنیم . ممنون

    1. حامد قدیمی

      سلام، شما باید ابتدا توابع تبدیل تاریخ شمسی به میلادی را در اینترنت جستجو و به اکسل اضافه کنید. سپس فرمت تاریخ شمسی خود را شبیه فرمت استاندارد ورودی توابع فوق کنید و به از این کار، از توابع مرسوم تاریخ و زمان ذکر شده در مقالات این سایت میتوانید تعداد روزها را بدست آورید. برای جدا کردن اجزای تاریخ هم توابعی در اکسل وجود دارند که در مقالات معرفی شده اند. موفق باشید.

  6. محمد

    سلام
    من فرمتی که میخوام داشته باشم توی اکسل درست نشون میده وقتی من این داده هارو توی ورد mailing فرا میخونم داده هام به این صورت هایلایت زرد(توی شکل) در میاد و بهم میریزه، من customبهش فرمت دادم ولی نشد، هم تعداد داده ها بالاست و هم اینکه همه فرمت ها مثل هم نیستن ، بعضیا ۱۱ کارکتره بعضیا ۱۰ یا ۹ کاراکتر مثلا (۳۸۲۰۴/۱/ص/۹۶/۱/۶) بعد توی ورد میشه (۱/۳۸۲۰۴/ص/۶/۱/۹۶ )
    توی تصویر مشخصه

    1. حامد قدیمی

      سلام، لطفاً برای Paste کردن داده ها گزینه های متفاوت را امتحان کنید و فرمت Left to Right یا Right to Left را چک کنید، در صورتی که مشکل شما حل نشد باید به داده های شما نگاهی بندازم لیکن میتوانید فایل خود را با نوضیحات برای بنده ایمیل کنید. موفق باشید.

دیدگاهتان را بنویسید؟