نامگذاری محدوده در اکسل

به صورت پیش فرض هر سلول یا محدوده اکسل یک نام منحصر به فرد دارد، نام سلول در اکسل از کنار هم قرار گرفتن شماره ستون و شماره سطر هر سلول تشکیل میگردد، به عنوان مثال سلول A1. نامگذاری محدوده ها در اکسل به ما این امکان را میدهد که برای سلول ها ی خود نامی دلخواه قرار دهیم.

یک سلول و یا مجموعه ای از سلول ها در اکسل محدوده (Range) نامیده میشوند، در مبحث برنامه نویسی از این عبارت بسیار استفاده میگردد.

در صورتی که فایل اکسل شما حاوی تعداد زیادی فرمول باشد و یا تعداد پارامترهای درگیر مسئله زیاد شود، کاربران با این مشکل مواجه میشوند که چک کردن، تصحیح و یا حتی در خیلی موارد درک فرمول ها دشوار میشود و این تنها به دلیل قرار گرفتن تعداد زیادی حروف و اعداد به عنوان نماینده ی پارامترها در کنار یکدیگر میباشد. فرمول های زیر را با هم مقایسه نمایید:

=A1*(B1^3)/12+A1*B1*(C1^2)

=Width*(Height^3)/12+Width*Height*(Distance^2)

در حالت اول نام پیش فرض هر سلول را در فرمول قرارداده ایم و در حالت دوم نام سلول ها را به تناسب پارامتر دربرگیرنده تغییر دادیم، مشاهده مینمایید که فرمول در حالت دوم بسیار گویاتر، قابل فهم تر و برای بررسی راحت تر میباشد.

نام  گذاری سلول ها در اکسل برای یک سلول و حتی برای چند سلول امکان پذیر است، شما می توانید یک نام را به تمام سلول های یک جدول یا سلول های یک سطر یا ستون و یا به یک سلول به تنهایی اختصاص دهید.

مزایای نامگذاری محدوده ها در اکسل

مهمترین مزیت نامگذاری محدوده در اکسل، همانطور که اشاره شده، بیشتر قابل درک بودن فرمول نویسی ها میباشد، از طرفی در صورت اختصاص یک نام معنا دار برای سلول ها احتمال اشتباه در فرمول نویسی به شدت کاهش میابد.

از سویی دیگر دنبال کردن محتوای یک سلول نامگذاری شده در اکسل امری بسیار ساده میباشد در حالی که دانستن مقدار یک پارامتر در صورت عدم استفاده از نامگذاری سلول کاربر را وادار به مراجعه به محل آن سلول مینماید.

نمودار شاخه ای زیر خلاصه ای از مبحث نام سلول در اکسل را ارائه میدهد.

نامگذاری محدوده در اکسل

روش نامگذاری محدوده در اکسل

برای نامگذاری سلول ها در اکسل دو راه وجود دارد، روش اول استفاده از Name Box میباشد، در مبحث آشنایی با محیط اکسل محل قرار گرفتن Name Box مشخص شده است، تنها کافیست شما سلول مورد نظر را انتخاب کرده و نام دلخواه را در Name Box  به جای نام پیشفرض سلول تایپ کنید.

روش های نامگذاری محدوده در اکسل

روش دوم نامگذاری محدوده در اکسل روشی قابل اعتماد تر و ایمن تر میباشد، از این منظر که گاهی ممکن است خطای تایپی یا عدم تمرکز باعث ایجاد اشتباه در نامگذاری سلول ها گردد. از تب Formula وارد گروه Defined Names شوید:

گروه Defined Names برای نامگذاری سلول ها در اکسل به صورت زیر است:

تعریف نام برای سلول در اکسل

برای مدیریت نامگذاری محدوده در اکسل در قسمت Name Manager با کلیک کردن بر روی دکمه ی New به شما این امکان داده میشود که برای یک سلول یا گروهی از سلول ها نام انتخاب کنید و تعیین نمایید که این نام در چه محدوده ای معتبر باشد، مثلاً اگر در تعریف یک نام محدوده ی اعتبار آن را Sheet1 قرار دهید میتوانید از همان نام در Sheet2 هم استفاده نمایید.در ضمن به شما این امکان داده شده است که برای نام تعریف شده در صورت نیاز توضیحات اضافه نمایید.

در فرمول نویسی ها در صورتی که نام سلول ها را فراموش کردید از طریق دکمه ی Use in Formula لیست نام ها برای درج در فرمول به شما نشان داده میشود.

محدودیت نامگذاری سلول ها در اکسل

در نامگذاری سلول ها برای کاربران محدودیت هایی وجود دارد که به شرح زیر میباشد:

  • از اعداد به تنهایی نمیتوان به عنوان نام محدوده در اکسل استفاده نمود
  • برای نام های چند کلمه ای نمیتوان از فاصله بین کلمات استفاده نمود و باید از Underscore یا خط تیره استفاده کرد
  • از علایم و نشانه ها نمیتوان در نام ها استفاده نمود. (/ . ( ) * & ^ % $ # …)
  • نام هایی که مشابه نام های پیش فرض (نام سلول های اکسل) اکسل میباشند قابل قبول نیستند مانند A4 و ..

خطای ?Name# در اکسل

در صورتی که در فرمول نویسی های خود نامی را استفاده نمایید که قبلاً سلولی به آن اختصاص داده نشده است با خطای ?Name# مواجه میشوید، همچنین ممکن است این خطا در نتیجه ی اشتباه تایپی در درج نام سلول باشد.

فرمول نویسی ماتریسی در اکسل

در اکسل آدرس هر سلول از کنار هم قرار دادن نام ستون و سطر آن سلول تشکیل میشود، مانند سلول A2 که در واقع سلولی در ستون A و سطر ۲ میباشد، حال اگر در اکسل جدولی مشابه جدول زیر داشته باشیم، میتوانیم از کنار هم قرار دادن نام سطر و ستون در کنار یکدیگر به محتوای سلول مورد نظر دست یابیم برای اینکار لازم است ابتدا جدول را نامگذاری نماییم.

فرمول نویسی ماتریسی در اکسل

ابتدا جدول خود را انتخاب نموده و با کلیک کردن بر روی دکمه Create From Selection در گروه Defined Names جدول را نامگذاری میکنیم:

نامگذاری جدول در اکسل

پس از طی نمودن مراحل فوق با نوشتن عبارت زیر در یک سلول نتیجه را بررسی نمایید:

=Third Three

این نوع فرمول نویسی را فرمول نویسی ماتریسی مینامیم، بین نام سطر و ستون یک فاصله قرار میگیرد و ترتیب نوشتن سطر و ستون در نتیجه تاثیری نمیگذارد.

در جداول بزرگ برای پیدا کردن داده ها می توان از روش فرمول نویسی ماتریسی استفاده نمود، در صورتی که سطر  و ستون قرار گرفته در فرمول با هم تقاطع نداشته باشند اکسل خطای !NULL# را نمایش میدهد. از قسمت Name Manager میتوانید به جزئیات نامگذاری سطرها و ستون ها پی برده و آن ها را ویرایش نمایید.

در ویدئوی زیر، روش نامگذاری محدوده ها در اکسل توسط مهندس حامد قدیمی توضیح میدهد. (حجم این فایل ۴۳Mb میباشد):

برای دانلود فیلم آموزشی نامگذاری محدوده ها در اکسل بر روی این خط کلیک کنید.

اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی: share on facebook share on google plus share on linkedin

۳۰ نظر

  1. دهقان پور

    با سلام
    اول از همه تشکره ویژه از مدیریت سایت و سایر همکاران در این سایت را دارم و دوم اینکه خواهشمند است در خصوص آموزش کاربردهای پیشرفته اکسل و اکسس اگرچنانچه امکان داشته باشد برای این جانب بصورت فایل پی دی اف یا هر امکانی که باشد ایمیل نمایید .
    با تشکر و احترام فراوان
    دهقان

    1. حامد قدیمی

      سلام خواهش میکنم، ممنون از ابراز نظرتون، در آینده در مورد مواردی که شما گفتید حتماً مقالاتی خواهم نوشت، البته اکسس فعلاً در برنامه ی کاریمون نیست و واردش نخواهیم شد، در این موردی اشاره کردید کتابی ندارم که براتون بفرستم، ولی حتماً با جستجو در اینترنت به نتیجه میرسید مخصوصاٌ اکسل که در موردش کتاب زیاد هست، ولی در مورد ویژوال بیسیک حتماً انگلیسی جستجو کنید، در مورد اکسس هم اطلاعی ندارم.

  2. mahsa

    من یه سوال داشتم. نمیدونم چرا وقتی = رو میزنم قبلا تو قسمت name box اسم اون سلول رو مینوشت ولی الان یه چیز دیگه میاد غیر از ادرس اون سلول و همینکه = رو میزنم ریبون هام غیرفعال میشه.چیکار باید بکنم؟تورو خدا زود جواب بدین.ممنونم

    1. حامد قدیمی

      لطفاً از قسمت Name Manager نام گذاری برای سلول ها را انجام دهید، در متن مقاله در این مورد توضیح داده شده، شاید برای سلولی چند نام تعریف کرده باشید، کلاً پیشنهاد میکنم برای نامگذاری سلول های اکسل از روش دوم توضیح داده شده در مقاله، یا همان Name Manager استفاده کنید.

  3. مهرداد

    سلام
    با تشکر از توضیحات خوبی که دادید ، بنده یک سوال دارم.
    اگر بخواهیم یک سلول جدید را به یک مجموعه سلول که یک نام دارند اضافه کنیم باید چه کار کنیم؟

    1. حامد قدیمی

      سلام، خواهش میکنم، شما باید از گروه Defined Names گزینه ی Name Manager را انتخاب نمایید و از آن قسمت نام مورد نظر خود را ویرایش کنید. موفق باشید.

  4. فرزانه

    سلام، تشکر میکنم نحوه تدریس بسیار خوب بود.
    و در صورت امکان ممنون می شوم راهنمایی بفرمایید که چگونه می توانم اعداد یک ستون در excel را با تعداد ردیفهای بسیار زیاد (مثلا ۸۲۰ ردیف) به صورت ماتریس بنویسم؟؟؟

    سپاسگزارم

    1. حامد قدیمی

      سلام، خواهش میکنم، میتوانید ابتدا در قسمت Name Box تمام این سلول ها را با تایپ کردن نام محدوده انتخاب کنید، سپس پس از فشردن کلید F2 فرمول خود را وارد نمایید و Ctrl+Shift+Enter را بزنید، به این ترتیب فرمول در تمام سلول ها وارد میگردد، اما گر بخواهید در این سلول ها ماتریسی با تعداد زیاد سطر و ستون بنویسید داستان متفاوت خواهد بود و بسیار زمانبر است، میتوانید از ماکرو نویسی به عنوام یک راه مطمئن استفاده نمایید.

  5. Sajjad

    سلام خسته نباشی حامد جان
    امیدوارم این مطالب اموزنده رو واسه برنامه دیگ هم ادامه بدین
    موفق باشی داداش
    مرسی

  6. احسان

    سلام همین الان بامطالعه مقاله شما یه مشکلی از من توی یه جای خیلی دور حل شد امیدوارم که همه انسان ها داشته هاشون رو مانند شما به رایگان با همه به اشتراک بزارن
    موفق و در پناه خدا باشید و تن درست و پاینده

  7. z

    سلام خسته نباشید ۲تا سوال داشتم اگه ممکنه جوابشونو بگید..
    ۱-در یک کاربرگ از یک فایل Exel,عمل فیلتر کردن بر اساس کدام داده ها قابل انجام است؟
    ۱-هر ستون
    ۲-هر سطر
    ۳-هر سطر یا هر ستون
    ۴-فقط سطر اول
    ۲-فرض کنید در یک کاربرگ از یک فایل Exel،۳۵ستون وجود دارد نام خانه ایی ک مربوط ب سطر ۶و ستون ۲۹میباشد چیست؟

    1. حامد قدیمی

      سلام، ۱- هر سطر
      ۲-!!! متوجه منظور شما از سوال نمیشوم، لطفاً بیشتر توضیح دهید.

  8. فرید

    بسیار عالی و سخاوتمندانه
    آیا تمام مقالات موجود با فیلمهای آن در کتاب موجود است ؟

    1. حامد قدیمی

      خواهش میکنم، تمام مقالات و فیلم ها رایگان در دسترس میباشند. منظور شما از کتاب را متوجه نمیشوم!

  9. هومان

    با تشکر از زحماتتون
    در هنگام استفاده از Create from Selection اگر انتهای اسم سطر یا ستون سربرگ عدد باشه (مثلا Col1 یا Col2 و برای ردیف ها Row1 یا Row2 )و در یک سلول بنویسیم =Col1 Row2 خطای #null! می دهد.

    1. حامد قدیمی

      خواهش میکنم، خطای NULL زمانی اتفاق میفتد که دو Range انتخاب شده که در اینجا ماتریس هستند با یکدیگر وجه مشترکی نداشته باشند. سطر یک و سطر دو با هم وجه مشترک ندارند یعنی سلولی وجود ندارد که هم متعلق به سطر یک باشد و هم متعلق به سط دو بنابراین خروجی عبارات نوشه شده Null است.

  10. P

    با سلام
    میخواستم بدونم مثلا یک ستون با نام کد ملی است ولی تعداد سطر ها زیاد چجوری میتونیم متوجه بشیم که این ستون متعلق به کد ملی است که نیاز نباشه برگردیم به سطر اول؟

    1. حامد قدیمی

      سلام، برای انجام این کار میتوانید از Freezeاستفاده نمایید و سطرهای اول جدول خود را Freeze کنید. راه دوم استفاده از Split میباشد، راه سوم استفاده از ساختا Table برای داد ها میباشد و درصورتی که داده های شما به صورت Table ذخیره شوند همواره منوی یا Headline شما قابل دیده شدن است. موفق باشید.

  11. ارمشی

    سلام
    من یه جدول مثلا ۳۰*۱۰۰۰ دارم
    مثلا ۱۰۰۰ تا ستون دارم(عنوانشونم هست مثلا: “دوره ۱” تا “دوره ۱۰۰۰”)
    و مثلا ۳۰ تا سطر به عنوان فصل (“فصل۱” تا “فصل ۳۰”)
    تو این جدول اعدادی وجود داره
    تو یه قسمتی از کاربر میپرسم از کجا تا کجا رو برات میانگین بگیرم:کاربر مثلا میگه که واسه “فصل ۱” از “دوره ۱۱۵” تا “دوره ۷۴۸” رو برام میانگین بگیر و کاربر دیگه هیچ کاری انجام نده.
    سوال: بدون اینکه من بیام با عملیات درگ که باید برم مکان موردنظر رو پیدا کنم و اگه هم پیدا کردم احتمال داره اشتباهی محل سلولها رو مشخص کنم یا سرعت و دقت کارم کم بشه و… خود اکسل بیاد برام میانگین اونرو حساب کنه
    ممنون

    1. حامد قدیمی

      سلام، بله، با استفاده از توابع Lookup & Reference میتوان چنین فرمولی ایجاد کرد، در نهایت ممکن است ناچار به استفاده از فرمول نویسی ماتریسی شوید، اما این کار از طریق فرمول نویسی در اکسل قابل انجام است.

  12. فاطمه صفری

    این دو سوال در کتاب استخدامی می باشد و جواب اول :هر ستون و دوم :AC6 رو انتخاب کرده ولی به نظر بنده اشتباه است و جواب اول هر سطر و دوم F29 می باشد!

دیدگاهتان را بنویسید؟