نوشتن ماکرو در اکسل

در این مقاله می خواهیم نحوه نوشتن ماکرو در اکسل را یاد بگیریم، در مقاله ای با عنوان مفاهیم ماکرو در اکسل و محیط ویژوال بیسیک به معرفی بخش های مختلف ویژوال بیسیک و تشریح مفاهیم اصلی برنامه نویسی ویژوال بیسیک که باید با آنها آشنا باشیم پرداخته ایم.

در این مقاله فرض بر این است که مواردی که در مقالات قبلی بیان شد را یاد گرفته و تمرین نموده ایم، در غیر اینصورت توصیه می شود حتماٌ مقالات قبلی در مورد ماکرو در اکسل در بخش پایگاه دانش را مطالعه نمایید. مقالات آموزشی زبان ویژوال بیسیک و اکسل در سایت اکسل پرو توسط حامد قدیمی نوشته میشود.

اکسل پرو

گستره ماکرو در اکسل

نوشتن ماکرو در اکسل مانند تمام زبان های برنامه نویسی دیگر قواعد خاص خود را دارد، زبان برنامه نویسی ویژوال بیسیک در کنار اکسل قابلیت های ماکرو نویسی در اکسل را بیشمار و نامحدود میسازد. فراموش نکنید مزیت قرار گرفتن ویژوال بیسیک در کنار اکسل است که ماکرو نویسی در اکسل را جذاب نموده.

کدها ی نوشته شده در ماکرو در اکسل میتوانند کدهای زبان برنامه نویسی ویژوال بیسیک باشند که برای کاربران ویژوال بیسیک آشنا هستند و یا کدهایی که بواسطه قرار گرفتن ویژوال بیسیک در کنار اکسل معنی پیدا می کنند. به عنوان مثال شما برای نوشتن یک حلقه از کدهای ویژوال بیسیک استفاده مینمایید ولی برای خواندن محتوای یک سلول اکسل به عنوان متغیر و یا استفاده از توابع اکسل در کد نویسی ها احتیاج با مفاهیمی روبرو میشویم که در اکسل معنی پیدا میکنند.

لازم به ذکر است تمام توابع اکسل در محیط ویژوال بیسیک می توانند مورد استفاده قرار گیرند و همینطور تمام قا بلیت های اکسل که در مقالات آموزش اکسل در Excelpro معرفی میشوند میتوانند در محیط ویژوال بیسیک کد نویسی شده و مورد استفاده قرار گیرند، لذا دانستن اکسل در کنار یادگیری ماکرو نویسی در اکسل شما بسیار توانا میسازد.

اکسل پرو

ماکرو نویسی ترکیبی در اکسل

در مقاله های قبلی نحوه ضبط کردن ماکرو در اکسل را یاد گرفتیم، تمامی عملیات انجام شده هنگام ضبط ماکرو به صورت کد در محیط ویژوال بیسیک ذخیره میشوند، این یک مزیت بسیار بزرگ برای ماکرو نویسی در اکسل محسوب می شود، زیرا در صورت فرموش کردن خیلی از دستورات و نحوه ی نگارش آنها میتوانید با به کار بردن این قابلیت میتوانید برای نوشتن کدهای مورد نیاز برنامه خود از کدهای ضبط شده الگو بردای کنید.

به خاطر داشته باشید در دسترس ترین منبع برای نوشتن ماکرو در اکسل ضبط ماکرو در اکسل میباشد.

شروع نوشتن ماکرو در اکسل

برای نوشتن کدهای خود در ویژوال بیسیک پس از وارد شدن به محیط ویژوال بیسیک نیاز به ایجاد یک ماژول (Module) دارید، برای ایجاد یک ماژول جدید در ویژوال بیسیک از مسیر زیر اقدام نمایید:

ایجاد ماژول در ویژوال بیسیک

پس از ایجاد ماژول میتوانید از پنجره Properties Window نام آن را تغییر داده و برحسب کاربرد Projectخود نامی معنادار برای آن انتخاب نمایید.

تغییر نام ماژول در ویژوال بیسیک

پس از ایجاد ماژول از پنجره Properties Window میتوانید نام دلخواه را برای ماژول خود انتخاب نمایید، در انتخاب نام برای ماژول در ویژوال بیسیک باید نکات زیر را مد نظر قرار دهید:

  • تعداد کاراکتر نام انتخاب شده باید کمتر از ۴۰ کاراکتر باشد
  • نام ماژول نمیتواند با اعداد شروع شروع شود
  • نام ماژول میتواند تنها حاوی حروف، اعداد و علامت underscores (_) باشد
  • نام ماژول نمیتواند دارای کاراکتر Space باشد
  • نام ماژول نمیتواند کلمات کلیدی ویژوال بیسیک باشد

کلمات کلیدی ویژوال بیسیک شامل کلمات مورد استفاده برای کد نویسی ها میباشد که در خلل یادگیری ویژوال بیسیک با آنها آشنا میشویم.

Procedure در ویژوال بیسیک

کدهای نوشته شده در ماژول ها به تنهایی قادر به انجام کاری نیستند، کدها در کنار یکدیگر معنا پیدا میکنند و عملیات انجام میدهند، مجموعه ای از کدها که برای انجام عملیاتی خاص در کنار یکدیگر قرار میگیرند Procedure نام دارند، پروسیژر ها می توانند داده هایی به عنوان ورودی دریافت کنند، میتوانند تعداد زیادی متغیر را در خود جای دهند، از توابع، فرم ها و پروسیژر های دیگر در ویژوال بیسیک و اکسل استفاده نمایند و بسیاری قابلیت دیگر که در آینده با آنها آشنا خواهیم شد.

برای ماکرو نویسی در اکسل در گام اول باید با انواع و نحوه ی تعریف پروسیژر ها در ویژوال بیسیک آشنا شوید که در مقالات بعدی به آن میپردازیم.

اکسل پرو

اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی: share on facebook share on google plus share on linkedin

دیدگاهتان را بنویسید؟