ویرایش نمودارها در اکسل

در ادامه ی مقاله ای در مورد رسم نمودار در اکسل، در این مقاله به روش ویرایش نمودارها در اکسل میپردازیم، لازم به ذکر است که با توجه به یکسان بودن بسیاری از مطالب در مورد ویرایش نمودارها در اکسل برای انواع نمودارها لازم است که کاربران ابتدا با انواع نمودارها در اکسل و کاربرد آنها آشنا شوند و سپس به مطالعه ی این مقاله بپردازند.

آموزش خصوصی اکسل

تب های ویرایش نمودار در اکسل

همانند آنچه در شکل و عکس در اکسل دیدیم، برای نمودار ها در اکسل هم امکاناتی برای ویرایش در نظر گرفته شده است، پس از رسم نمودار با انتخاب نمودار در اکسل سه تب (Tab) جدید به تب های اکسل اضافه میشوند. تب طراحی (Design)، تب لایه بندی (Layout) و تب فرمت (Format).

رسم نمودار ستونی و میله ای در اکسل

تب طراحی در نمودار اکسل

در تب طراحی (Design Tab) در گروه Chart Style قالب های پیشنهاد شده برای ظاهر نمودار خود را انتخاب نمایید و در گروه Chart Layout می توانید محل و نحوه ی قرار گرفتن اجزای نمودار خود را تعیین کنید، در واقع این قسمت جانمایی ها و قالب های متداول را به شما پیشنهاد میدهد. در گروه Data می توانید داده های ورودی نمودار خود را تعیین مشخص کنید و در گروه Type امکان تغییر دادن نوع نمودار انتخاب شده به کاربر داده میشود.

در گروه Location در تب طراحی نمودار در اکسل به کاربر این اختیار داده میشود که نمودار خود را به Sheet دیگر منتقل نموده و یا یک شیت (Sheet) جدید با نام نمودار خود و مختص آن نمودار بوجود آورد.

ویرایش نمودار در اکسل

تب لایه بندی در نمودار اکسل

کار کردن با تب Layout برای ویرایش نمودارها بسیار ساده می باشد، این قسمت امکانات فراوانی برای ویرایش قسمت های مختلف نمودار ارایه می دهد، در بخش بعد به معرفی قسمت ها یا اجزای نمودارها در اکسل میپردازیم، با مطالعه ی این بخش استفاده از تب Layout برای ویرایش نمودارها در اکسل امری آسان خواهد بود.

تب فرمت در نمودار اکسل

همانطور که قبلاً ذکر شد، نمودارها در اکسل دارای اجزا و قسمت های مختلفی میباشند که در بخش بعد توضیح داده خواهند شد. با انتخاب هرکدام از این اجزا تب فرمت (Format) برای ویرایش آن مطابق آنچه در شکل و عکس در اکسل دیدیم امکان در دسترس میباشد.

اجزای نمودار در اکسل

دراین بخش اجزای نمودار در اکسل و کاربرد هریک معرفی میشود. هر جزئی از نمودار در اکسل میتواند به تنهایی ویرایش گردد و ظاهر دلخواه کاربر را داشته باشد، در این بخش همچنین پارامترهای قابل ویرایش هر کدام از اجزا نمودارها در اکسل بیان میشود.

لازم به ذکر است در ادامه برای معرفی اجزای نمودار در اکسل از یک نمودار ستونی استفاده شده که یکی از پرکاربردترین نمودارهای اکسل میباشد.

اجزای نمودار در اکسل

اجزای نمودار در اکسل

با کلیک کردن بر روی هر یک از اجزای نمودار که در شکل بالا نشان داده شده، مانند آنچه در شکل ها و عکس ها در اکسل دیدید، یک تب فرمت (Format) به اکسل شما اضافه میشود که میتوانید به ویرایش آن قسمت بپردازید. علاوه بر این با کلیک راست بر روی هر قسمت و انتخاب گزینه  ……. Format پنجره ویرایش برای شما نمایش داده میشود.جای خالی برای هر قسمت نام آن میباشد، مثلاً Format Gridlines

نمودار اکسل

راهنمای جدول در نمودار اکسل

در نمودارهای اکسل Legend در واقع معرف نمودار رسم شده برای کاربر میباشد، در صورتی که شما چندین پارامتر را در نمودار خود نشان دهید قرار دادن Legend در نمودار اکسل بسیار کاربردی خواهد بود. اگر بر روی راهنمای جدول کلیک کنید و وارد تب فرمت (Format) شوید می توانید ظاهر آن را ویرایش نمایید، همچنین با کلیک راست بر روی راهنمای جدول و وارد شدن به قسمت Format Legend پنجره ویرایش برای شما باز میشود که میتوانید این قسمت را ویرایش کنید.

ویرایش و تغییر شکل کادر راهنمای جدول در اکسل همانند باقی قسمت ها بسیار راحت است و با مرور پنجره ی ویرایش و انجام تغییر و بررسی نتیجه به راحتی میتوانید با آن ارتباط برقرار نمایید.

با مطالعه ی شکل و عکس در اکسل یادگیری این قسمت برای شما بسیار راحت خواهد بود.

فضای نمودار در اکسل

چارچوبی که نمودار در آن ترسیم میگردد Chart Area نام دارد، با کلیک راست در این ناحیه و انتخاب گزینه ی Format Chart Area میتوانید شکل دلخواه را برای آن بوجود آورید.

Data Series در نمودار اکسل

در نمودار اکسل اشکال (مانند آنچه در شکل فوق مشاهد میکنید)، خطوط (Line)، منحنی ها، نقاط (یا همان Marker ها) و هرچیزی که نشان دهنده ی متغیرها باشد Data Series نامیده میشود. همانند فوق با کلیک راست بر روی یکی از شکل ها یا نقاط یا خطوط و انتخاب گزینه ی Format Data Series وارد پنجره تنظیمات شده و تغییرات دلخواه را لحاظ نمایید.

نمودار اکسل1

محورهای مختصات در نمودار اکسل

محورهای مختصات (Axis) معرف مقدار پارامترهای ترسیم نمودار در اکسل میباشند. با کلیک راست بر روی محورهای مختصات و وارد شدن به قسمت Format Axis میتوانید برای محورهای مختصات خود مقدار کمینه، بیشینه تعیین نمایید، میتوانید خطوط اندازه را ویرایش نمایید، برای اندازه ها واحد تعیین کنید و بسیاری تنظیمات دیگر که به راحتی با امتحان نمودن هرکدام میتوانید به کاربردشان پی ببرید.

Plot Area در نمودار اکسل

فضایی که نمودارهای اکسل در آن ترسیم میشوند و محدود به محورهای مختصات میباشد Plot Area مینامیم. دقت داشته باشید که Chart Area کل نمودار و محورهای مختصات و هرچیزی که مربوط به نمودار است را در بر میگیرد و از این منظر با Plot Area متفاوت است. برای ویرایش Plot Area هم میتوانید هم از طریق تب فرمت و هم از طریق انتخاب گزینه ی Format Plot Area پس از کلیک راست بر روی این قسمت استفاده نمایید.

عنوان نمودار در اکسل

کادری برای درج عنوان هر نمودار در بالای آن میتواند وجود داشته باشد. عنوان نمودار هم مانند عنوان محور و یا راهنمای نمودار میتواند به همان ترتیب ویرایش شود، انتخاب گزینه ی Format Chart Title و یا وارد شدن به تب فرمت پس از انتخاب کادر عنوان نمودار، ابزار ویرایش این قسمت را در اختیار شما قرار میدهد.

نمودار در اکسل2

عنوان محور در نمودار اکسل

برای مشخص کردن نام و یا واحد متغیر استفاده شده برای محور افقی یا عمودی میتوان از کادر های عنوان محور (Axis Title) در نمودارهای اکسل استفاده نمود.عنوان محور در نمودار اکسل را از طریق تب فرمت پس از انتخاب کادر مربوطه و یا با استفاده از پنجره ی Format Axis Title ویرایش نمود.

گرید لاین در نمودار اکسل

به منظور تخمین بهتر و واضح تر دیده شدن مقادیر در نمودارهای اکسل میتوان فضایی که نمودار در آن ترسیم شده (Plot Area) است را شبکه بندی نمود، خطوطی که شبکه بندی Plot Area توسط آن صورت میگیرد را Grid line مینامیم.

آموزش خصوصی اکسل

اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی: share on facebook share on google plus share on linkedin

۱۲۱ نظر

  1. ابراهیم شریفیان

    با سلام اموزش خوب بود . ولی اگر امکان داشت که آموزش را به صورت فایل دانلودی روی سایت قرار میدادید خیلی بهتر بود . با تشکر فراوان

    1. حامد قدیمی

      سلام، خواهش میکنم، فعلاً امکانش نیست، در آینده نزدیک این کار را انجام خواهم داد، در خبرنامه عضو باشید و به سایت سر بزنید، موفق باشید.

  2. شریفی

    سلام
    بنده نموداری در اکسل رسم کردم حالا میخوام یک عدد ثابتی رو به داده های محور x نمودار اضافه کنم چطور می تونم این عدد ثابت رو روی همه داده های محور x اعمال کنم تا نمودار روی محور x جابجا شود؟
    لطفا راهنمایی کنید.

    1. حامد قدیمی

      سلام، داده های محور x در سلول های اکسل شما نوشته شده اند، هر تغییری در داده ها داده شود مستقیماً و به صورت خودکار در نمودار رسم شده بر اساس آن داده ها اعمال میگردد. لطفاً روش رسم هر نمودار را در مقاله ی مربوطه مطالعه کنید. موفق باشید.

  3. مهران

    با سلام
    لطف میکنید نحوه رگریسیون نمودارها را برایم بفرستید.
    برای پروژه ام لازم دارم.
    رسم نمودار جذب لانگمویر و فروندلیچ و فیت کردن آنها

    1. حامد قدیمی

      سلام، لطفاً روش رسم نمودار Scatter را مطالعه کنید، رسم تمام انواع نمودار ها از طریق اکسل با استفاده از نمودار های نوع Scatter مقدور میباشد. موفق باشید.

  4. زهرا نامدار

    با عرض سلام ببخشید من داده های اکسل ام به صورت رتبه هست یعنی با کاهش رتبه در نمودار روند رو به رشد می خوام ببینم. چطور امکانش هست؟

    1. حامد قدیمی

      سلام، لطفاً با توجه به داده های خود نوع نمودار مورد نیاز را انتخاب کنید و با توجه به مقاله مربوط رسم کنید، در مقاله ی “رسم نمودار در اکسل” تمام انواع نمودارها معرفی شده، این مقاله را مطالعه کنید و با توجه به نمودار انتخاب شده مقاله ی مربوط به روش رسم آن نمودار را مطالعه نمایید. موفق باشید.

    1. حامد قدیمی

      سلام، بله، Data Series را میتوانید اضافه کنید. البته به داده های شما نیز بستگی دارد.

  5. lemen

    سلام
    نمودار اکسل دارم که محور افقی آن گروه های سنی است مانند ۲۰-۲۴ سال، مشکلی که دارم ایسنت که هر کار میکنم این عبارات انگلیسی شوند موفق نمیشم. کسی میتونه راهنماییم کنه؟

    1. حامد قدیمی

      سلام، بله، لطفاً فونت اعداد را عوض کنید، از فونت های فارسی استفاده نمایید. موفق باشید.

  6. رنجبران

    سلام
    من یه نمودار ستونی تو اکسل کشیدم که براساس طیف لیکرت هستش
    یعنی موقع نمایش داده هام باید به ترتیب اینو نمایش بده
    خیلی زیاد – زیاد – متوسط – کم – خیلی کم
    اما وقتی نمودار نشون داده میشه همه رو بهم میریزه و مثلا خیلی کم میره پیش خیلی زیاد
    کلا کارم غلط میشه
    sort هم میکنم که دو حالت داره اونم از بزرگ به کوچک و از کوچک به بزرگ
    یه حالت هم داره بصورت دستی ولی نمیدونم چطوری کار میکنه چون وقتی فعالش میکنم نمودارو تکون میدم یا داده های جدول رو تکون میدم بازم sort نمیشه

    ممنون میشم کمکم کنید

    1. حامد قدیمی

      سلام، شما باید بر اساس Costume List مرتب سازی کنید، لطفاً مقاله Sort را به دقت مطالعه نمایید. موفق باشید.

  7. fazii

    سلام.. میخواهم بدانم چطور میتوانم به جای دو محور x و y که به ترتیب در سمت چپ و پایین نمودار قرار میگیرند، در بالا و سمت راست نمودار هم محور داشته باشم؟ یعنی گراف به صورت مربع باشد و از هر چهار سمت درجه بندی داشته باشد
    متشکر

    1. حامد قدیمی

      سلام، تا جایی که من میدانم این امر در اکسل و در حال حاضر ممکن نیست، اگر راهی پیدا کردید در همینجا بنویسید. متشکرم. موفق باشید.

  8. حجت

    باسلام ایا امکان این وجود دارد که محور مختصات افقی را از پایین به قسمت بالا انتقال دهیم. باتشکر

  9. مجید

    سلام
    چطور میشه تو یه نمودار، مثلا یه نمودار میله ای ، یکی از میله ها نسبت به بقیه بولد یا رنگش متفاوت باشه؟

    1. حامد قدیمی

      سلام، دو نمودار میله ترسیم کنید و داده ای که میخواهید رنگ ان متفاوت باشد را جدا ترسیم کنید.

  10. احسان

    سلام ، من سه تا نمودار دارم ، میخوام هر سه تا رو تو یک نمودار بیارم . امکانش هست آموزش اینو بذارید ؟

  11. ZAHRA

    سلام ببخشید من ی سوال داشتم
    من میخام دراکسل روی یک سری دمادر یک نمودار دوسری داده رسم کنم چ جوری باید این کارو انجام بدم؟
    باتشکر

  12. MAHSAS

    با سلام
    من میخوام یه قسمتهایی از نمودارم مقیاسش کوچکتر بشه چجوری میتونم مقیاس رو کم زیاد کنم؟
    واینکه اگر بخوام نمودارهام روی هم قرار نگیرند و محور Yهارو جابجا کنم راهی بجز تغییر در داده ها وجود دارد؟

    1. حامد قدیمی

      سلام، نمیشه مقیاس یک نمودار را در جاهای مختلف تغییر داد، راه حل این هست که داده هاتون رو تغییر بدید، یا مثلاً نمودارتون رو به صورت لگاریتمی تعریف کنید. در مورد سوال دومف در قسمت Axis Format میتوانید محلی که محور عمودی و افقی همدیگر رو قطع میکنن تغییر بدید. نموفق باشید.

  13. سولماز

    سلام و روز بخیر
    ضمن تشکر از آموزش های خوب و کاربردیتون،لطفا آموزش مختصر کردن نمودارهای بسیار گسترده رو بذارید

    1. حامد قدیمی

      سلام، برای خلاصه کردن داده ها بهترین کار استفاده از pivot Table و pivot Chart است. موفق باشید.

  14. علی

    داده های عددی که برای محور y برای رسم نمودار scatter دارم بین ۰٫۸ تا ۱ هست ولی خود برنامه محور y رو از ۰ تا ۱٫۲ میزنه.چی کار باید کنم که محور y فقط از ۰٫۸ تا ۱ باشه؟

  15. علی

    سلام
    من میخوام بدون اینکه داده ها رو سورت کنم ، نمودارم صعودی یا نزولی باشه.
    میتونین راهنمایی بفرمایین؟
    ممنون

  16. فاطمه

    سلام
    در نمودار اکسل امکان دارد بخشی از محور برش خورده و کوتاه شود !؟
    مثلا ماکزیمم در محور عمودی باید ۱۰۰ باشد اما داده بیشتر از ۳۰ نداریم .. از ۳۰ تا ۱۰۰ را چطور میتوان با یک برش کوتاه کرد تا فضای خالی بالای نمودار حذف شود ؟!

    1. حامد قدیمی

      سلام، باید در تنظیمات محور عمودی (AXIS FORMAT) مقدلر انتها و ابتدای محور را بع دلخواه تغییر دهید. موفق باشید.

  17. فاطمه

    سلام خسته نباشید.
    من یه منحنی میخوام بکشم
    که محور ایکس و ایگرگو عددهاشو بدم منحنی شو برام رسم کنه چکار کنم. این توضیحات برای وقتیه که خود داده رو منحنی میکنه ولی من میخوام داده هام بره به جای ایکس. و ایگرگ.
    ممنون میشم راهنماییم کنید

    1. حامد قدیمی

      سلام، لطفاً مقالات آموزشی رسم نمودار را مطالعه کنید، به نظرم نمودار نوع Scatter برای کار شما مناسب میباشد. موفق باشید.

  18. فرمیسک

    با سلام
    آفیس من ۲۰۱۳ هست بعد تو اکسل که نمودار ستونی (column) رسم کردم خط محور عمودی تو نمودار به صورت پیش فرض وجود ندارد میخوام خط عمودی نمودار رو داشته باشم اما بلد نیستم. میشه راهنماییم کنین؟

    1. حامد قدیمی

      سلام، نکته ای که میفرمایید ممکن نیست، احتمالاً در جایی از مراحل رسم شما یا داده های شما مشکلی وجود دارد، لطفاً مراحل ترسیم را مانند آنچه در مقالات توضیح داده شده دنبال کنیدف موفق باشید.

  19. ameneh

    با سلام و احترام
    بنده توو اکسل نموداری رسم کردم که عنوانش یه نماد هست که توو قسمت سیمبل نبود و من از ورد کپی کردم و در سل پیس، حالا اون نماد توو سل درست نوشته میشه ولی در نمودار با حروف انگلیس جایگزین میشه، برا رفع اشکال باید چکار کنم؟
    با تشکر

    1. حامد قدیمی

      سلام، با توجه به اینکه تنها برای عنوان میخوهید استفاده کنید میتوانید عکس آن کاراکتر را در بالای نمودار خود کپی نمایید. موفق باشید. در صورت نیاز میتوانید فایل خود را ارسال نمایید تا بررسی شود.

  20. عرفان

    من می خوام توی یک نمودار دو منحنی رسم کنم که یکیشون خیلی بالا میفته یکی خیلی پایین
    بعضی از نمودارها رو میبینم که روی محوری عمودی یه فلش مانندی میزنن و مثلا زیر ۱۰ رو نشون میدن و بین ۱۰تا ۱۰۰ رو نشون نمیدن و وبالای ۱۰۰ رو هم با مقیاس رو نمودار مشخص می کنن
    ایا همچین امکانی در اکسل هست؟
    متشکرم

    1. حامد قدیمی

      سلام، در اکسل برای رسم چنین نمودارهایی از Scale لگاریتمی برای مقادیر عمودی استفاده نمایید. اما روشی که فرمودید در اکسل ممکن نیست. موفق باشید.

  21. امنیت وب سایت

    سلام.خواستم بابت وبسایت خوبتون ازتون تشکر کنم و امیدوارم باعث ایجاد انگیزه براتون بشه

    1. حامد قدیمی

      سلام، حتماً در مراحل رسم نمودار اشتباهی انجام شده، اول از درستی داده ها و عدد بودن آنها اطمینان حاصل کنید و سپس با توجه به مقاله آموزش رسم نمودار، نمودار مورد نظر را رسم کنید. موفق باشید.

  22. رفع جای جوش

    ممنون از سایت خوبتون که مطالبی در جهت افزایش آگاهی افراد قرار میدید.موفق باشید

    1. حامد قدیمی

      سلام، بر روی نمودار کلیک راست نمایید و از منوی Format Axis تنظیمات مورد نظر را انجام دهید. موفق باشید.

  23. رها

    باسلام
    من ی اکسل دارم که داده ها و نمودار های اون برااساس داده های ستونی کشیده شده
    حالا میخوام داده های جدید رو به جای داده های قبلی بزارم که دیگه دوباره نمودار نکشم چون داده ها زیادن وقت گیر میشه
    اما تعداد داده هام کمتر از اون داده های قبلیم هست
    ی اکسل دارم تقریبا باید ۳۰ تا اکسل دیگه با داده های متفاوت بسازم اما کشیدن ستون و اندازه کردنشون با ستون طول میکشه
    میخواستم ببینم تب یا راه حل آسونتری نیست مثلن ی فرمول بنویسم که نمودار رو براساس داده ها مرتب کنه برام
    ممنون میشم

    1. حامد قدیمی

      سلام، خیر، این کار باید به صورت دستی انجام شود. موفق باشید.

  24. جعفر

    سلام
    من یه مشکل دارم، من میخوام محور ایکسم از صفر شروع نشه بلکه از ۲۵ شروع بشه، با وجود شروع داده هام از ۲۵ محور ایکسم باز از ۰ شروع شده، لطفا راهنماییم کنید
    باتشکر

    1. حامد قدیمی

      سلام، لطفا روی محور کلیک راست کنید و وارد منوی Axis Format شوید، از این قسمت میتوانید حدود نمودار را تعیین نمایید. موفق باشید.

  25. تهمینه

    سلام
    من میخواهم درنموداری رسم میکنم فقط همان عددها(قیمت کالا ) در ستون عمودی ودر ستون افقی نام کالا چاپ بشه اما نمیتونم لطفا کمک کنین.
    لطفا اگه ممکنه جواب را به ایملم ارسال کنید

    1. حامد قدیمی

      سلام، در این مورد هیچ مشکل خاصی وجود ندارد و کافیست طبق روال رسم نمودار عمل نموده و نمودار را رسم نمایید. موفق باشید.

  26. یاسمن

    سلام چطوری میتوان عددها که روی محور افقی هست را در پایین محور نشان دهیم
    ؟

    1. حامد قدیمی

      سلام، لطفاً از قسمت Format Axis تنظیمات مورد نیاز را انجام دهید. موفق باشید.

    1. حامد قدیمی

      سلام، در مورد نمودارهای Line و Scatter کافیست فرمت نمودار را تغییر دهید . لطفاً مقالات مربوط به این نمودرها را مطالعه نمایید. موفق باشید.

  27. راز

    سلام وقتتون بخیر
    در محیط وورد نمودار ساده دایره ای انجام دادم با وارد کردن یک سری ایتم و درصد انها اما برای نمودارهای بعدی هر کاری کردم از داده هام و کم کم از نمودار حذف میشن ، یعنی وقتی داده ها و درصد هاشونو وارد می کنم بجای اینکه به نمودار دایره ایم اضافه بشه کم میشه و تا ۱۰۰ درصد که میرسه کلا حذف میشه دایره!!! برام خیلی عجیب بود هر کاری هم میکنم درست نمیشه ، دریک وورد دیگر هم امتحان کردم نشد.
    ممنون میشم کمکم کنید

    1. حامد قدیمی

      سلام، روش رسم نمودار دایره ای را بر اسا مقاله مربوطه دنبال نمایید. حتماً موفق میشوید.

  28. کاظمی

    سلام
    اول اینکه ، بسیار عالی و گویا بیان کردین
    درود بر شما
    .
    دوم هم در اکسل ۲۰۱۰ ، قسمت رسم نمودار ، select data ،
    hidden and empty cells
    که وارد میشم ، فقط قسمت zeri اون فعال و دو گزینه دیگش کار نمیکنه
    آیا باید از جای دیگر رفت و تنظیمات انجام دارد یا اینکه مشکلی داره
    درهرصورت ممنون میشم بررسی بفرمایید

    1. حامد قدیمی

      سلام، نه قسمت دیگری وجود ندارد، در صورت داشتن سطرهای Hidden یا فیلتر شده میتوانید از تمام گزینه ها استفاده نمایید. موفق باشید.

  29. شکوفه

    خسته نباشید.چطور میتونم روی نمودار معمولی علامت مربع و مثلث بگذاریم برای نشان دادن تمایزشون؟

    1. حامد قدیمی

      سلام، در نمودارهای خطی با استفاده از منوی Market Format میتوانید شکل Marker ها را تغییر دهید، در قسمت ویرایش نمودارها در اکسل این موارد در دسترس میباشد. لطفاً فیلم آموزشی قرار داده شده در مقاله را مشاهده نمایید.
      موفق باشید.

  30. زینب

    سلام.سه منحنی را میخواهم در یک نمودار رسم کنم، داده های این سه منحنی تا ۴ رقم مثل هم هستند، و از رقم چهارم اعشار به بعد باهم فرق دارند، برای اینکه هنگام رسم سه منحنی روی هم قرار نگیرند، چکار کنم؟

    1. حامد قدیمی

      سلام، این امر کاملاً بستگی به دقت نمودار رسم شده دارد. را حل این است که نمودار را تا حد امکان متمرکز ترسیم کنید تا تفاوت های انها دیده شود. اما اگر به این فکر هستید که تفاوت نموارها با زوم کردن بر روی آنها مشخص شود این کار در اکسل ممکن نیست، پیشنهاد بنده برای رسم نمودار مورد نظر شما AutoCad است. موفق باشید.

  31. احسان

    با سلام و وقت بخیر و تشکر از سایت بسیار خوبتون
    سوالی که من دارم اینه که میخوام به جای اعداد روی محور عمودی، عناوین نوشته بشه، مثلاً: گزینه محور افقی “سلامت جسمانی” هست و گزینه محور عمودی “سالم” هست. من گزینه محور افقی رو تونستم ردیف کنم اما گزینه محور عمودی بجای کلمه؛ عدد ظاهر شده.
    اگر میشه راهنماییم کنید.
    با تشکر

    1. حامد قدیمی

      با سلام، در کلیه نمودار های اکسل محور عمودی یک پارامتر عددی میباشد و در واقع به همین علت است که نمودار رسم میشود و نمودار در صورت عددی بودن کاربرد دارد. بنابراین اینکه محور عمودی عدد نباشد ممکن نیست، بعلاوه، امکان ترسیم چنین نموداری ممکن نیست. خواهش میکنم از نمودار مورد نظر خود عکسی برای من ارسال کنید.

  32. حسین

    سلام وقت بخیر .آقای قدیمی بنده یک نموادر میله ای کشیدم بعد اعداد افقی آن را میخوام به صورت ۰٫۵ – ۱-۱٫۵- در بیارم با کدام گزینه تنظیم میشه .سوال بعد این که داخل نمودار میخوام به صورت شبکه ای بشه .ممنون میشم از راهنمائیتون.

    1. حامد قدیمی

      سلام، وقت بخیر، برای سوال اول شما، بر روی نمودار افقی کلیک راست کنید و پنجره Format Axis را باز کنید در این پنجره تنظیمات مربوط به ابتدا وانتهای محور و واحد آن قابل تنظیم است. در مورد سوال دوم، خیر؛ برای انجام این کار دو راه دارید: ۱- به صورت دستی ستون ها را یک در میان رنگی کنید که این راه توصیه نمیشود و ۲- داده ها خود را به دو دسته تقسیم کنید و دو نمودار ترسیم کنید در واقع دو سری داده در نمودار خود داشته باشید و هر سری داده را به دلخواه رنگ آمیزی کنید. موفق باشید.

  33. باشتنی

    سلام وقت بخیر میخواهم رنج داده ها در نمودار با توجه به تغییر داده از نظر تعداد ردیف به صورت اتومات تغییر بابد به صورتی که هر وقت تعداد سطر کم یا زیاد شد رنج نمودار به صورت اتومات کم و زیاد شود
    ممنونم از لطف شما

    1. حامد قدیمی

      سلام، اگر داده های وردی نمودار شما به صورت Table تعریف شده باشند و هنگام وارد کردن داده ها در جدول از نام ستون و نام جدول آنها استفاده نمایید، در صورت به روز رسانی آن جدول نمودار شما نیز به روز رسانی میگردد. لطفاً مقاله جدول در اکسل را بخوانید.
      موفق باشید.

  34. لیلا

    سلام،من برای پروژم ۲۰ تا برگه سوال پخش کردم و میخوام برای یکی از سوالاتش به نسبت جواب هایی که گرفتم نموداررسم کنم،جواب ها بصورت کم،متوسط،زیاد و خیلی زیاده،وبیشترین تعدادی که به یک گزینه جواب دادن حدود ۱۰ تاس،میخوام تو نمودارم نشون بدم که بین ۲۰ نفر مثلا ۱۰ نفرجواب دادن متوسط،آیا امکان داره؟؟

    1. حامد قدیمی

      سلام، بله، شما نیاز به ترسیم یک نمودار ستونی ساده Clustred Column Chart دارید. محور افقی نام دسته بندی های شما میباشد و ارتفاع ستون ها تعداد افرادی که در آن دسته بندی قرار دارند البته با نموار Histogram هم میتوان چنین نموداری ترسیم که به نظرم نمودار برای شما مناسب تر میباشد. موفق باشید.

  35. بی نام

    سلام.وقتتون بخیر.من فونت فارسی یعنی اعداد محور عمودی را می توانم به فارسی تبیل کنم ا دستوری که دادین ولی محور افقی زا نمیتوانم.لطفا راهنمایی برمایید

    1. حامد قدیمی

      سلام، در قسمت Format Axis فونت اعداد را عوض کنید و یک فونت فارسی مانند B Nazanin انتخاب نمایید. موفق باشید.

  36. باتشتنی

    سلام آقای قدیمی نمودار خطی در اکسل کشیده ام ولی می خواهم با توجه به دیتای ورودی که توسط برنامه وارد اکسل میشود و ستونها را کم یا زیاد میکند بصورت اتومات نمودار رنج خود را تغییر دهد و نیاز به تغییر دستی نباشد به عنوان مثال یکبار A20:C20 …..A2:C2 میباشد و بار دیگر A2:C2……A40:C40 و بلعکس رنج آن کم و زیاد مشود ممنون می شوم راهنمایی فرمایید

    1. حامد قدیمی

      سلام، در واقع شما نیاز به یک محدوده دینامیک دارید، برای انجام این کار یا باید از ساختار Table استفاده نمایید و یا با استفاده از تابع OFFSET و قابلیت نامگذاری محدوده ها Define Name محدوده مورد نظر را انتخاب کنید. موفق باشید.

  37. سارا

    سلام و وقت بخیر ببخشین پروژه من به نمودار وجدول نیاز داره متاسفانه زدم تنطیمات لپ تاپ رو یه کاری کردم اون قسمت پایین chart area نموادرا حذف شده یه ماه درگیر اونم نمیتونم درستش کنم تو رو خدا یادم بدین دق کردم دا …. با تشکر

    1. حامد قدیمی

      سلام، رسم نمودار را بر اساس آموزش های مقالات این سایت انجام دهید. برای انجام تنظیمات Chart Area وارد پنجره Format Chart Area شوید. کار پیچیده ای نیت با کمی دقت حتماً موفق میشوید.

  38. نیلوفر

    سلام
    ممنون از اطلاعاتتون عالی بود
    چطوری میشه در نمودار scatter روی محور افقی که مثلا زمان هست زمان های دلخواه رو گذاشت؟
    مثلا ۰-۲-۴-۶-۸-۱۰-۱۲-۲۴-۴۸-۷۲
    یعنی اول بازه ها دوتادوتا سپس بیشتر میشود؟باید دستی وارد کنیم؟چگونه؟

    1. حامد قدیمی

      سلام، در نمودار Scatter نمودار بر اساس X و Y سلول های مرجع نمودار رسم میشود، بنابراین پس از رسم این نوع نمودار تغییر محور افقی منطقی نیست و داده های شما بهم میریزد. داده های وردی را تغییر دهید. موفق باشید.

  39. نیلوفر

    سلام داده های ورودی را ۰-۲-۴-۶-۸-۱۰-۱۲-۲۴-۴۸-۷۲ گذاشتم و نمودار را کشیدم
    منظورتان از داده های ورودی را تغییر بدم چیست؟ چگونه؟ این داده ها میکذارم ولی خانه های بین این اعداد هم نمایش داده میشود.

  40. سحرناز

    سلام من داده ها رو نوشتم وقتی نمودار رو باز میکنم داده های من روی نمودار نمیان حالا چکار کنم

    1. حامد قدیمی

      سلام، ممکن است در روش رسم نمودار اشتباهی رخ داده باشد و یا اینکه داده های شما به ظاهر عدد باشند ولی در اصل دارای کاراکترهای اضافی ناشناس برای اکسل باشند، در این صورت باید داده ها را با استفاده از توابع clean و trim اصلاح کنید و مجدد نمودار را ترسیم نمایید. موفق باشید

  41. مسعود

    باسلام و تشکر بابت مطالب آموزنده و خوبتون من میخواستم نمودار پرداخت صورت وضعیت مالی تهیه کنم بدین صورت که یک صورت وضعیت در چند مرحله پرداخت شود، تقسیم بندی محور افقی به چه صورت باید تنظیم گردد؟

    1. حامد قدیمی

      سلام، خواهش میکنم، محور افقی شما میتواند زمان های پرداخت باشد و محور عمودی اعداد باشند. نمودار Column برای این کار مناسب است. موفق باشید.

  42. H77

    با سلام
    اگه بخوایم داده هایی که تبدیل به نمودار شدن رو فاز بندی کنیم باید چیکار کنیم؟
    مثلا ستون داده های ۱تا۳در نمودارمربوط به فاز پیش از درمان و۴تا۶ مربوط به فاز درمان هستند

    1. حامد قدیمی

      برای انجام این کار داده های خود را به فرمت جدول تبدیل نمایید و زمانی که میخواهید Lable های محور افقی را انتخاب کنید هر دو سطر یا ستون را انتخاب نمایید به این ترتیب داده های شما و ستون های شما دسته بندی میشوند.

  43. محمد

    سلام چه طوری میتونیم در نمودار خطی نمودار اصلی رو حذف کنیم و بهترین شیب که نقطه نقطه نمایش داده میشه فقط باقی بماند

    1. حامد قدیمی

      سلام، برای انجام این کار باید Trendline خطی را به نمودار اضافه نمایید و خط اصلی را همرنگ زمینه کنید.

  44. معین

    سلام..حدود ۵۰۰ داده برای رسم نمودار در اختیار دارم ولی نمودارم بصورت خط شکسته ریز شد ولی من نیاز دارم نمودارم یک خط منحنی باشد.با گزینه smothend line الان اینجوریه…چطور منحنیش کنم؟

    1. حامد قدیمی

      سلام، زمانی که امکان عبور منحنی از نقاط شما نباشد اکسل نمیتواند این کار را انجام دهد، برای رسم این داده ها از نمودار Scatter استفاده نمایید، اگر به نمودار مورد نظر دست نیافتید تنها راه اضافه کردن Trend line میباشد. موفق باشید.

  45. ستاره

    سلام من میخوام عنوان نمودار رو با علائم ریاضی بنویسم ولی علائم ریاضی غیر فعال میشه،وقتی هم تو ورد می نویسم که تو اکسل کات کنم تو کادر عنوان قرا نمی گیره،ممنون میشم راهنمایی کنید.

    1. حامد قدیمی

      سلام، میتوانید به جای نوشتن حروف مرود نظر از آن عکس بگیرید و عکس را در جای مناسب قرار دهید. موفق باشید.

  46. امید

    با سلام و تشکر
    اگر بخواهم نمودارمیله ای با دو دسته از داده ها به عنوان مثال یک دسته درصد و یک دسته تعداد نفرات داشته باشم و در tableزیر نمودار داده ها نمایش داده شود اما میله های مربوط به تعداد نفرات را نمایش ندهد و مقیاس ها بهم نریزد چه باید بکنم .
    لطفا راه حل بدهید.
    ممنونم

    1. حامد قدیمی

      سلام، برای انجام این کار میتوانید از نمودار Combo استفاده نمایید و محور عمودی دوم را برای گروه دوم داده های خود اضافه کنید.

  47. سینا

    سلام و خدا قوت
    می خوام مقیاس درجه بندی محور x و y در نمودار یکی باشد. یعنی مثلا درهر دو محور به ازای یک سانتی متر فاصله، به اندازه ۲ واحد افزایش داشته باشیم.
    با سپاس فراوان

    1. حامد قدیمی

      سلام، برای این کار باید حدود محورهای x و y با هم برابر باشد، بعلاوه در رسم نمودار در اکسل باید دقت داشته باشید که نمودار نوع Scatter هست که میتوان در آن داده هایی به صورت X و Y ترسیم کرد، در نمودارهایی مانند Column و Line محور افقی عدد نیست و یک اندیس است.

  48. برند

    با عرض سلام و خسته نباشید
    میشه لطف کنین و توضیح بدین چطوری میشه در قسمت legend نمودار اکسل طوری تنظیم کنیم که عدد صفر به صورت نقطه نمایش داده نشه

    1. حامد قدیمی

      سلام، فرمت داده های عددی خود را تغییر دهید، در فونت فارسی، عدد ۰ با نقطه نمایش داده میشود.

  49. سارا

    با سلام
    دو منحنی خطی در یک نمودار رسم کردم محور افقی اعداد فارسی و محور عمودی انگلیسی . و اینکه داده های نمودار دوم میزان ان ۸ اما در منحنی ۱۲ نمایش داده می شودلطفا راهنمایی کنید

  50. علی

    سلام وقتتون بخیر
    یه نمودار(به صورت سینوسی) در اکسل ترسیم کردم و یه نقطه خاص از منحنی را مشخص کردم. حالا نیاز دارم کل منحنی رسم شده رو روی محور افقی (مثلا به اندازه ۰٫۰۰۱) به چپ یا راست انتقال بدم(که اون نقطه خاصِ مد نظرم سر جای اصلیش قرار بگیره)، به طوری که مقادیر محور عمودی ثابت بمونن.
    آیا این کار امکان پذیره؟
    پیشاپیش ممنونم از راهنماییتون

    1. حامد قدیمی

      سلام، برای انجام این کار، سلول های حاوی داده را تغییر دهید. تمام داده های x را منهای ۰٫۰۰۱ کنید و نمودار را بر روی حاصل فرمول ترسیم کنید. بهتر است از ابتدا فرمول نویسی را انجام داده (مثلا عدد*۱ و بعد از بررسی، ضریب را اصلاح کنید) و نمودار را ترسیم کنید و در اینصورت بعد از تغییر داد ها نمودار به صورت خودکار تغییر میکند.

  51. محمد کاشفی

    سلام ببخشید چطور میتوان برای رسم نمودار از یک جدول در اکسل ۲تا ستون خاص را به عنوان محور x,y انتخاب کرد؟؟

    1. حامد قدیمی

      سلام،به عنوان مثال اگر نام جدول شما Table1 میباشد و میخواهید ستون Column1 را به عنوان X یا Y وارد کنید، فرمول زیر را در کادر ورود داده های X یا Y وارد نمایید: Table1[‘Column1’]=

دیدگاهتان را بنویسید؟