کاراکترهای Wildcard در اکسل

تا اینجا با ابزارهای بسیاری در اکسل آشنا شده ایم. با توجه به مطالبی که آموختیم میتوان گفت که یکی از پر استفاده ترین کارها در اکسل جستجو و جایگزینی در رشته های متنی، جداول، بانک های اطلاعاتی، سلول های اکسل و… میباشد. با توابع جستجو و مرجع آشنا شدیم و یاد گرفتیم که چگونه کاراکترهای مورد نظر را در رشته های متنی جستجو کنیم، همینطور با ابزار های Find & Replace برای جستجو و جایگزینی در سلول های اکسل نیز آشنا شدیم. ابزار های Filter، Advanced Filter را برای استفاده از جداول و بانک های اطلاعاتی شناختیم. در تمام ابزارهای نام برده شده کاراکترهای Wildcard در اکسل نقش بسیار مهمی ایفا میکنند که در این مقاله میخواهیم به معرفی و بررسی آنها بپردازیم.

کاراکترهای Wildcard در اکسل

پیش از خواندن این مقاله لازم است با برخی مباحث و اصطلاحات آشنا باشید. لذا توصیه میشود حتماً مقالات مربوط به توابع جستجو و مرجع در اکسل، توابع ریاضی، توابع آماری در اکسل، آشنایی با جدول و بانک های اطلاعاتی، استفاده از ابزار Find & Replace در اکسل و همینطور مقالات آموزشی مربوط به ابزار های Filter و Advanced Filter در اکسل را مطالعه نمایید.

معرفی کاراکترهای Wildcard در اکسل

با مفهوم ضمیر در دستور زبان آشنا هستیم، به عنوان مثال ضمیر ” او ” در زبان فارسی به معنی یک نفر است و ضمیر “آنها” به معنی چند نفر، میتوان بجای اسم ها از ضمیرهای معادل با آنها استفاده کرد. کاراکترهای Wildcard هم مانند ضمیر عمل میکنند. کاراکتر ” ؟ ” معادل با یک کاراکتر است که میتواند هر کاراکتری باشد و کاراکتر ” * ”   معادل با هر تعداد کاراکتر است که میتوانند هر کاراکتری باشند. کاراکترهای Wildcard در اکسل کاراکترهایی هستند که میتوانند جایگزین کاراکترهای دیگر شوند. از سه کاراکتر * (Asterisk)، ؟ (Question Mark) و ~ (Tilde) به عنوان کاراکترهای Wildcard در اکسل یاد میکنیم.

کاراکترهای Wildcard در اکسل کاربرد گسترده ای در توابع و ابزار ها دارند. شکل زیر خلاصه ای از مبحث کاراکترهای Wildcard در اکسل را نشان میدهد و در ادامه به بررسی این کاراکترها میپردازیم:

کاراکترهای Wildcard در اکسل

کاراکتر ” ؟ ” در اکسل

یکی از کاراکترهای Wildcard در اکسل کاراکتر ” ؟ ” یا Question Mark میباشد. این کاراکتر میتواند جایگزین یک کاراکتر دیگر (هریک از کاراکترهای استاندار ASCII) باشد، فرض کنید یک فایل اکسل حاوی فهرستی طولانی از اسامی داشته باشیم، با استفاده از ابزار Find & Replace به راحتی میتوانیم هر اسمی را در این فهرست جستجو نماییم. در این فهرست به دنبال نام Hamed Ghadimi میگردیم، اما در این فهرست این نام ممکن است به هریک از حالت های زیر وارد شده باشد:

Hamed-Ghadimi

Hamed_Ghadimi

Hamed Ghadimi

Hamed/Ghadimi

مشخص است که اگر ما عبارت Hamed Ghadimi را جستجو نماییم ممکن است نتیجه مورد نظر را پیدا نکنیم و از طرفی در مورد کاراکتر جدا کننده نام از نام خانوادگی مطمئن نیستیم، یک راه انجام این جستجو استفاده از کاراکترهای Wildcard در اکسل و بالاخص کاراکتر ” ؟ ” میباشد. اگر در پنجره Find & Replace به دنبال عبارت Hamed?Ghadimi بگردیم به این معنی است که به دنبال Hamed و Ghadimi میگردیم که با یک کاراکتر (فقط یک کاراکتر-هر کاراکتری) از هم جدا شده باشند و کاراکتر جدا کننده هر کاراکتری میتواند باشد (Space یا فاصله هم یک کاراکتر میباشد). به این ترتیب نتیجه جستجوی فوق هریک از حالت های بالا را شامل میشود.

با همین الگو میتوان کاراکتر Wildcard ” ؟ ” را در تمام توابع ذکر شده در شکل بالا و ابزارهای Filter، Advanced Filter و Find & Replace استفاده کرد. مقالات مربوط به توابع و ابزار های نامبرده را مطالعه نمایید.

کاراکترهای Wildcard در اکسل

کاراکتر ” * ” در اکسل

یکی از کاراکترهای Wildcard در اکسل کاراکتر ” * ” یا Asterisk میباشد. این کاراکتر میتواند جایگزین هر تعداد کاراکتر دیگر (هریک از کاراکترهای استاندار ASCII) باشد، کاراکتر ” * ” میتواند صفر یا چندین کاراکتر باشد، پس طبق مثال بالا اگر ما در فهرستی به دنبال Hamed*Ghadimi نتیجه ی جستجو تمام موارد زیر را شامل میشود:

Hamed-Ghadimi, Hamed_Ghadimi, Hamed Ghadimi, Hamed/Ghadimi,….

HamedGhadimi

Hamed@@@@@@@Ghadimi, Hamed.+_/#@Ghadimi,….

به این ترتیب اگر عبارت Hamed* را جستجو نمایید یعنی به دنبال تمام Hamed های فهرست با هر نام خانوادگی هستید و اگر *Hamed* را جستجو نمایید یعنی به دنبال هر متنی شامل Hamed هستید.

کاراکتر ” ~ ” در اکسل

یکی از کاراکترهای Wildcard در اکسل کاراکتر ” ~ ” یا Tilde میباشد. این کاراکتر دو کاربرد دارد اول اینکه در اکسل کاراکتر Tilde همانند کاراکتر ستاره ” * ” (Asterisk) میتواند جایگزین هر تعداد کاراکتر دیگر (هریک از کاراکترهای استاندار ASCII) باشد – کاراکتر ” ~ ” میتواند صفر یا چندین کاراکتر باشد – کاربرد دوم کاراکتر  ~ ”“ اینست که از این کاراکتر برای جستجوی کاراکترهای” * و ? و خود ~ “میتوان استفاده نمود.

در عبارت مورد جستجو در فایل اکسل اگر قبل از کاراکتر Asterisk یک کاراکتر Tilde قرار دهیم به این معنی است که منظور ما از کاراکتر ” * ” خود کاراکتر Asterisk میباشد و نه یک کاراکتر Wildcard. به عنوان مثال اگر شما بخواهید در یک فایل اکسل به دنبال ” * ” بگردید باید در پنجره جستجو عبارت” ~* ” را جستجو نمایید و اگر بخواهید” ؟ ” را پیدا کنید باید عبارت” ~? ” را جستجو نمایید و به همین ترتیب اگر به دنبال” ~ “هستید باید عبارت” ~~ “را جستجو نمایید.

اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی: share on facebook share on google plus share on linkedin

۳ نظر

دیدگاهتان را بنویسید؟