رسم نمودار خطی در اکسل

با نمودار خطی یا همان Line در مقاله ی رسم نمودار در اکسل به صورت مختصرآشنا شدیم، همانطور که پیش تر اشاره شد نمودار خطی در اکسل در واقع همان نمودار نوع ستونی یا Column میباشد. تصور کنید در نمودار ستونی در اکسل خطی به صورت پیوسته بالای ستون ها را به یکدیگر متصل نماید، خط ایجاد شده یک نمودار خطی میباشد که با استفاده از همان داده های نمودار ستونی قابل ترسیم است.

در واقع در اکسل نمودارهای نوع ستونی با Column، میله ای یا Bar، خطی یا Line، سطح یا Area و رادار یا Radar یکسان هستند و روش رسم و ویرایش آنها نیز کاملاً مشابه است، بعد ترسیم هریک از نمودارهای فوق میتوان آنها را به دیگری تبدیل کرد. لین تنها تفاوت در نوع داده ها است. کاربران با توجه به نوع داده های خود تصمیم به استفاده از هریک از نمودارهای بالا میگیرند.

بسیاری از مباحث مربوط به رسم و ویرایش نمودار در اکسل برای تمام انوع نمودارها یکسان میباشد، لذا توصیه میشود برای یادگیری دقیق تر و کامل تر حتماً قبل از مطالعه این مقاله، مقاله ی رسم نمودارها در اکسل و رسم نمودار ستونی و میله ای در اکسل را مطالعه نمایید.

رسم نمودار های علمی در اکسل

مراحل رسم و ویرایش نمودار خطی در اکسل مشابه نمودار های نوع ستونی، میله ای و سطح میباشد و کاربرد آنها تقریباً مشابه است لذا توصیه میشود مقالات مربوط به این نمودارها را مطالعه نمایید و حتماً فیلم های آموزشی را مشاهده کنید.

آموزش خصوصی اکسل

نمودار خطی در اکسل

نمودار خطی در اکسل، برای نمایش تغییرات داده های پیوسته میتواند مورد استفاده قرار گیرد، بعنوان مثال برای ترسیم روند رشد یک پارامتر و نمایش تغییرات یک متغیر در طول زمان میتوان از نمودار خطی در اکسل استفاده نمود. نمونه ای از یک نمودار خطی در اکسل ترسیم شده است.

نمودار خطی در اکسل

محور افقی نمودار خطی، مانند نمودارهای ستونی و سطح در واقع اندیس هستند و معنای ریاضی ندارند و صرفاً یک اسم میباشند، یعنی در نمودار بالا اگر به جای عدد ۳ در محور افقی بنویسیم ۱۳ نمودار هیچ تفاوتی نمیکند و حتی میتوان تمام اعداد محور افقی را با اسامی دلخواه عوض کرد (مانند نمودارهای میله ای و ستونی).

رسم نمودار خطی در اکسل

اصول و مراحل رسم نمودار خطی در اکسل دقیقاً مانند مراحل رسم نمودار ستونی در اکسل میباشد، در مقاله ای که در مورد رسم نمودار ستونی در اکسل توضیح دادیم به تفصیل مراحل رسم نمودار در اکسل مورد بررسی قرار گرفته است. در واقع نمودار خطی در اکسل همان نمودار ستونی در اکسل است که نقاط بالای ستون ها با خط به هم متصل شده است. بنابراین تمام کارهایی که برای نمودار ستونی و میله ای انجام دادیم برای نمودار خطی قابل تکرار است.

به عنوان تمرین در مقاله ی رسم نمودار ستونی و میله ای در اکسل فایل تمرینی را دانلود نمایید و تمام مراحل رسم بیان شده در آن مقاله را اجرا نموده و خروجی های نمودارهای ستونی رسم شده در آن مقاله را در قالب نمودار خطی در اکسل رسم کنید.

رسم نمودار خطی Excel

در ادامه دو فایل ویدئو قرار گرفته است. در این فیلم های آموزشی روش رسم، ویرایش و توضیحات مربوط به نمودار های ستونی (Column)، میله ای (Bar)، خطی (Line)، سطح (Area) و رادار (Radar) توسط حامد قدیمی به تفصیل توضیح داده شده است.

قسمت اول آموزش مفهوم و روش رسم نمودارهای ستونی (Column)، میله ای (Bar)، خطی (Line)، سطح (Area) و رادار (Radar) توسط حامد قدیمی (حجم این فایل ۴۲Mb میباشد):

برای دانلود قسمت اول فیلم آموزشی مفهوم و روش رسم نمودارهای ستونی (Column)، میله ای (Bar)، خطی (Line)، سطح (Area) و رادار (Radar) در اکسل بر روی این خط کلیک کنید.

قسمت دوم آموزش مفهوم و روش رسم نمودارهای ستونی (Column)، میله ای (Bar)، خطی (Line)، سطح (Area) و رادار (Radar) توسط حامد قدیمی (حجم این فایل ۲۷Mb میباشد):

برای دانلود قسمت دوم فیلم آموزشی مفهوم و روش رسم نمودارهای ستونی (Column)، میله ای (Bar)، خطی (Line)، سطح (Area) و رادار (Radar) در اکسل بر روی این خط کلیک کنید.

اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی: share on facebook share on google plus share on linkedin

۲۱۵ نظر

  1. ملیحه

    با سلام و خدا قوت
    خیلی خوب بود از اینکه وقت گذاشتین و نمودار پراکندگی را به این خوبی توضیح دادین خیلی ازتون ممنونم

  2. الهام

    سلام و خسته نباشید
    حالا اگه بخوایم برای کل داده های y1 , y2, y3 یک خط tredline رسم کنیم باید چیکار کنیم؟؟؟ خیلی ضروریه من برای کار پایان نامه ام نیاز دارم لطفا راهنمایی کنین

    1. حامد قدیمی

      در مثال توضیح داده شده در مقاله، برای هریک از مقادیر محور افقی یک عدد به عنوان Y1، یک عدد به عنوان Y2 و یک عدد به عنوان Y3 وجود دارد، به همین دلیل رسم یک خط برای هر سه سری داده و در یک زمان امکان پذیر نیست، اگر منظورتون از سوالتون چیز دیگه هست لطفاً بیشتر توضیح بدید.

  3. الهام

    دقیقا همینطوره. اما من تو یه مقاله دیدم که این کار رو برای هر ۳ سری داده انجام داده و یک خط tredline به همراه ضریب R رسم کرده. لطفا اگه ممکنه یک میل به ایمیل من بفرستین تا فایل خودم و اون مقاله رو براتون ارسال کنم

      1. جلال

        با سلا و خسته نباشید
        من همانند این دوستمون این مشکل رو دارم و برای پایان نامه میخواستم
        یعنی چند پارامتر را بر حسب یک پارامتر معادله اش را بدست آورد

  4. شبنم

    سلام. اگه بخوایم یه تیکه از نمودار خطی رو بزرگنمایی کنیم و اون قسمت رو فقط توی کارمون بیاریم باید چیکار کنیم؟

    1. حامد قدیمی

      سلام، به نظرم بهترین کار این هست که داده های مربوط به اون قسمت از نمودارتون رو بردارید و یک نمودار جدید رسم کنید که دقیقاً چیزی که مد نظرتون هست نمایش داده بشه،

  5. زیبا

    با سلام
    خدا قوت
    کمال تشکر و سپاسگزاری را بخاطر مطالب بسیار مفیدتون دارم.
    موفق و موید باشید.

  6. الهام

    سلام ممنون از راهنمایی های مفیدتون. دوست گرامی با استفاده از نمودار scatter چطور باید نمودار دندان مانند و نمودار بتا در اکسل رسم کرد؟؟

    1. حامد قدیمی

      سلام، خواهش میکنم، روش رسم نمودار Scatter در اکسل، تنها همان روش ذکر شده در مقاله میباشد، به تناسب نیاز، تنظیمات ظاهر نمودار قابل تغییر هستند، مقاله ی ویرایش نمودار در اکسل در مورد گزینه های ویرایش نمودارها صحبت میکنه، امیدوارم پاسختون را با خواندن این مقاله بگیرید.

  7. م پ

    سلام ممنون از آموزشتون. ببخشید من یه نمودار می خوام با اکسل بکشم اما می خوام این نمودار که به دست اومد بتونم ذخیره ش کنم نه همراه با شیت های اکسل، خودش تنهایی. این کار با اکسل شدنیه؟
    نمی خوام از دسکتاپ عکس بگیرم …

    1. حامد قدیمی

      سلام، خواهش میکنم، بعد از اینکه نمودارتون را رسم کردید بر روی نمودار کلیک کنید و کلید میانبر Ctrl+P که برای پرینت میباشد را فشار دهید، البته حتماً باید یکی از نرم افزارهای Print As PDF را نصب داشته باشید، در اینصورت فقط کافی که پرینتر خودتون را در لیست انتخاب کنید (Print As Pdf یا Save As PDF یا Adobe Pdf) یا یه اسمی شبیه اینا، به این ترتیب یه فایل Pdf خواهید داشت که نمودار شما را در بردارد، تمام فایل های Pdf قابل تبدیل به Picture میباشند. راه دیگه این است که خیلی ساده نمودار را کپی کنید و نرم افزار Paint را باز کنید و Past کنید، در اینصورت کیفیت بالاتر از Print Screen است، موفق باشید.

  8. محسن

    با سلام و تشکر از زحمات شما عزیزان و مطالب مفید و موثر.
    من نیاز دارم که در این نمودار به جای عدد، اسم جایگذاری کنم، مثلا نمونه ۱، نمونه۲ و …
    کسی از دوستان میتونه کمک کنه ممنون میشم.در ضمن مثلا اگر نمودار ستونی رسم کنیم ، به راحتی امکان پذیره ولی برای نمودار نقطه ای، من راه حلی پیدا نکردم…ممنون میشم کمکم کنید.

    1. حامد قدیمی

      سلام، خواهش میکنم، تا جایی که من میدونم در نمودار Scatter نمیتوان برای محور افقی نامگذاری کرد و فقط عدد باید باشه، همونطور که خودتون اشاره کردید اینکار در نمودار ستونی ممکن است، البته در نمودار خطی هم اینکار ممکن است.
      اگر دوست دیگری در این مورد نظری یا راهکاری دارند متشکر میشم اگر در جواب این کامنت بیان کنند.

  9. saeed

    با سلام و احترام خدمت جناب قدیمی
    ببخشید من میخاستم در محور افقی نمودار خطی بجای ۱و۲و۳و۴ اینا که خودش میذاره مثلا زمان ۱۵، ۳۰، ۴۵ و…بذارم، چطور این اعداد رو میشه ویرایش کرد؟
    ممنون

    1. حامد قدیمی

      سلام، متشکرم، بعد از اینکه طبق مراحل توضیح داده شده در مقاله نمودر خطی مورد نظر را ترسیم کردید، بر روی نمودار کلیک راست کنید و وارد منوی Select Data شوید، در پنجره باز شده در قسمت سمت راست (Horizontal Axis Lable) با کلیک کردن بر روی دکمه ی Edit داده های محور افقی را تعیین نمایید.

  10. elahe

    با سلام و عرض ادب
    ببخشید یه سوال داشتم من الان نمودارم رو در اکسل رسم کردم و حالا میخوام یه نقطه مثلا Aرو که مختصاتش رو میدونم از بقیه نمودار تمیز بدم،چطوری باید مختصاتی رو که میخوام وارد کنم؟

    1. حامد قدیمی

      سلام، خواهش میکنم، شما میتوانید برای یک نقطه ی مورد نظر یک نمودار نقطه ای (یا نمودار Scatter) که تنها عضو آن همان نقطه میباشد ترسیم کنید و نمودار رسم شده را به صورتی ویرایش کنید که از باقی نقاط متمایز گردد.(البته لازمه ی این کار اینست که شما نمودار نوع Scatter را برای ترسیم انتخاب کرده باشید).

  11. محسن

    با سلام خیلی خوب بود ممنون از شما ، اگه امکان داره نحوه بردن فرمول روی نمودار واین که چطور داده هایی که ما نداریم را بتونیم از اکسل بدست بیاریم یا همون درون یابی با کمترین خطا را توضیح بدید منظورم از فرمول اونی نیست که خود اکسل میده بلکه فرمول مشخصی داریم که از اون ما یه سری پارامتر بدست اوردیم بازم ممنون از توضیحات خوبتون.

    1. حامد قدیمی

      سلام، خواهش میکنم، در اکسل شما نمیتوانید از روی یک فرمول مستقیماً نمودار رسم کنید، ابتدا باید با استفاده از فرمول خود داده ها را به صورت x و y بدست بیاورید و بعد برای داده های خود نمودار مورد نظر را رسم کنید، تمام کارهای ریاضی و آماری در اکسل ممکن میباشند، تنها شما باید فرمول های مورد نیاز را بشناسید یا ایجاد کنید، لطفاً مقالات مربوط به فرمول نویسی و توابع ریاضی و آماری را مطالعه کنید، در بخش پایگاه دانش همین سایت میتوانید به مقالات دسترسی داشته باشید.

  12. علی

    سلام و ممنون بابت مطالب مفیدتون

    یه سوال دارم لطفا راهنماییم کنید من میخوام با استفاده از یه سری داده ی عددی یه نمودار سهمی یا درجه دوم بکشم لطفا راهنماییم کنید .لطفا این عکس رو هم ببینید

    یه نمودار فشار بر حسب دما

    1. حامد قدیمی

      سلام، شما ابتدا باید به تعداد کافی نقاط نمودار را ایجاد کنید، یعنی x و y را داشته باشید، سپس از طریق مسیر توضیح داده شده در این مقاله نمودار نقطه ای (Scatter) رسم کنید و بعد از رسم نمودار، طبق روش توضیح داده شده در همین مقاله منحنی درجه دو یا سه برای نقاط خود رسم بوجود بیاورید، دقت داشته باشید که هرچه تعداد داده های شما برای رسم نمودار دقیق تر باشد در نهایت نمودار دقیق تری بدست خواهید آورد. موفق باشید.

  13. kimiya

    سلام
    من یه تعداد داده دارم که میخام تو اکسل رسم کنم، با رسمش مشکلی نیست برای فیت کردن نمودار وقتی که نوع مورد نطرو انتخاب میکنم و معادله رو بهم میده وقتی چک میکنم میبینم با داده های xمن نمودار حساب نکرده بلکه به جای xها (۱،۲،۳….) گذاشته.
    برای اصلاحش چه باید بکنم؟

    1. حامد قدیمی

      سلام، در رسم نمودار Scatter داده های محور افقی و عمودی جداگانه وارد میشوند و نمودار رسم میشود، اگر مراحل رسم نمودار را مطابق روش توضیح داده شده انجام داده باشید مشکلی نخواهید داشت. نمودار رسم شده و معادله ی داده شده بر اساس نقاط ترسیم شده میباشد، باید دقت داشته باشید که معادله ی داده شده معادله ی مربوط به نمودار تخمینی ترسیم شده توسط اکسل میباشد و بنابراین دلیلی ندارد که این نمودار بر داده های شما منطبق شود، اصلاً شاید از خیلی از نقاط شما عبور نکند.

  14. فرزانه

    سلام چطوری میتونم چهارتا نمودار رو باهم رسم کنم
    هر کدوم از نمودارا هم دو تا x و دو تا y داره و y های هر چهار نمودار مشترکه

    1. حامد قدیمی

      سلام، لطفاً روش توضیح داده شده در مقاله را به کار ببرید، نمودار اول را رسم کنید و دقیقاً با پیمودن همان مراحل نمودار های بعدی را یکی یکی رسم کنید، موفق باشید.

  15. sepidh

    سلام.من یه مشکل دارم . توی این مطلبی که نوشتید در جدول select data sourses و به دنبال اون در قسمتی که می خواهم داده هارو معرفی کنم وقتی edit می زنم فقط دو جای خالی در جدول edit saries دارم و نمی تونم محور y رو معرفی کنم .در جدول edit saries دو جای خالی داره که یکی برای نام هست (series name) و در جای خالی دیگر نوشته series values . در صورتی که در جدولی که شما قسمت های مختلف اون رو بررسی کردید ۳ جای خالی هست و x , y رو می تونید تعریف کنید. من نمی دونم چرا برای من این جوریه .لطفا کمک کنید.ممنونم

    1. حامد قدیمی

      سلام، شما نوع نمودار را اشتباه انتخاب کردید، لطفاً با توجه به داده های خود و توضیحات ذکر شده در مقاله نمودار مورد نظر را انتخاب کنید، نموداری که داده های X وY را مجزا میگیرد نمودار Scatter میباشد و نموداری که فقط یک Value میگیرد نمودار Line میباشد،

  16. امیر

    سلام استاد شیمی ما ازمون خواسته یه مسئله سینتیکی رو تو اکسل رسم کنیم گفته باید ضریب همبستگی هم پیدا کنین منم اطلاعاتم در باره اکسل صفره این مقاله هم کمکی نکرد میشه بهم کمک کنین؟میتونم عکس مسئله و حلش رو بدم لطفا جواب بدین

    1. حامد قدیمی

      سلام، رسم نمودار در اکسل تنها از طریق دادهایی عددی در غالب اعداد محور افقی و محور عمودی ممکن است، بنابراین شما هر معادله و یا هر نوع داده ای داشته باشید ابتدا باید آنها را تبدیل به زوج های x، y کنید و سپس نمودار مورد نظر خود را رسم کنید، در مورد بدست آوردن ضریب همبستگی، بعد از رسم نمودار و یا درج داده ها در سلول های اکسل، انجام هر تحلیل یا بدست آرودن هر خروجی با استفاده از توابع موجود در اکسل و فرمول نویسی مقدور میباشد، لطفاً در مورد مساله ی خود یک بحث جدید در بخش پرش و پاسخ ایجاد کنید تا دوستان علاقمند بتوانند پاسخگو باشند. موفق باشید.

  17. بتی

    تو اکسل ۲۰۱۳ چطور میشه خطوط مربوط به هر داده رو با یه علامت خاص نشون داد مثل همین اکسل ۲۰۰۷و ۲۰۱۰؟؟
    ممنون میشم راهنمایی کنید

  18. محمدمهدی

    سلام
    چه طوری میتونم تو منحنی درجه دوم مقدار x و y ماکزیمم منحنی رو پیدا کنم؟
    و اینکه چه طوری میتونم شیب خط مماس بر منحنی رو رسم کنم؟
    ممنون

    1. حامد قدیمی

      سلام، برای رسم منحنی در اکسل حتماً باید نقاط را به صورت X و Y در سلول ها تعریف کنید و پس از رسم منحنی ماکزیمم را پیدا کنید، اما توصیه بنده استفاده از ابزار Solver برای پیدا کردن ماکزیمم، مینیمم و.. میباشد، Solver یک Add Ins است که به اکسل اضافه میگردد، برای پیدا کردن شیب خط مماس از مشتق گرفتن استفاده کنید.

  19. لیلا

    سلام دوستان میخوام به یه سری داده مثلا فکر کنید میزان بیکاری در چند سال را روی نمودار بیارم بعد نمودار yها مقدار بیکاری یا درصد بیکاری باشه بعد نمودار X ها سالهای متوالی باشه و نمودار ستونی برای میزان کل بیکاری سال نشون بده و روی همانجا یک نمودار خطی که مربوط به بیکاری زنان باشه رو نشون بدهد یعنی دو نمودار توام چطور میتونم اینکار رو انجام بدم؟ لطفا کمکم کنید

    1. حامد قدیمی

      سلام، برای رسم نمودار مورد نظر باید از نمودار نوع کمبو (Combo) استفاده کنید، این نوع نمودار در اکسل نسخه های ۲۰۱۳ به بعد وجود دارد، به زودی در مورد روش رسم این نوع نمودار مقاله ای در سایت قرار خواهم داد، برای پرسیدن سوالات میتوانید از قسمت “تماس با ما” برای من ایمیل بفرستید و یا در قسمت “پرسش و پاسخ” یک بحث جدید ایجاد کنید.

  20. حسن

    سلام سوالی دارم که خیلی برام خیلی مهم است به این صورت که در اکسل در شیت ۱ تعدادی سوال با دانش اموزان دارم می خواهم در شیت مثلا ۵ نمودار هر سوال بصورت جداگانه رسم کنم که با تغییر تعداد پاسخ ها به هر سوال انها هم تغییر کنند .چطور این نمودار را رسم کنم . مثال تعداد ۳۰ دانش اموز به سوال یک پاسخ دادند میخواهم نمودار درصد پاسخگویی به این سوال رو در شیت مثلا ۵ رسم کنم و همچنین سوالات بعدی مثلا تا ۵۰ سوال . ممنون میشم راهنماییم کنید به طور کامل .

    1. حامد قدیمی

      سلام، ابتدا نمودار مورد نظر را با توجه به نیاز خود انتخاب کنید، سپس آن نمودار را طبق مقاله آموزشی آن نمودار ترسیم کنید، در هر محلی که نمودار را رسم نمایید با هر تغییر داده، نمودارهای شما هم تغییر میکنند. نمودار ها را در هر شیتی که خواستید میتوانید رسم کنید و محدودیتی و جود ندارد، حتی نمودار رسم شده در هر شیت را میتوانید به هر شیت دیگری انتقال دهید.

  21. nazanin

    سلام
    ببخشید من دیتا را که وارد میکنم هر دیتا به صورت یک سری جداگانه وارد میشود و نمیتوانم خط بین نقطه ها رسم کنم
    چگونه میتوان همه ی دیتا هارا در یک سری وارد کنم ؟
    خواهشا سریعتر جواب بدین

    1. حامد قدیمی

      سلام، لطفاً مراحل رسم نمودار را دقیقاً مانند مقاله دنبال کنید، یا فیلم آموزشی را مشاهده نمایید. موفق باشید.

  22. زهرا

    سلام
    یک سوال داشتم بعد از رسم نمودار ایا میتونیم نقاطی که رو نمودار مثلا با دایره نشون داده شده رو میشه تغییر داد مثلا با یک شکل دیگه مثل لوزی با ضربدر؟

    1. حامد قدیمی

      سلام، بله، بعد از اتمام رسم نمودار روی نقاط کلیک راست کنید و گزینه Format Data Series را انتخاب نمایید، در قسمت Fill & Line تنظیمات Markers مربوط به همان دایره ها میباشند که شکل و رنگ و سایز آنها را میتوانید تغییر دهید. موفق باشید.

  23. پیمان

    با سلام.
    سوال بنده این هستش که بنده در یک نمودار یک سری پوینت دارم که نشون دهنده داده ها هستش که تعدادش بسیار زیاد و تراکم نقاط بسیار زیاده، از طرفی من تو همین نمودار چند خط هم رسم کردم که نشون دهنده منحنی های مرزی هستش..حالا مشکل اینجاست که من میخوام این خطوط مرزی روی داده رسم بشن.ولی من هر کاری میکنم و به قول معروف هر جوری باهاش ور میرم باز هم خطوط زیر نقاط داده میفته..چطور میتونم این خطوط رو بیارم روی داده ها..لطفا جواب بدید که پایان نامه رو هوا مونده سر این مشکل کوچیک..

    1. حامد قدیمی

      سلام، لطفاً در رسم نمودار دقت بشتری کنید، چیزی که شما مطرح میکنید منطقی نیست، هر نموداری اگر بر اساس نقاطی ترسیم میگردد باید منطبق بر آن نقاط باشد، با این حال، اگر موفق نشدید فایل خود به همراه توضیحات را برای بنده ارسال کنید، در فرصتی مناسب پاسخ خواهم داد.

  24. آزاده

    با سلام
    آیا میتوان در نمودارهای خطی، سر محورهای x و y را بصورت پیکان انخاب و رسم نمود؟

    1. حامد قدیمی

      سلام، بله، بعد از رسم نمودار پنجره Format Axis را باز کنید و در قسمت Fill & Line با استفاده از گزینه های Begin Arrow Type و End Arrow Type پیکان سر محور را تعیین نمایید. موفق باشید.

  25. شبنم

    سلام .. جناب قدیمی گرامی یه سوال از شما داشتم
    در حال رسم نمودار برای پایان نامه هستم. نمودار های خطی زیادی باید رسم کنم
    اما مشکلی که داشتم این هست که بعد از رسم نمودار خطی یا ستونی نوشته های افقی با خطوط ترسیمی برخورد داره. و من میخوام که این نوشته ها کاملا در پایین خطوط افقی قرار بگیره

    کارم ضروریه اگه لطف بفرمایید زود جواب بدید ممنون میشم. و اگر متوجه سوالم نشدید در صورت ممکن ایمیلتون رو بفرمایید تا یک نمونه از نمودارم رو خدمتتون ارسال کنم. ممنونم

    1. حامد قدیمی

      سلام، محور عمودی را انتخاب کنید، کلیک راست کنید و وارد منوی Format Axis شوید، در قسمت Axis Option و در گزینه ی Horizontal Axis Cross گزینه ی Axis Value را انتخاب کنید و عدد مورد نظر را وارد نمایید.
      فیلم Attach شده را مشاهده کنید. موفق باشید.

  26. وحید

    سلام
    ببخشید من میخواهم یک نم.دار سه محوره رسم کنم بطوریکه محور افقی پارامتر x محور عمودی سمت چپ پارامتر y و محور عمودی سمت راست پارامتر z قرار گیرد. (خواهشا توجه شود که سه بعدی منظورم نیست همان دو بعد ولی دو محور عمودی داریم که یکی سمت چپ دیگری در سمت راست)
    آیا این امکان وجود دارد؟؟
    با تشکر

    1. حامد قدیمی

      سلام، بله، شما در واقع یک نمودار دو بعدی میخواهید رسم کنید، تنها کاری که باید انجام دهید اضافه کردن Secondary Axis به نمودار رسم شده طبق اصول توضیح داده شده در این مقاله میباشد. موفق باشید.

  27. وحید

    سلام
    ببخشید اقای قدیمی
    من میخواستم ببینم چجوری میشه جای دو محور افقی و عمودی رو در اکسل ۲۰۱۳ تغییر داد.
    از چارت خطی که استفاده کردم میزنم گزینه select data بعد گزینه switch row/column رو هم که میزنم جای سطر و ستون عوض نمیشه بلکه چون نمودار از چند خط تشکیل شده با این گزینه جای محور افقی و پارامتر مربوط به خط ها تغییر میکند.
    نمیدونم منظورم متوجه شدین یا خیر؟
    خواهشا اگر امکان هست سریعتر جواب بدین…..
    با تشکر

    1. حامد قدیمی

      سلام، بله، گزینه Switch Row/Column مشکل شما را حل نمیکند، برای این کار شما باید داده های خود را به نحو دیگری ترسیم نمایید. در قسمت “تماس با ما” یک فرم تماس قرار دارد، میتوانید فایل خود را به همراه توضیحات برای من ارسال نمایید. در اولین فرصت بررسی میکنم و پاسخ میدهم، موفق باشید.

  28. علی

    من میخوام چند داده رو با هم توسط نمودار در اکسل مقایسه کنم چطور میتونم خطوطش رو از هم تفکیم کنم مثلاً خط ستاره- خط دایره- خط مربع و…..هر چی گشتم تو اکسل پیدا نکردم ،ممنونم

    1. حامد قدیمی

      سلام، باید Data Series و Marker ها را ویرایش نمایید. لطفاً فیلم آموزشی را مشاهده نمایید. موفق باشید.

  29. nazanin

    سلام وخسته نباشید.کاش این توضیحاتو با رسم خط یک ب یک ورگرسیون و…کامل میکردید ک ب درد ما دانشجوها هم بخوره.متشکرم

    1. حامد قدیمی

      سلام، متشکرم، شما هم میتونید در این کار مشارکت کنید، لطفاً توضیحاتی که مربوط به کار خودتون هست و مثال مربوطه رو برام بنویسید و ایمیل کنید. اگر مرتبط باشه و مفید در مقاله قرارش میدم، در این مقاله صرفاً سعی شده توضیحات مربوط به روش رسم این نوع نمودار داده بشه، در هر رشته ی تخصصی میتوان این نوع نمودار را ترسیم کرد.

  30. شيما

    سلام من باید نمودار دانکن رسم کنم برای داده های پایان نامه م
    میشه راهنمایی کنین با اکسل باید انجام داد یا spss

    1. حامد قدیمی

      سلام، با اکسل تمام انواع نمودار را میتوان ترسیم نمود، با مطالعه مقالات آموزشی میتوانید این کار را انجام دهید. در مورد SPSS آگاهی ندارم. موفق باشید.

  31. مهدی1380

    salam
    man 2 ta moteqayer daram va mikham ertebat tavani an ha ro befahmam
    masalan:ضخامت خط کش –:۲mm,2.5mm,3mm,3.5mm
    ””””””””’مقدار جابجایی—:۵۲mm,26mm,15mm,10mm
    man bayad befahmam ke meqdare jabejayi ba che tavani az zekhamate khat kesh
    rabete dare
    albate bdone estefade az ghesmatepower excel
    ba estefade az line
    sootoone A:ZEKHAMAT,,,,,,,,,,sootoone B:jabejayi,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,sootoone C:BE TAVAN RESIDE YE ZEKHAMAT
    hala nemidonam chetory bayad nemodaresho rasm konam
    ba estefade az nemodare SCATTER balaye bala samte chap(avvalin nemodar)
    tanks

    1. حامد قدیمی

      سلام، نمودار Scatter مناسب ترین گزینه میباشد. شما ابتدا باید از Log برای بدست آوردن توان مورد نظر استفاده کرده و نمودار مورد نظر را رسم نمایید. موفق باشید.

  32. شاداب

    با سلام
    ممنون از پستتون
    یه سوال
    میشه نمودار scatter رو با برازش نمایی (exponential) رسم کرد با این شرط که خط برازش داده شده حتما از نقطه اول داده هامون رد شده باشه؟
    ممنونم

    1. حامد قدیمی

      سلام، خواهش میکنم، شما میتوانید یک سری نقاط پراکنده ترسیم کنید و با استفاده از قابلیت Add Trend line یک Trend line به صورت Exponential به نمودار خود اضافه نمایید. لطفاً امتحان کنید و نتیجه را منعکس نمایید.

  33. پریا

    سلام
    واقعا ممنون از آموزشتون
    من میخواستم یه خط به گزینی برای نمودار نقاط پراکندم هم رسم کنم
    اینو چجوری رسم کنم؟

    1. حامد قدیمی

      سلام، بر روی داده ها (در نمودار رسم شده) کلیک راست نموده و گزینه ی Add Trend line را انتخاب نمایید. سپس یک Trendline به صورت Linear بر روی نمودار اضافه کنید. توضیحات بیشتر در سایت موجود میباشد. موفق باشید.

  34. مریم

    سلام میشه نمودار این داده هارو بکشید.ممنون میشم.یه هفتس نمی تونم….خطی…xها-۰-۷-۶-۴-۳-۱۰ yها۱٫۳۵۶۳
    ۱٫۹۱۹۷
    ۱٫۴۱۷۵
    ۱٫۴۰۸۲
    ۱٫۴۰۷۱
    ۱٫۴۴۵۵

    1. حامد قدیمی

      سلام، لطفاً مطابق مراحل توضیح داده شده در مقاله عمل کنید. اگر موفق نشدید فایل خود را از قسمت “تماس با ما” برای بنده ارسال نمایید. موفق باشید.

  35. marigold

    سلام ممنون از توضیحات مفصل توون و وقتی که برای مخاطبان میذارید
    منم یه جایی گیر کردم
    مقدار یه نقطه بهینه رو میخام که محل برخورد دو منحنیه
    هردو مقادیر ایکسشون مشترکه ولی تغییرات y در یکی صعودی و دیگری نزولی هست
    ضمن اینکه رنج مقادیر y خیلی متفاوته یکی محدوده کمتر از یک هست و دیگری بین ده تا شصت
    ایا از روی منحنی با دو محور Y که بصورت مجازی متناسب باهم رسم میشن، انتخاب نقطه برخورد صحیح است؟؟

    1. حامد قدیمی

      سلام، متشکرم، برای بدست آوردن نقطه تقاطع بهتر است از روابط ریاضی استفاده نمایید. نمودارها در اکسل صرفاً به صورت شماتیک نمودار را نشان میدهند و نمیتوان محل تقاطع دو نمودار را به عنوان داده از انها استخراج کرد. موفق باشید.

    1. حامد قدیمی

      سلام، اگر منظور شما نمودار سه بعدی است که آموزش آن در سایت قرار گرفته است و اگر منظور شما از نمودار سه محوره نموداری با دو محور عمودی میباشد، لطفاً توجه داشته باشید که اضافه کردن محور عمودی دوم در صورت نیاز در نمودارهای اکسل ممکن است و در مبحث ویرایش نمودارها میتوانید در این مورد اطلاع کسب نمایید. موفق باشید.

  36. سعید

    سلام با استفاده از نمودار پراکنده یا روش های دیگر چطوری همچین نموداری رسم کنم،من هر کاری کردم نشد فقط نقاط میاد و لاینش نمیاد؛همانطور که در عکس مشخصه بعضی از سلول ها خالی هستند؛مثالی که شما زدین همه نقاط در محور x یکی هستند من می خوام مثل تصویری که لینکشو دادم باشه،ممنون میشم توضیح بدین چطوری این کار رو انجام بدم،من از اکسل ۲۰۱۶ استفاده می کنم نشد

  37. سعید

    برای توضیحات تکمیلی من می خوام ناخالصی تجمعی این فایل رو برای A-B-C روی نمودار با تاریخ هاشون بیارم؛مشکلم اینه که نقاط میاد ولی لاین نمیشه؛دقیقا مثله تصویری که در نظر قبلی فرستادم اگه روششو بگین حل میشه مشکلم؛در کل چطوری این جدول رو روی نمودار بیارم

  38. سعید

    برای توضیحات تکمیلی من می خوام ناخالصی تجمعی این فایل رو برای A-B-C روی نمودار با تاریخ هاشون بیارم؛مشکلم اینه که نقاط میاد ولی لاین نمیشه؛دقیقا مثله تصویری که در نظر قبلی فرستادم اگه روششو بگین حل میشه مشکلم؛در کل چطوری این جدول رو روی نمودار بیارم

    لطفا عکس قبلی رو با این جایگزین کنید با تشکر

    1. حامد قدیمی

      سلام، فقط کافیست نوع نمودار Scatter ترسیم شده را تغییر دهید و از نوع خط دار استفاده نمایید. لطفاً فیلم آموزشی را به دقت مشاهده کنید. موفق باشید.

  39. سعید

    سلام
    من ویدیوتون رو دیدم متوجه شدم چطور خطیش کنم از قسمت hidden فقط چرا نمی تونم در محور x تاریخ ها رو بیام و اعداد نشون میده؟

    1. حامد قدیمی

      سلام، مقوله تاریخ در اکسل کمی پیچیده است، تاریخ ها در اکسل عدد هستند، لطفاً مقاله توابع تاریخ و زمان را مطالعه نمایید. موفق باشید.

  40. جواد

    سلام یه نمودار scatter میخواهم رسم کنم که دو ستون یکی چپ و یکی بالا باشه و همچنین دومحور یکی بالا و یکی پایین به این صورت که یه منحنی با محور پایین و ستون راست رسم بشه و یه منحنی هم با محور بالا و ستون چپ لطفا راهنمایی کنید.

  41. avani

    ممنون از اموزش خوبتون. می خواهم روی نقطه های این نمودار عدد بگذارم.چطور میتوان گذاشت؟

  42. راضیه

    سلام واقعا ازتون ممنونم، من کار با اکسل رو بلد نبودم و از شما یاد گرفتم .خیلی کامل توضیح دادید سپاسگزارم.

  43. فهیمه

    سلام.خیلی ممنون از اموزشتون….
    من یک نمودار رسم کردم حالا میخوام مشتق بگیرم ازش و نمودار مشتق اونو رسم کنم.میشه بگید چطوری اینکار رو بکنم؟

    1. حامد قدیمی

      سلام، نمودارها در اکسل بر اساس اعداد ترسیم میشوند. بنابراین شما باید ابتدا هر نموداری را تبدیل به یک سری X و Y کنید و سپس نمودار ان را ترسیم نمایید. موفق باشید.

  44. sama

    سلام
    من نمودار رسم کردم ولی خط عمودی کنار نمودار..سمت راست قرار میگیره ؟ چطور باید انجام بدم؟

    1. حامد قدیمی

      سلام، صفحه بندی اکسل شما از راست به چپ است. صفحه را ابتدا چپ به راست کنید و سپس نمودار را مجدداً ترسیم نمایید.

  45. sara

    با سلام
    من چند تا نمودار تو اکسل رسم کردم قسمت scatter به صورت نقطه ای و trend line هم به دست آوردم
    اما نمیدونم شکل نقاط رو چطور تغییر بدم مثلا یکی دایره باشه یا کی مثلثی یا ضربدر
    میشه بگید چطور تغییر بدم ؟

  46. محسن

    سلام آقای قدیمی
    ممنون بابت سایت خوبتون
    یه سؤال دارم، ممنون میشم جوابم رو در اسرع وقت بدید، کاملاً ضروریه.
    ببینید من ۱۲ عامل دارم که مقدار x و y هر کدوم از این ۱۲ عامل رو به دست آوردم؛ حالا میخوام تو نمودار scatter این دوازده نقطه رو به جای اینکه با مقدار x یا y شون نامگذاری کنم با خود اعداد ۱ تا ۱۲ این کار رو انجام بدم؛ لطف می کنید راهنمایی ام کنید…!
    چون من ۱۲ عامل رو با اعداد ۱ تا ۱۲ نامگذاری کردم…

    1. حامد قدیمی

      سلام، در قسمت Format Data Lable گزینه Value From Cells را تیک بزنید و آدرس محدوده در بردارنده اسم های مورد نظر را انتخب کنید. موفق باشید.

  47. بهزاد ابراهیمی

    با تشکر از جنابعالی و اجرا و آموزش دقیق می خواستم نحوه برعکس کردن نمودار رو هم وضیح بدید،منظورم اینه شاخص کمتر بالا قرار بگیره و یه سازمانی که از رتبه ۳۰ به رتبه ۲ رسیده،اون نقطه ۲ در بالای نمودار قرار بگیره که نشون بده سازمان رشد کرده… مجددا از شما کمال تشکر رو دارم

    1. حامد قدیمی

      سلام، خواهش میکنم، شما باید داده ها را طوری بنویسید که عدد ۲ بزرگتر از عدد ۳۰ باشد و نمودار را بر اساس این داده های جدید ترسیم کنید. موفق باشید.

  48. امیر

    با عرض سلام و وقت بخیر
    وقتی من معادله ترند رو درج میکنم، بعد از مدتی معادله از حالت y=ax+b خارج میشه و به صورت bx-ay نوشته میشه . خواستم ببینم چطوری میشه دوباره به این جالت تبدیل کرد؟

    1. حامد قدیمی

      سلام، تا جایی که من میدانم معادله نوشته شده تغییر نمیکند. در این مورد اطلاعی ندارم، فایل نمونه را ارسال کنید تا ابراز نظر کنم. موفق باشید.

  49. پریسا

    سلام.ممنون از اطلاعاتی که در اختیارمون گذاشتین
    یه سوال داشتم از حضورتون.نموداری که میکشم تعداد نقاطش زیاده و من میخام از علامات (marker) استفاده کنم روی منحنی.اما به علت ازدیاد نقاط این علامات به هم میچسبن و یه خط با ضخامت زیاد رو نشون میدن.چجوری میتونم تعداد این مارکر ها رو کنترل کنم. که روس منحنی مشخص باشند؟

    1. حامد قدیمی

      سلام، شما میتوانید این مارکر ها را حذف کنید که نشان داده نشوند، و یا شکل انها و اندازه آنها را تغییر دهید، برای این کار از منوی Format Data Series استفاده نمایید. موفق باشید.

  50. مرتضی

    سلام وقت بخیر پس از رسم یک نمودار scatter چگونه نقطه max نمودار را مشخص کرد . با تشکر

    1. حامد قدیمی

      سلام، متشکرم، به این علت که نمودار ها بر اساس داده ها رسم میشوند و پیدا کرن ماکزیمم در داده ها کاری ساده میباشد. تا جایی که میدانم، برای مشخص کردن نقطه ماکزیمم در نمودار Scatter راهی وجود ندارد. اما میتوان با ترفندی این کار را انجام داد، و آن اینست که نقطه ماکزیمم را جدا کرد (با توابع) و برای آن یک نمدار جداگانه ترسیم کرد و فرمت آن را تغییر داد، به این ترتیب همواره نقطه ماکزیمم و یا هر نقطه داخواه دیگری متمایز میشود.

  51. JAVID

    سلام
    برای رسم چارت شبیه عکس زیر چطوری میتونیم رسم کنیم؟آموزشش رو دارین شما تو سایت؟؟
    علاوده بر x-y دو خط قرمز و آبی هم باید باشد

    با تشکر

  52. مهسا منشادی

    سلام خسته نباشید برای حذف یه نمودار به طور مجزا چه باید کرد؟
    من میخوام نمودارای ماکسیموم مینیموم ستونیم رو حذف کنم

  53. محمد

    با سلام و وقت بخیر خدمت شما. سپاس از وقتی که برای آموزش و پاسخ به پرسشها میگذارید. ولی یه سوال هم خدمتتون دارم. من یک نمودار خطی رسم کردم، اعدادی که روی محور افقی هستند، با اینکه از نظر مقدار و بزرگی با هم تفاوت دارند ولی نمودار فاصله ی اونها رو به یک اندازه نشون میده. مثلا فاصله ۰٫۰۵ تا ۰٫۰۶ و ۰٫۰۶ تا ۰٫۱۱ برابره! و این موضوع باعث میشه نمودار به شکل نامطلوبی دربیاد. برای حل این مورد چه باید کرد؟

  54. سید مهدی

    با سلام بنده یک سری نمودار خطی دارم و میخواهم نقاط عطف انها را بدست بیاورم در صورت امکان راهنمایی فرمایید. متشکرم

    1. حامد قدیمی

      سلام، برای این کار باید فرمول نویسی کنید و خود اکسل قابلیت یافتن نقاط مورد نظر روی نمودار را ندارد. موفق باشید.

  55. محبوبه

    سلام وقتتون بخیر
    من دو تا داده دارم که باید ضریب همبستگیشون رو بدست بیارم ! میشه راهنمایی کنید ؟

    1. حامد قدیمی

      سلام، برای انجام این کار باید فرمول نویسی انجام دهید. فرمول های مربوطه را در اکسل بنویسید. موفق باشید.

  56. سارا

    با سلام
    بسیار سپاسگزارم از آموزش شما. بسیار برای رساله من مفید بود. متشکرم

  57. مهسا

    ُسلام من میخواهم نموداری برای بارش ماه اردیبهشت برای سال ۸۴-۹۳ را برای ۷ شهر رسم کنم
    چگونه نام شهر ها ،داده های بارش و سال ها را در نمودار بیاورم

    1. حامد قدیمی

      سلام، میتوانید از نمودار حبابی (Bubble) استفاده کنید. لطفاً مقاله مربوطه را بخوانید.

  58. زینب

    سلام وخسته نباشید.
    من هم متوجه نشدم چطور میشه در این نوع نمودار به جای اعداد ۱،۲، … در محور افقی، مقادیر ثبت بشن. اگر ممکنه راهنمایی کنید.
    با تشکر

  59. روح اله

    سلام . مطالب بسیار مفیدی بود. میخواستم بپرسم نمودار های همبستگی را هم میتوان در اکسل رسم کرد؟ اگر جواب مثبته چگونه؟

    1. حامد قدیمی

      سلام، بله، انواع نمودار در اکسل قابل ترسیم است. لطفاً مقالات مربوطه را بخوانید.

  60. مریم

    سلام ممنون از مطالب مفیدتون
    سوال در مورد برون یابی دارم .با اکسل میشه این کار رو انجام داد؟داده ها به نحوی هستند که مقدار مجهول در قسمت منفی X قرار میگیره.هدف به دست آوردن معادله خط بعد از برون یابی

    1. حامد قدیمی

      سلام، بله، ولی نه از روی نمودار، بلکه باید برای داده های خود فرمول نویسی کنید.

  61. مریم

    با سلام میخواستم بپرسم برای یک نموداری مثل gpc که چندین پیک دارد بعد از جداسازی پیک ها با نرم افزار اوریجین چطور میتونیم سطح زیر هر پیک را مشخص کنیم؟
    آیا با اکسل امکان پذیره؟

    1. حامد قدیمی

      سلام، خیر، تا جایی که میدانم در اکسل این کار ممکن نیست، مگر اینکه بر روی داده ها فرمول تویسی کنید. موفق باشید.

  62. ناهید

    سلام
    یسری داده دارم که مقدار یکی خیلی بیشتره برای همین تفاوت داده های دیگه در نمودار به چشم نمیاد، امکانش هست ی راه حل ارائه بدید، ممنونم

    1. حامد قدیمی

      سلام، بله، نمودار را به صورت لگاریتمی رسم کنید. در این مورد جستجو کنید. حتماً موفق میشوید.

  63. عماد

    سلام
    میخواستم در نمودار Scatter در محور افقی اعداد بر عکس از بزرگ به کوچک باشن . مثلا به جای ۰ تا ۵۰۰۰ از ۵۰۰۰ شروع و به صفر ختم بشن. یعنی در واقع نمودار ۱۸۰ درجه برعکس بشه. با مرتب کردن داده ها قبل از رسم نمودار انجام نشد نمودار باز هم از صفر شروع می شود. لطفاراهنمایی کنید.
    ممنون.

    1. حامد قدیمی

      سلام، انجام این کار مشکل ماهیتی دارد و با نفس کاربرد نمودار تناقض دارد. لذا انجام این کار ممکن نیست.

  64. مریم

    با سلام
    من دو سری داده دارم که محور x یکسان اما محور y متفاوت دارن و میخوام داخل یه نمودار هر دوتا رو بکشم اما میخوام محورای yمجزا و پشت سر هم بیوفتن. سرچ کردم ولی آموزش ها به این نحو بود که محور y یه سرس داده رو سمت راست و داده بعدی رو سمت چپ میاورد. ولی من میخوام پشت سر هم روی یه محور باشن

  65. امین

    سلام
    خسته نباشین
    راستش یه روش رسم نمودار هس
    این شکل که فرمول و نقطه ی شروع و پایان و تعداد نقاط بینشونو میدی
    بعد برات رسم میکنه
    اینو میشه توضیح بدین؟؟؟

    1. حامد قدیمی

      سلام، سلامت باشید، متاسفانه من چنین روشی در ابزار های اکسل سراغ ندارم، احتمالاً یک Add-Ins به اکسل مورد نظر شما اضافه شده ک این کار رو انجام بده.

  66. شیما

    سلام من میخام نمودار ۳۰ سال بارندگی یه شهر و بکشم چکار کنم که محور افقی به جای عدد ۱ از ۸۱ شروع بشه و با ۹۵ تموم بشه خواهشا بگید ممنون

    1. حامد قدیمی

      سلام، باید در قسمت Axis Format مقادیر ابتدا و انتهای نمودار را انتخاب نمایید. موفق باشید.

  67. پویا توکلی

    با عرض سلام و خسته نباشید
    اگر بخواهیم برای نمودار scatter رسم شده تعداد ۲ عدد trend رسم کنیم چگونه امکان پذیر است؟
    منظور این است که اگر بالفرض داده هایی بین ۱ تا ۱۰ و اعداد متناظر با آن را به صورت scatter رسم کنیم چگونه می توان یک trend برای داده های ۱ تا ۵ و یک trend دیگر برای داده های ۶ تا ۱۰ بر روی یک نمودار رسم کرد؟
    با تشکر

    1. حامد قدیمی

      سلام، برای این کار نیاز است که شما دو نمودار جداگانه ترسیم کنید و برای هر نمودار Trend متناظر را ترسیم نمایید. موفق باشید.

  68. Sh. Bksd

    سلام ببخشید برای رسم همون جدول اول برنامه که شامل Y1 y2 y3 میشه. از کجا باید شروع کنم ؟

    1. حامد قدیمی

      سلام، مراحل رسن را مانند مقاله دنبال کنید، ابتدا از تعریف سری شروع کنید.

  69. علیرضا

    سلام
    بسیار مفید بودند
    مشکلی که داریم اینه که: ما نمودارهایی داریم که الان بصورت عکس هستند و داده های اکسل آنها را نیز نداریم.
    به چه روشی میشه نمودار را از شکل عکس به نمودار با قابلیت تغییر در اکسل وارد کرده و داده های اکسل را بازیابی یا دوباره عدد سازی کرد.
    تشکر

    1. حامد قدیمی

      سلام، ابتدا باید اعداد X و Y را استخراج کنید، میتوانید از نرم افزاری مشابه AUTOCAD استفاده کنید، موفق باشید.

  70. هوشیار

    با سلام و خسته نباشید. اگه دو سری داده xوy به تعدا د هرکدام ۱۰ ورودی داشته باشیم اکسل خودش می تونه یه رابطه غیر از اون چیزهای که در trend داره پیش بینی بکنه؟

  71. فرزانه

    سلام.با تشکر از وقتی که برای آموزش و پاسخگویی اختصاص میدین.R به توان ۲ در نمودار در کنار فرمول نمودار به چه معناست؟

    1. حامد قدیمی

      سلام، r2 در آمار دارای معنا میباشد، با توجه به این عدد میتوان تخمین زد نمودار رسم شده بر اساس داده ها تا چه میزان به واقعیت داده ها نزدیک میباشد، مقدار این عدد در این مطالعات معیاری جهت سنجش درستی نمودار است، برای مطالعه بیشتر لطفا جستجو ننایید. موفق باشید.

  72. مهلا

    سلام خسته نباشید… ببخشید در این معادله ای ک اکسل داده دقیقا شیب چی میشه؟ y=_5E_05x+0/0071

  73. رها

    سلام
    من ی سری نمودار اسکاتر دارم که باید شیب های اون نمودار هارو توی شیت دیگه ای وارد کنم
    تعداد اکسل ها و نمودار هام زیاده که اگه بخوام تک تک شیب رو به صورت دستی کپی پیست کنم خیلی طول میکشه
    راه حل دیگه ای دارید که من بتونم شیب نمودارهام رو بردارم

    1. حامد قدیمی

      سلام، به نظر من برای بدست آوردن شیب ها فرمول نویسی انجام بدید و به این ترتیب میتوانید راحت تر داده ها را منتقل کنید.

  74. علی

    با عرض سلام و خسته نباشید.لطفا من رو راهنمایی کنید.خیلی ضروریه.ممنونم.
    من میخوام نمودار خطی برای داده های قیمت بازار فارکس رسم کنم و وقتی داده ها رو وارد میکنم متاسفانه داده ها از آخر به اول رسم میشن.یعنی مثلا اول قیمت روز ۵م رسم میشه بعد روز۴م و همینطور تا روز اول.و اینکه مثلا در داده های من بجای اینکه نمودار از جنوب غرب به شمال شرق بره از شمال غرب به جنوب شرق میره.نمیدونم متوجه شدید یا نه؟

    1. حامد قدیمی

      تنظیمات صفحه اکسل باید چپ به راست باشد و سپس نمودار ترسیم گردد در صورتی که تنظیم صفح اکسل شما راست به چپ باشد نمودار برعکس انتظار ترسیم میشود. موفق باشید.

  75. ملیکا

    سلام خسته نباشید من برای مقاله م چندتا نمودار باید بکشم که واقعا سخته و نمیدونم باید چکار کنم میشه راهنماییم کنید؟بتونم عکس نمودار ها رو براتون بفرستم بهم یکم توضیح بدید.یه سوال دیگه هم اینکه چطوری میشه مبدا دیاگرام رو از صفر شروع نکرد و اعداد روی نمودار باید اعداد روی محور یکی نباشن یه سوال دیگه اینکه نمیخوام محورم اعداد داشته باشه و شکل شماتیک میخوام نمیدونم چطوری بکشم اگه بتونم عکس نمودارا رو براتون بفرستم متوجه منظورم میشید

    1. حامد قدیمی

      سلام، برای تغییر نقطه شروع محور ها باید از منوی Format Axis استفاده نمایید و محل تقاطع محور ها را انتخاب کنید. برای رسم نمودارها میتوانید فیلم های آموزشی قرارداده شده در این مقالات را دانلود نمایید و مشاهده کنید. روش رسم و ویرایش انواع نمودارها در اکسل در این فیلم های آموزشی نشان داده شده است.

    1. حامد قدیمی

      سلام، در نموار خطی (Line) در اکسل محور افقی در واقع یک پارامتر عددی نیست بلکه صرفاً یک اندیس است، بنابراین استخراج معادل صحیح امکان پذیر نیست زیرا معادله باید به صورت راطبه ای بین X و Y باشد که در اینجا X وجود ندارد. برای داشتن یک نمودار صحیح ریاضی و علمی داده های خود را در نمودار Scatter ترسیم نمایید و با استفاده از اضافه کردن Trendline برای داده های میتوانید معادله Trendline ترسیم شده را به اکسل خود اضافه نمایید. لطفاً مقاله رسم نمودار Scatter را مطالعه بفرمایید. موفق باشید.

  76. HSA

    سلام من می خواستم درصد اختلاف دو نمودار اسکتر رو با هم حساب کنم ممنون می شم کمکم کنید

    1. حامد قدیمی

      سلام، این کار باید بر روی داده ها و توسط فرمول نویسی انجام شود، در اکسل نمیتوان بر روی نمودارهای ترسیم شده عملیاتی به این صورت انجام داد. موفق باشید.

  77. omid

    سلام
    در این ویدیو ها آیا ” نمودار نقاط پراکنده در اکسل یا Scatter Chart ” که در صفحه انواع نمودارها بهش اشاره شده ،،، دراینجا مرتبط هسش و میتونم اموزش این نوع چارت رو از ویدیو ببینم یا ن؟
    ممنون

  78. امید

    با سلام
    برای نامگذاری محور افقی در کادر اکسل قسمت ستون A , اعداد انگلیسی می نویسم ولی خروجی آن روی محور و شکل به صورت فارسی است . چطور خروجی ما اعداد انگلیسی باشد

    1. حامد قدیمی

      سلام، زبان اول سیستم شما فارسی است و به همین علت نمودار فارسی ترسیم شده، تنظیمات ویندوز را تغییر دهید و نمودار را مجدداً ترسیم نمایید. موفق باشید.

  79. aghadadi

    با سلام
    میخواستم بدونم در اکسل این ویژگی وجو د داره که یک تنظیمات کلی برای نمودار ها انجام بدیم که در این صورت هرچه نمودار رسم میکینم طبق همون تنطیمات رسم بشه؟یا خیر؟
    ممنون از راهنماییتون

    1. حامد قدیمی

      با سلام، خیر، میتوانید نمودار قبلی را کپی کنید و داده های جدید را بر روی آن وارد نمایید. موفق باشید.

  80. khanehpak

    گرافیک نمودارها خیلی پایین و سادس راهی وجود داره که گرافیک اونها را بهتر کنیم برای کارهای گرافیکی میخوام

    1. حامد قدیمی

      سلام، تا جایی که میدانم در این مورد در اکسل تنظیماتی وجود ندارد. موفق باشید.

  81. حسین

    با سلام و تشکر اگر داده های ما خیلی زیاد بود ، در واقع رنج عدد معینی که در یک بازه ی ثابت در طول روز های زیادی از چندین سال رو بخواهیم رسم کنیم ، چگونه میشه همه رو در یک نمودار گنجاند، و هر روزی رو به راحتی پیدا کرد ، ممنون اگر راهنمایی بفرمایید

    1. حامد قدیمی

      سلام، اگر تعداد داده های شما زیاد باشد، بالتبع زمانی که نمودار در اکسل را ترسیم میکنید، نمیتوانید همه داده ها را با جزییات مشاهده نمایید، برای بهتر دیدن داده ها، توصیه میشود ابتدا داده های خود را خلاصه نمایید، مثلا در صورتی که از Pivot Table استفاده کنید، میتوانید داده های بسیار زیاد را به صورت معنا داری خلاصه و تحلیل نمایید. همچنین در صورتی که رنج داده های شما (مثلا ارتفاع ستون ها در نمودار ستونی) خیلی زیاد باشد، مثلا شما ستون هایی در حدود ۱۰ دارید و ستون هایی در حدود ۱۰۰۰، در این مورد، پس از رسم نمودار متوجه میشوید که ستون های کوچک تر به هیچ و جه قابل شناسایی و تفکیک از یکدیگر نمیباشند، برای ترسیم این نوع داده ها، اعداد را در مقایس لگاریتمی تبدیل و ترسیم نمایید، به این ترتیب اعداد در حدود ۱۰، ستون هایی به ارتفاع ۱ میباشند و اعداد در حدود ۱۰۰۰ ستون هایی به ارتفاع ۳٫

  82. meysam isanezhad kachavi olia

    سلام خوب هستین

    چگونه خط کشی داخل نمودار پاک کنیم فقط در خارج جایی که اعداد ست خط کشی باقی بماند یعنی فاصله اعداد به شورت یک خط کش باشه
    باتشکر

    1. حامد قدیمی

      سلام، Grids را انتخاب کنید و Delete نمایید و یا اینکه نمودار را انتخاب کنید و در Format Tab و Design Tab مربوطه نمایش Grid ها را غیر فعال نمایید. برای یادگیری جزییات، مقاله مربوط به ویرایش نمودارها را بخوانید.

  83. ناهید

    سلام
    فرمت عددی که توی سلول های جدول قرار میگیره مهمه از چه نوعی باشه (اعشار یا صحیح و …)
    من میخوام این مورد برای نمودارهای ترکیبی میله ای و خطی به کار ببرم !

    1. حامد قدیمی

      سلام، شما به عنوان کاربر همواره میتوانید فرمت اعداد وارد شده در سلول ها و نمودارها را تعیین نمایید و تغییر دهید، اینکه کدام فرمت عددی برای شما مناسب است کاملا بستگی به داده ها شما دارد، کاربری که با اعداد بزرگ سر و کار دارد ترجیح میدهد از فرمت عددی Scientific استفاده نماید، یا مثلا برای بعضی داده ها تعداد رقم اعشار مهم است و برخی داده ها اصولا باید عدد طبیعی و بدون اعشار باشند، پس فرمت عددی را شما به عنوان کاربر و با توجه به ماهیت اعداد خود در اکسل انتخاب میکنید.

  84. پژمان

    سلام خسته نباشین. بنده یک نمودار لاین دارم که پیشرفت ماهیانه رو نشون میده به صورت صعودی.. حالا اگه بخوام این نمودار از صفر شروع بشه باید چیکار کنم؟! چون ماه اول عدد داره از ماه اول و درصد مثلا ۵ شروع میکنه. من میخوام دقیقا از صفر شروع بشه

    ممنون از شما

    1. حامد قدیمی

      سلام، میتوانید داده ای به مقدار صفر به داده های خود اضافه نمایید. به این ترتیب شروع نمودار از صفر میشود. موفق باشید.

دیدگاهتان را بنویسید؟