صفحه بندی در اکسل و پرینت

کاربران در خیلی از موارد نیاز دارند فایل اکسل خود را صفحه بندی نمایند، بدین معنی که همانند یک فایل Word، فایل اکسل آنها دارای صفحه با تمام مشخصات مانند شماره صفحه، عنوان، Header، Footer، حاشیه، Orientation، Page Size و … باشد و در عین حال سلول های اکسل را بتوان همانند قبل فرمول نویسی نموده و از امکانات صفحه گسترده نیز بهره مند شد. در مواردی که نیاز است فرمول شیت های ایجاد شده در اکسل به عنوان پیوست مدارک مورد ا ستفاده قرار گیرند و یا اکسل ایجاد شده قرار است به عنوان یک گزارش در اختیار کارفرما قرار داده شود توصیه میشود از گام نخست اکسل را به صورت صفحه بندی شده با سایز صفحه دلخواه ایجاد نمود تا در آینده و هنگام پرینت با مشکل مواجه نشد.

صفحه بندی و پرینت در اکسل

بسیاری از کاربران با Print اطلاعات در اکسل به دلیل صفحه گسترده بودن این نرم افزار با مشکل برخورد میکنند، بحث پرینت در اکسل در دو حالت بررسی میشود، در حالت اول، کاربران نیاز به پرینت گرفتن از فایل های اکسل صفحه بندی شده دارند (که در این مقاله بررسی میشود)، در این صورت، هنگام پرینت گرفتن تنظیمات خاصی مورد نیاز نیست زیرا کاربر در زمان صفحه بندی، کلیه تنظیمات کلیدی مورد نیاز را انجام داده است. در حالت دوم، کاربر نیاز به پرینت گرفتن یک جدول، چند سلول، قسمتی از یک شیت  و یا یک نمودار دارد، در این حالت تنظیمات پرینت در اکسل کمی پیچیده تر میباشد که در مقاله بعدی این امر مورد بررسی قرار میگیرد.

صفحه بندی در اکسل

نکته ی مهم این است که در صورت نیاز به اکسل صفحه بندی شده توصیه می گردد از اولین گام ایجاد فایل اکسل خود، صفحه نمایش اکسل را در حالت Page Layout قرار دهید و Header، Footer، حاشیه، عنوان، شماره صفحه و آنچه نیاز دارید در صفحات اکسل شما قرار گیرد را تعیین نموده و سپس اقدام به فرمول نویسی و تکمیل فایل خود نمایید.

نمودار زیر صفحه بندی در اکسل را شرح می دهد.

صفحه بندی اکسل

با توجه به ماهیت صفحه گسترده بودن اکسل، به شما اجازه داده نخواهد شد که پارامترهای صفحه بندی خود مانند حاشیه، اندازه صفحه، مقیاس بندی، افقی یا عمودی بودن، عکس زمینه، Page Break و خواص دیگر را برای هر صفحه ی خود جداگانه تعریف نمایید و این خواص برای تمام صفحات یکسان خواهد بود پس در ابتدای کار خود، در مورد تنظیمات صفحه بندی فایل اکسل خود تصمیم بگیرید و بنا به نیاز آن را تعیین نمایید.

تنظیمات صفحه در اکسل

اگر از فایل اکسل خود به صورت صفحه بندی شده استفاده می نمایید (Page Layout) احتیاج به تغییر ظاهر صفحات خود و بهینه نمودن آنها به منظور قرار دادن در مدارک یا اعمال Template مورد نظر کارفرما یا صرفاً ملموس تر نمودن حاصل کار خود دارید. به عنوان گام اول نحوه نمایش صفحه اکسل خود را به حالت Page layout در بیاورید. در تب View در اکسل و در گروه Workbook View بر روی گزینه Page Layout کلیک نمایید. پس از نمایش صفحه اکسل به صورت صفحه بندی شده میتوانید سایر تنظیمات زیر را از تب Page Layout انجام دهید.

حاشیه صفحات در اکسل

از مسیر زیر می توانید حاشیه بندی صفحات خود را در اکسل تغییر دهید.

Margin excel

در اینجا می توانید حاشیه های پیشنهاد شده اکسل را بپذیرید و یا برای خود حاشیه ی دلخواه تعریف کنید.

لازم به ذکر است واحد فاصله حاشیه ها از لبه کاغذ میتواند بر اساس میلیمتر یا اینچ باشد، جهت تغییر واحد اندازه گیری در منوی File وارد Excel Option شده و در تب Advanced ودر قسمت Display واحد خط کش Ruler Unit را تغییر دهید و میلیمتر را انتخاب نمایید.

سایز صفحه در اکسل

از مسیر زیر می توانید سایز صفحات خود را در اکسل تغییر دهید.

سایز صفحه اکسل

اکسل بسته به سایز صفحه ای که شما تعیین مشخص می کنید، تعداد سطر و ستون های هر صفحه را تعیین می نماید، با کمی دقت می توانید به منطق صفحه بندی در اکسل پی ببرید.

هنگام تعیین سایز، حاشیه و دیگر پارامترهای صفحه بندی همواره تعداد سطر ها و ستون های قرار داده شده در یک صفحه را مورد توجه قرار دهید تا در فرمول نویسی سلول های خود دچار مشکل نشوید

افقی یا عمودی بودن صفحات در اکسل

برای تعیین افقی یا عمودی بودن صفحات اکسل خود (Page Orientation) می توانید مسیر زیر را دنبال نمایید.

orientation excel

قرار دادن عکس زمینه در اکسل

از مسیر زیر می توانید عکس دلخواه را در زمینه ی صفحات فایل اکسل خود قرار دهید. البته با توجه به افزایش حجم فایل شما استفاده از Background توصیه نمیشود.

عکس پشت زمینه اکسل

Page Break در اکسل

توسط دستور Break در اکسل می توانید تعداد سطر های صفحات اکسل خود را تعیین نمایید. برای این کار از مسیر زیر اقدام کنید.

Page Break Excel

Header و Footer در اکسل

شما در اکسل می توانید همانند نرم افزار Word برای صفحات خود Header و Footer تعیین کنید. در اکسل Header و Footer صفحات به صورت پیش فرض به سه قسمت وسط، چپ و راست تقسیم شده است. به کاربر این امکان داده شده که برای هر قسمت موارد زیر قرار دهد.

  • عکس (Picture) و امکان ویرایش آن ها (Format Picture)
  • شماره صفحه (Page Number)
  • تعداد صفحات (Number of Pages)
  • زمان فعلی (Current Time)
  • تاریخ فعلی (Current Date)
  • مسیر فایل اکسل شما (File Path)
  • اسم فایل اکسل شما (File Name)
  • اسم Sheet اکسل شما که صفحات در آن قرار دارند (Sheet Name)

برای دسترسی به موارد فوق بر روی Header یا Footer صفحات اکسل خود کلیک کنید، در اینجا شما می توانید با انتخاب هر کدام از قسمت های Header و Footer در تب Design که با کلیک بر روی این قسمت ها فعال شده است به سلیقه خود هریک از ۸ مورد ذکر شده را در قسمت وسط، چپ و یا راست Header و Footer خود قرار دهید.

Header & Footer

Header & Footer Excel

پرینت فایل اکسل صفحه بندی شده

پس از پایان صفحه بندی، فایل اکسل خود را تکمیل نمایید و در نهایت به منظور پرینت گرفتن، Ctrl+P را فشار دهید و یا از تب File بر روی گزینه Print کلیک نمایید. در پنجره Print Previews تنها کافیست:

  • تعداد نسخه پرینت مورد نیاز را مشخص نمایید.
  • نام پرینتر را مشخص نمایید.
  • صفحات مورد نظر جهت پرینت گرفتن را مشخص نمایید.
  • در مورد Collated یا Uncollated بودن پرینت در صورت نیاز به تهیه چند نسخه پرینت تصمیم گیری کنید.

سایر تنظیمات در زمان صفحه بندی انجام شده است و تنها کافیست با کلیک بر روی دکمه پرینت، صفحات خود را پرینت بگیرید.

دوره آموزشی تصویری صفحه بندی و پرینت در اکسل

مدرس دوره: حامد قدیمی

Print Course in Excel

حاصل دوره: آشنایی کامل با فرایند صفحه بندی و روش پرینت گرفتن اکسل های صفحه بندی شده، پرینت گرفتن نمودارها، جداول و محدوده ها

سرفصل های دوره:

  • انواع روش نمایش صفحه Workbook Views و صفحه بندی در اکسل
  • محدودیت های صفحه بندی در اکسل
  • دلایل انجام صفحه بندی در اکسل
  • استفاده از Page Layout، Margins، Background، Page Breaks، Ruler، Orientation و Size صفحات
  • تعیین واحد اندازه گیری در Excel Option
  • پرینت گرفتن Heading ها، خطاها و کامنت ها و Grid-line
  • تنظیمات و المان های Header و Footer برای صفحات اکسل
  • پرینت فایل های اکسل صفحه بندی شده
  • پرینت Collated – Un-Collated
  • تنظیمات پرینت، پرینت گرفتن یک محدوده یا یک جدول Print Selection به صورت Fit to و Adjust
  • پرینت گرفتن نمودارها Print Selected Chart
  • تعیین Header و Footer، تعیین Margin، Page Size، Collated، Orientation
  • تعیین یک یا چند سطر یا ستون برای پرینت در تمام صفحات
  • پرینت گرفتن Heading ها، خطاها و کامنت ها،Grid-line و Print Selected Chart, Print Selected Table, Print Selection

برای خرید دوره آموزشی صفحه بندی و پرینت در اکسل بر روی این لینک کلیک نمایید.

فیلم معرفی دوره آموزشی در ادامه مقاله قابل مشاهد است:

اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی: share on facebook share on google plus share on linkedin

۸۹ نظر

  1. داود رحیمی

    سلام ممنون از سایت خوبتون ! یه سوال داشتم چگونه می توان فقط تعداد خاصی سطر و ستون در یک sheet داشت و بقیه رو حذف کرد؟ ممنون میشم اگه راهنمایی کنید

    1. حامد قدیمی

      سلام، متشکرم، برای اینکار شما باید سطرها و ستونهای اضافه رو Hide کنید، یعنی مثلاً اگر سطر های ۱ تا ۱۰۰ را احتیاج دارید باید سطرهای ۱۰۱ تا ۱۰۴۸۵۷۶ (در اکسل ۲۰۱۳) را مخفی کنید، قطعاً کار بسیار زمانبری خواهد بود، با ماکرو نویسی میتوان کدی نوشت که اینکار را به صورت اتوماتیک انجام دهد. موفق باشید.

  2. غلامرضا

    باسلام موقع چاپ مطالب نوشته شده تواکسل یک صفحه ونیم چاپ میشود چه کار باید کرد؟

    1. حامد قدیمی

      شما باید در قسمت Page Setup و در قسمت Scaling اندازه ها را طوری تنظیم نمایید که نوشته های شما در یک صفحه جا شوند، و یا اینکه سایز برگه ی خود را تغییر دهید، در نهایت اگر از فونت کوچکتر و سلول های کوچکتر استفاده کنید نوشته های شما فضای کمتری اشغال میکنند. موفق باشید.

  3. لیدا

    با سلام
    من یک سوال داشتم، من یک فایلی داشتم که دارای چندین صفحه بود و همه را ذخیره کرده بودم، ولی متاسفانه نمیدونم چرا تمام صفحات را نمایش نمیده و فقط صفحه آخر را نمایش میده.
    در کامپیوتر های دیگر صفحات هست ولی در کامپیوتر خودم نیست. فکر میکنم یک تنظیمی به هم خورده، اگه لطف کنید راهنماییم کنید ممنون میشم.
    با تشکر

    1. حامد قدیمی

      سلام، منظور شما از “صفحه”، شیت (Sheet) هست؟ شیت ها را میتوان مخفی کرد، تنها در این حالت هست که نشان داده نمیشوند، اگر منظور شما از “صفحه”، اطلاعات موجود در یک شیت که صفحه بندی شده است میباشد! در این حالت، تنظیمات پیشفرض اکسل نمیتواند مانعی برای نشان داده نشدن اطلاعات باشد! یعنی تا جایی که من میدانم، در اکسل نمیتوانیم تنظیماتی انجام دهید که مثلاً یه بخشی از اطلاعات فایل باز شده را نشان بدهد و یه بخشی را نشان ندهد! مگر اینکه آن تنظیمات روی همان فایل مثلاً کد نویسی شده باشند یا به نوعی وجود داشته باشند!
      به هر حال بیش از چیزی به ذهن من نمیرسه، در قسمت “تماس با ما”، اگر تمایل دارید، میتوانید فایل خود را برای من ارسال کنید، سر فرصت نگاهی خواهم انداخت. موفق باشید.

  4. مصطفی ابوطالبی

    با سلام و تشکر از شما
    ببخشید اگر بخواهیم صفحه بندی از صفحه دوم و از شماره ۱ شروع شود چه کار باید انجام دهیم؟
    ممنون.

    1. حامد قدیمی

      سلام، خواهش میکنم، در تب Design مربوط به Header یا Footer گزینه Different First Page را تیک بزنید. موفق باشید.

  5. سعيد

    با سلام و عرض تشکر
    دوست عزیز اگه بخوایم شماره گذاری در قسمت دلخواهی از صفحه یا سلول دلخواهی قرار بگیره و به طور خودکار شماره گذاری انجام بشه،آیا فرمول یا روشی هست یا خیر؟ممنون میشم راهنمایی کنید.

    1. حامد قدیمی

      سلام، متشکرم، تا جایی که من اطلاع دارم تنها در Header یا Footer میتوان شماره گذاری را تعریف کرد. قطعاً با فرمول نویسی و ماکرو نویسی هم میتوان این کار را انجام داد، یعنی شما ماکرویی بنویسید که در یک سلول خاص شماره صفحه را وارد نماید. موفق باشید. اگر راهی پیدا کردید ممنون میشم برای ما هم بیان کنید.

  6. مهدی

    با سلام و احترام . اگه بخوام عنوانی که در سطر اول می نویسیم با پر کردن سطر های بعد سطر اول ثابت بمونه باید چه کار کنیم.
    ممنون میشم جوابو برام ایمیل کنید
    باسپاس

    1. حامد قدیمی

      سلام، اگر داده های شما به صورت جدول هستند باید از Freeze استفاده کنید، لطفاً مقاله مربوطه را مطالعه نمایید. اگر داده های شما به صورت صفحه بندی میباشند که باید از Header یا Footer استفاده کنید. موفق باشید.

    1. حامد قدیمی

      سلام، تا جایی که من میدونم برای هر شیت باید هدر جداگانه تعریف کرد. و نمیتوان یک هدر همزمان برای چند شیت ایجاد نمود.

  7. محمود

    با سلام وخسته نباشید
    یه مشکلی من دارم .وقتی یه فایل اکسل باز است فایل اکسل دوم که میخوام باز بکنم سیستم اینقدر کند میشه که اخطار بستن برنامه ها رومیدم منم مجبورم فایلهای اکسل ببندم و تک تک باز کنم اگه ممکنه راهنمایییم کنید که مشکل از سنگین بودن فایلهامه یا چیز دیگه . باتشکر

    1. حامد قدیمی

      سلام، در بسیاری از موارد مشکلی که شما دارید در مورد فایل اکسل نیست، ممکن است فایل اکسل را از روی شبکه باز کنید و یا کامپیوتر شما به دلیل ارتباط با شبکه مشکل پیدا کرده باشد (لطفاً این فایل اکسل را در کامپیوتر های دیگر هم امتحان کنید). لطفاً در اینصورت، بدون اتصال به هر شبکه ای از فایل های اکسل استفاده نمایید و این مشکل را با متخصص این امور مطرح کنید. در صورتی که مشکل به شبکه ارتباطی ندارد و از فایل اکسل شما بر روی همه کامپیوتر ها همین قدر کند اجرا میشود، به این معنی است که فایل سنگینی دارید، تا جایی که میتوانید از ابزار های گرافیکی و فرمت سلول ها کم کنیدف حتی برای سلول ها Border هم تعریف نکنید، عکس، فیلم و سایر اشیا را تا جایی که میشود از فایل های اکسل حذف کنید. موفق باشید. لطفاً نتیجه را همینجا اعلام کنید.

  8. امید

    سلام و درود
    تبریک و تشکر بابت سایت آموزشی و کاربردی فوق العاده ای که دارید.
    بنده به یک مشکل برخوردم و نتونستم راهی برای برطرف کردنش پیدا کنم اون هم این هست که با ایجاد هدر و وارد کردن داده در هر یک از سلول های آن در یک شیت بصورت خودکار داده ها در تمام صفحات تکرار می شه حالا من می خواستم یکی از این سه سلول هدر یا فوتر مستقل باشه و داده های وارد شده بهش رو به صفحات دیگه تعمیم نده که موفق نشدم.
    خواستم از راهنمایی شما در این مورد بهرمند بشم که راهی برای رفع این مشکل هست؟

    سپاس

    1. حامد قدیمی

      سلام، خواهش میکنم، میتوانید از برای هدر های متفاوت باید از شیت های مختلف استفاده نمایید. یا اینکه هدر خود را در سلول های اکسل ایجاد کنید و نه در محل تعیین شده برای هدر ها. موفق باشید.

  9. علی

    با سلام
    فایل های اکسل من قابل پرینت نیستند.
    قسمت page setup هم غیر فعاله.
    چطور مشکلم رو میتونم حل کنم؟

    1. حامد قدیمی

      سلام، احتمالاً اکسل شما Protect شده است و قابل ویرایش نمیباشد. به صورت عادی همیشه میتوان اکسل را پرینت گرفت.

  10. کاظم چکاوه

    با سلام و عرض خسته نباشید و تکر فراروان از سایت فوقالعاده تون امیدوارم همیشه موفق باشید
    من یکسری اطلاعات دارم و میخوام ازشون یک نمودار درست کنم سوالم اینهکه من از نمودار ستونی استفاده میکنم من ۱۰ تا روستا دارم میخوام با نمودار مشخص کنم که در هر روستا چند تا اتفاقات آب داشتیم یاکدوم روستا بیشتر بود کدوم کمتر وقتی نمودار میگیرم تعداد اتفاق نشون نمیده کار کنم نمیدونم توستم خوب توضیح بدم یا نه ببخشید . ممنون میشم راهنمایم کنید

    1. حامد قدیمی

      سلام، خواهش میکنم، لطفاً مقالات آموزشی مربوط به رسم نمودار را مطالعه کنید. در مقالات، فیلم های آموزشی نیز قرار داده شده است. فیلم های آموزشی را هم دانلود و مشاهده کنید حتماً مشکل شما بر طرف میشود. موفق باشید.

  11. محمد اقدامی

    با سلام
    فایل اکسلی دارم که حدودا ۱۲۰۰ ردیف است . من هرماه باید این فایل را به صورت دستی شیت بندی کنم بر اساس کدهایی که در یک ستون وجود دارد حدودا ۵۰ شیت بسازم . راهی وجود دارد که خود اکسل بر اساس یک معیار یک شیت را به چند شیت تقسیم کند؟

    1. حامد قدیمی

      سلام، بله، شما باید ماکرو نویسی را یاد بگیرید، مقالات آموزشی را در قسمت پایگاه دانش مطالعه و تمرین نمایید. موفق باشید.

  12. پردیس

    سلام من میخوام موقع چاپ هر صفحه ۴۹ تا باشه. ولی مـثلا یکی میشه ۴۶ یکی میشه ۴۹
    از کجا میتونم تنظیم کنم که همه صفحه ها باهم مساوی بشه؟

    1. حامد قدیمی

      سلام، در صورت صفحه بندی، تمام صفحات یکسان خواهند بود مگر اینکه از Page Break استفاده کنید.

  13. فرناز رضائی

    سلام خسته نباشبد خدمت ادمین محترم
    بسیار متشکرم مطالب سایت عالی بودن.یک سوال داشتم.در حالت نمودار افقی چطور میشه دو دسته از نمودار های افقی را مقابل هم و در عین حل چسبیده به هم رسم کرد؟

    1. حامد قدیمی

      سلام، ممنون، شما باید اعداد را مثبت و منفی کنید، یعنی اعدادی که میخواهید سمت چپ باشند منفی شوند.

  14. فرناز رضائی

    یعنی دسته ای از نمودار ها از مرکز به سمت چپ و دسته ای دیگر به سمت راست باشد

  15. فرناز رضائی

    خسته نباشید.یک سوال داشتم چطور میشه درصد اختلاف دو عدد رو در اکسل بدست آورد؟داخل سایت آموزش هست در این رابطه؟

  16. فرناز رضائی

    چطور میتونم بین ۳ ساختمان که اعداد مصرف انرژیشون مشخص شده ،بگم هرکدوم چند درصد نسبت به نمونه اصلی کاهش مصرف داشته و بهینه تره؟ آیا راهکاری در اکسل هست؟

  17. مریم

    با سلام و سپاس از مطالب مفیدتون
    من میخوام شماره صفحه به صورت زیر باشه:
    صفحه … از …
    یعنی مثلا بگه الان در صفحه ۴ از ۶۵ هستیم که ۶۵ کل صفحاته.
    چطور اینو تعریف کنم. ممنون میشم زودتر پاسخ بدین. نیاز فوری به این مسئله دارم.
    با سپاس

    1. حامد قدیمی

      سلام، بله، در قسمت Header و Footer عبارت زیر را بنویسید، با مطالعه این مقاله هم میتوانید این کار را انجام دهید، موفق باشید:
      صفحه &[Page] از &[Pages]

  18. سینا

    من میخوام بدونم چطور میشه تعداد کاراکترهای header رو افزایش داد توی اکسل؟ من میخوام یه متنی رو توی header قرار بدم که بالای همه ی صفحات تکرار بشه ولی پیغام میده که باید تعداد کارکترش رو کم کنم. چه راهی برای اینکار وجود داره ؟

    1. حامد قدیمی

      سلام، نمیدونم، تا بحال با این مشکل مواجه نشدمف لطفاً اگر راهی پیدا کردید در همینجا به اشتراک بگذارید، ممنونم

  19. محمدیان

    سلام وقتتون بخیر
    من میخوام در یک ستون فقط ۱ سطر داشته باشم که در ستون دوم ۳ سطر رو در بر بگیره. لطفا راهنماییم کنید. باتشکر

    1. حامد قدیمی

      سلام، انجام این کار ممکن نیست. مگر اینکه Merge کنید که احتمالاً مد نظر شما نباشه، موفق باشید.

  20. نصیر

    سلام متشکرم از تلاش مفید شما.
    می خواستم کمک کنید راهنمایی کنید
    برای یک سری اطلاعات در اکسل سربرگ برای چاپ تنظیم کردم اما نمیتونم پابرگ تنظیم کنم.
    سربرگ را از ردیف بالا انتخاب میشه انتخاب کرد در تنظیمات page setup و سربرگ sheet
    اما میخوام یک ردیف را نیز مانند سربرگ برای پا برگ در زمان پرینت تنظیم کنم… نمیتونم
    با تشکر

    1. حامد قدیمی

      سلام
      خواهش میکنم، برای این کار باید تنظیمات Header و Footer را تغییر دهید. در قسمت بالای صفحه کلیک کنید و در تب Design Header / Footer المان های مورد نظر را در قسمت Header یا Footer اضافه نمایید. موفق باشید.

  21. اسدی

    با سلام.
    مشکلی داشتم در ارتباط بین شیتها در اکسل.
    یه فایلی داریم که دوتا شیت توش هست و اگر لازم بشه بایستی از شیت اول کپی بگیریم و کار رو ادامه بدیم.حالا در صورت کپی لازمه که نام شیت در سطری از شیت اخر(شیت نتیجه)بصورت خودکار اضافه بشه و داده هایی ازهمان شیت دوم در مقابل همان سطر اضافه شده در شیت اخر لحاظ بشه.

    1. حامد قدیمی

      سلام، برای انجام این کار حتماً باید کد نویسی شود و به صورت دستی در اکسل ممکن نیست. موفق باشید.

  22. فاطمه

    سلام
    من با سیستمم مشکل پیدا کردم
    توی اکسل سربرگ های page layout غیر فعال شده
    من برنامه office رو پاک کردم و دوبو ورژن ۲۰۱۳ نصب کردم ولی بازم همون مدلیه
    لطفا کمک کنید همه ی کارای من با اکسل انجام میشه که الان کلی تل انبار شده
    ممنون

    1. حامد قدیمی

      سلام، در گوشه سمت راست بالای صفحه یک منوی بازشو وجود داره که میتونید انتخاب کنید که منوها نشان داده بشوند یا خیر.

  23. حسین

    با سلام و عرض احترام
    لطفا در صورت امکان در خصوص شماره گذاری سفارشی در اکسل راهنمائی بفرمائید.
    یعنی چگونه می توان شماره صفحه را در جای دلخواه خود (پایان متن نه پایان صفحه) تنظیم کرد. ممنون از اینکه وقت گذاشته و راهنمائی می فرمائید.

    1. حامد قدیمی

      سلام، متشکرم، اگر اکسل صفحه بندی شده دارید تنها راه استفاده از Header وFooter و اضافه کردن المان شماره صفحه میباشد، در صورتی که تمایل دارید شمره صفحه در این قسمت ها وارد نشود و میخواهید از خانه های اکسل استفاده نمایید، تنها راه نوشتن دستی یا فرمول نویسی میباشد. موفق باشید.

  24. هورا

    سلام . آفیس ۲۰۱۰ رو سیستمم نصب و اینکه تو برنامه اکسل وقتی find می زنم برا workshrrt بعضی اسم ها رو پیدا نمی کن در صورتیکه من نام طرف رو تو شیت ها ایجاد کردم . علتش چی؟؟

    1. حامد قدیمی

      سلام، ممکن است عبارت مورد جستجو و عبارات نوشته شده کاملا یکسان نباشند لیکن اکسل قادر به یافتن نیست، و ممکن است از این ابزار اشتباه استفاده کرده باشی توصیه میکنم مقاله مربوط به جستجو را مطالعه نمایید. موفق باشید.

  25. farzam

    سلام خدمت شما میخواستم اطلاعات یه فرم مثلا ساعات کاری افراد برحسب روز تو چند شیت وارد کنم میشه راهنمایی بفرمایید

    1. حامد قدیمی

      سلام، بله، بستگی به فرم شما دارد، آیا منظور شما User Form ها در VBE است یا فرم ساده در اکسل؟ در هر صورت با فرمول نوسی به راحتی کار مورد نظر شما انجام میشود. موفق باشید.

  26. ربابه

    با عرض سلام و خسته نباشید.
    در تنظیم صفحات اکسل، در هدر و فوتر، برای هدر بطور پیش قرض سه قسمت در نظر گرفته شده. آیا امکان تغییر این تعداد وجود داره؟ میشه قسمتهای هدر رو مثلا به پنج قسمت تغییر داد؟

  27. امیر

    با سلام و سپاس از سایت مفیدتون
    آیا راهی وجود داره که دستورات و فرمول های همه شیت ها به هم لینک باشن؟ یعنی با اضافه کردن یک دستور یا یک سطر جدید در یک شیت، دقیقا همین تغییرات (بدون تغییر اعداد و نوشته ها) در بقیه شیت ها اضافه بشه؟
    با تشکر

  28. محمودی

    سلام
    متشکرازسایتان
    من میخام محاسبات را زازصفحه روی صفحه دیگری نیزمحاسبه کنم چگونه عمل کنم متشکر

  29. علی

    با سلام وتشکر بخاطر مطالب مفیدتون که برای راهنمایی ما بیان میکنید
    من بخاطر شغلم که مجبور بودم اطلاعات لیست رو در چند جدول مشخص ثبت کنم با اکسل وبعد از اون با vba اشنا شدم الان تقریبا تا حدودی کارم راحتتر شده اما یه مشکل من اینه که باید اطلاعات در جدولها با فرمت مشخص ثبت بشند ولی من که اطلاعات رو ثبت میکنم سطر جدید باز میشه چون جدولها باید ۲۵ سطری باشند ایا راهی هست که اطلاعات از یک سلول به سلول دیگه بدونه اضافه شدن سطر بره ممنون وببخشید توضیحات زیاد شد

    1. حامد قدیمی

      سلام، خیر این امکان وجود ندارد، البته میتوانید در یک سلول با استفاده از کلید Alt+Enter چند خط تایپ کنید اما این به معنی ایجاد سطر جدید نیست. موفق باشید.

  30. عباس

    با سلام
    بنده فرمی را در اکسل طراحی کردم بدون صفحه بندی اولیه بعدا که تصمیم به پرینت آن داشتم به دو مشکل برخورد کردم
    ۱- حاشیه صفحه با تنظیمات که انجام میدهم ست نمیشود مثلا من حاشیه چپ و راست را .۵ میزنم اما چاپ این اعدادمتفاوت است؟؟؟
    ۲-برای ذخیره ب صورت pdf یا انتقال به وورد فیت برگه A4 نمیشود؟؟

    1. حامد قدیمی

      سلام، بله، همانطور که در مقاله توضیح دادم، باید پیش از درست کردن فایل صفحه بندی انجام میدادید، حال میبایست تنظیمات صفحه بندی را با در نظر گرفتن محدودیت ها انجام دهید. موفق باشید.

  31. هدایت

    چند صفحه اکسل به شکل افقی کنار هم قرار گرفتند چطوری میتونم اونا رو به شکل عمودی زیر هم قرار بدم
    ممنون

    1. حامد قدیمی

      برای داده های موجود در یک شیت باید ساختار را تغییر دهید. با استفاده از کپی کردن. همانطور که در مقاله اشاره شده، پیش از ایجاد فایل اکسل باید در مورد صفحه بندی آن تصمیم بگیرید و در صورتی که پس از اتمام فایل اکسل به فکر صفحه بندی آن بیفتید ناچار به دوباره کاری خواهید بود. موفق باشید.

    1. حامد قدیمی

      سلام، در برخی مقالات مقدماتی آموزش اکسل فیلم های آموزشی جهت مشاهده و دانلود رایگان قرارداده شده است، حدود ۲۰ فیلم، برای سایر مقالات به زودی فیلم های آموزشی در سایت قرارداده میشود. لطفاً در ارتباط باشید.

  32. javad

    سلام
    ممنونم بایت سایت خوبتون.من به یه مشکلی برخوردم توی پرینت.اون چیزی که توی پیش نمایش نشون میده رو پرینت نمیگیره و خود به خود وقتی پرینت گرفته میشه ، توی پرینت یه حاشیه های سفید سمت راست و بالای کاغذ میندازه که توی پیش نمایش نبوده و اصلا منطبق بر تنظیماتی که انجام دادم نیست.لطفا راهنمایی کنید.ممنونم

    1. حامد قدیمی

      سلام، خواهش میکنم، این نکته تا جایی که میدونم مربوط به پرینتر هست، پرینتر شما باید قابلیت پرینت بدون حاشیه داشته باشد، هر پرینتری یک حداقل حاشیه تعریف شده دارد که برای رفع مشکل شما این حداقل باید صفر باشد. بنابراین در تنظیمات پرینتر خود به دنبال راه حل این مشکل باشید. با توجه به متفاوت بودن تنظیمات و قابلیت های پرینتر ها خواهشمند است راهنمای پرینتر خود را مطالعه بفرمایید. موفق باشید.

  33. fartak

    سلام-روز بخیر.
    ممنونم بابت آموزشهای خوبی که در اختیار همه گذاشتین.
    من به مشکل عجیبی حدود ۲ هفته هست برخورد کردم و هنوز هیچکس نتونسته کمکم کنه.
    من حدود یکسال بود یه سری گزارش و فایلهای اکسل داشتمو پرینت میگرفتم.
    و تمام تنظیمات درست بود و درست پرینت گرفته میشد.
    دوهفته پیش ویندور عوض کردیم و نرم افزار آفیس رو نصب کردیم.
    سه سیستم به سیستم من شبکه هست.
    دوتا از این سیستم ها این مشکل منو ندارن . اما من و یه سیستم دیگه این مشکل رو داریم.
    همون فایل های قبلی اکسل رو که دوباره پرینت میگیرم، تمایل به گوشه رفتن دارن.
    و هرچی سعی میکنم که مثل قبل گزارشم توی تمام صفحه باشه، نمیشه.
    هرچی عددهای رو تغییر میدم، نهایتا یک میلیمتر بیاد به سمت چپ. وگرنه در کل ۳ سانتیمتر از چپ و پایین سفید میافته و کلا همه چیز توی اکسل کمی کوچک شده و باعث شده من به مشکل بخورم.
    آیا شما دلیلش رو میدونین چیه؟

    1. حامد قدیمی

      سلام روز شما بخیر، بله، پرینت گرفتن در اکسل امری ساده و در برخی موارد پیچیده است، کاملاً نشکل شما را درک میکنم و با آن مواجه شده ام، اگر فایل اکسل شما صفحه بندی شده است، لطفاً مقاله صفحه بندی و پرینت در اکسل را بخوانید و اگر میخواهید یک جدول یا یک نمودار یا یک قسمت خاص از فایل اکسل را پرینت بگیرید مقاله پرینت در اکسل را بخوانید.
      مطمئن هستم که با خواندن دقیق این دو مقاله کاملاً متوجه میشوید که مشکل خود را به چه صورت بر طرف کنید. اما لطفاً به این نکته توجه داشته باشید که جدا از اینکه در فایل خود چه تنظیماتی را انجام داده اید، تنظیمات پرینتر شما نیز مهم است، هر دستگاه پرینتر یک حاشیه دارد که قابل پرینت گرفتن نیست، بنابراین در صفحه بندی ها باید این نکته نیز در نظر گرفته شود.
      موفق باشید.

  34. مائده

    سلام وقت بخیر من میخوام یه شیت ایجاد کنم که دارای یک جدول باشد شامل اسامی افراد که هر سطراسامی و مشخصات افراد نوشته شود.
    شیت های بعدی که ایجاد میکنم میخوام مثلا مشخصات فرد اول تو شیت ۱ مشخصات فرد ۲ تو شیت ۲ و به همین ترتیب هر شیتی که ایجاد میکنم بر اساس نام فرد بعدی باشه .ممنون میشم راهنمایی کنین.

    1. حامد قدیمی

      سلام، متشکرم، این کار باید به صورت دستی انجام شود. اما در صورتی که داده های شما به صورت Pivot Table باشند قابلیت ایجاد یک شیت به ازای هر داده وجود دارد در غیر اینصورت این کار میتواند به صورت دستی و البته کمک از فرمول نویسی و بهترین راه استفاده از ماکرو نویسی است. با یک کد ساده میتوانید عملیات مورد نظر را انجام دهید که البته نیاز به دانش ماکرو نویسی در اکسل دارد. موفق باشید.

  35. مجید

    سلام خدا قوت
    اکسلی دارم با چند شیت
    می خواهم پرینت پشت و رو بگیرم
    allsheet print duplex جواب نمی دهد
    لطفا راهنمایی فرمایید تشکر

  36. امین

    سلام ، لطفا کمکم کنین، من امروز اکسل طراحی کردم با دو تا sheet ، جوری که تو sheet اول اطلاعات رو وارد میکنم ، در sheet دوم اطلاعات در اکسل برابر همان اطلاعات می آید ولی در زمان پرینت گرفتن که آنها را بر اساس غالب فرم و کاغذ های رنگی آماده مثل لوحهای ورزش که مشخصات نفر باید در جاهای خالی فقط پر شود همیشه بعد از تنظیم کردن فرم اول با قالب ، فرم های بعدی دوباره قالب سلولی اش جابجا می شود با اینکه هیچ تغییری در ظاهر در قالب سلول های اکسل مشخص نمی شود ولی فرمهای بعدی را دوباره باید قالبهای اکسل آنها را مثلا جابجا کرد و آنها را مجددا تنظیم نمود ، با اینکه پرینتر هم سالم است و کاغذ را در دستگاه صحیح قرار میدهم و کل فرم های رنگی ورزشی ام هم غالب هاشون درست و صحیح است ولی همیشه جابجا و بالا و پایین در فرمها می افتند لطفا کمکم کنین که بتونم بدون مشکل و جابجا شدن ردیفهای اکسل در بالا و پایین شدن و چپ و راست شدن ، پرینت هام رو بگیرم ، ممنونم

    1. حامد قدیمی

      سلام، با مشکل مشابه این مواجه شدم، تمام تنظیمات مربوط به پرینت و صفحه بندی در اکسل شامل موارد مندرج در این مقاله و مقاله “پرینت در اکسل” است، اینکه خروجی پرینت چه باشد به تنظیمات پرینتر نیز بستگی دارد، بنابراین نمیتوان به طور قطع انتظار داشت آن چیزی که در اکسل تهیه میشود درخروجی پرینتر مشاهد شود. پیشنهاد من این است که فایل های خود را print to Pdf کنید و سپس فایل های Pdf را پرینت بگیرید، به این صورت عملکرد شما بسیار بهتر خواهد بود.
      موفق باشید.

  37. علی محمدی پور

    سلام
    فرض کنید شما یک سری فاکتور دارید که در شیت های اکسل طراحی کردید و برای هر کدوم میخواید یه شماره در یک سلول در نظر بگیرید و اگه خواستید یک فاکتور جدید با ایجاد شیدت جدید ایجاد کنید چطوری میتونید شماره بندی کنید؟ یعنی با اضافه شدن شیت جدید شماره اون سلول هم عوض بشه؟؟ممنون میشم راهنمایی کنید

    1. حامد قدیمی

      سلام، تابع SHEETS همواره تعداد شیت ها را ایجام میکند، بنابراین شایید بتوان با استفاده از این تابع و فرمول نویسی به مقصود مورد نظر شما دست یافت اما راه بسیار خوب برای انجام این کار ماکرو نویسی در اکسل است که البته نیاز به دانش کد نویسی دارد. موفق باشید.

  38. علی سلمانی

    سلام:ساعت پایین صفحه اکسل چطوربسته وبازمیشود.مثلادرادارات درلاک شیت نویسی ساعت بسته شده چطوری میشه ساعت رابازکردنمیتوان ساعت راتغییرداد.باتشکر

    1. حامد قدیمی

      سلام، به صورت پیش فرض اکسل ساعت را نمایش نمیدهد. لیکن میتوان Add-in هایی برای این کار به اکسل اضافه کرد. هر Add-in تنظیمات مختص خود را دارد.

  39. مهران

    با سلام و احترام؛
    علیرغم تنظیمات یکسان در page setup، اما شماره هایی که در footer تعریف میکنیم در صفحات مختلف فایلمون در جای یکسانی درج نمیشن؛ در برخی صفحات شماره ی مذکور در چند سطر بالاتر درج میشن؛ امکان داره راهنمایی بفرمایید؟

    1. حامد قدیمی

      سلام، تنظیمات برای صفحات زوج و فرد و برای صفحه اول میتواند متفاوت باشد، در صورت یکسان تعریف کردن، دلیلی برای تفاوت Footer ها وجود ندارد، شاید تنظیمات دیگر عامل تفاوت باشد،

  40. پری آذر

    سلام خدا قوت بهتون ممنون بابت سایت عالی اتون ، من یک سوال داشتم من یک ستون عمودی دارم میخواهم پرینت بگیرم واین ستون رو در دوصفحه برام پرینت میگیره کنار صفحه ها خالی میمونه من میخوام بدونم راه حلی هست که ادامه ستون رو کنار ستون قبلی بگیره بدون تغییر دادن شکل محتوا؟!!!!

    1. حامد قدیمی

      دورد، متشکرم؛ تا جایی که من میدونم خیر، مگر اینکه شما خودتون پیش از پرینت داده ها رو در ستون های مختلف توزیع کنید.

  41. محمد

    سلام، من اکسل رو که به پی دی اف تبدیل میکنم همیشه یک یا دو صفحه خالی انتهاش میاره،ینی من دو صفحه دارم ولی تو پی دی افم ۴ صفحه میاره(۲صفحه خالی در انتها) از کجا میتونم این مشکل رو برطرف کنم؟
    همیشه این مشل رو دارم
    ممنون

دیدگاهتان را بنویسید؟